دکتر محمدهاشم بت شکن

مقام معظم رهبری در دیدار مسوولان و کارگزاران نظام در بیست‌ودوم خرداد سال ۱۳۹۶ در جمع‌بندی مطالب اقتصادی‌شان گفتند: ما مسوولان در این چند سال درباره اقتصاد خیلی حرف زده‌ایم، اما اکنون باید وارد «عمل» شد؛ به همین علت «ارائه نقشه راه روشن و جامع» از اولین کارهایی است که دولت باید انجام دهد. رئیس‌جمهور محترم نیز مهم‌ترین مطالبات مردم را رفع مشکلات اقتصادی به‌ویژه اشتغال و بهبود وضعیت معیشت برشمرده است.

ایشان «اصلاح نظام بانکی و سرمایه‌گذاری» را پیش‌نیاز اشتغال دانستند.

بیست و سوم خرداد شاهد ارائه گزارش ابر چالش‌های کشور توسط مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در جلسه غیر‌علنی مجلس شورای اسلامی بودیم. نظام بانکی به‌عنوان یکی از ابر چالش‌های اقتصادی کشور برشمرده شده است. قوه‌قضائیه به مراقبت دائمی از نظام بانکی به جهت اهمیت و تاثیرگذاری آن در غالب مسائل اقتصادی و جلوگیری از فساد همواره تاکید داشته است. چه معتقد است پیشگیری قطعا از درمان مفاسد مالی دارای اولویت بیشتری است.

هم اینک به‌نظر می‌رسد قوای سه‌گانه کشور و به‌ویژه روسای محترم آن به یک باور مشترک درباره نقش کلیدی جایگاه نظام بانکی - به‌عنوان شریان اصلی حیات اقتصادی - رسیده و اجماع ملی برای اصلاح نظام بانکی به‌وجود آمده است. اکنون وقت آن است که این باور مشترک و اجماع ملی را به یک اراده و عزم راسخ برای اقدام تبدیل کرد و به تعبیر مقام معظم رهبری وارد عمل شد. این کار نیازمند «ارائه نقشه راه جامع اصلاح نظام بانکی» به‌عنوان اولین کاری است که دولت دوازدهم باید انجام دهد.

نقشه راه جامع اصلاح نظام بانکی باید مشتمل بر ارائه راهکارهای حل مساله (Solutions)، برنامه اجرایی (Action Plan)، اصلاحات ساختاری، اقدامات عملیاتی، تصمیمات مدبرانه و شجاعانه باشد و قطعا نمی‌توان برنامه‌ها و اقدامات جاری دستگاه‌های ذی‌ربط را جایگزین کامل آن دانست. به‌عبارت دیگر نقشه راه باید به‌عنوان یک نسخه شفابخش به رسوب‌زدایی از شریان‌های حیاتی اقتصادی بپردازد که ممکن است مستلزم رفتن به اتاق عمل، جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی به‌منظور پیشگیری از عوارض بدخیمی احتمالی آن باشد.

اکنون وقت عمل است...