دبیرکل کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با تشریح دلایل طرح ایده ادغام بانک‌ها ازسوی رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: افزایش سرمایه برای صاحبان سهام فعلا مطلوبیتی ندارد و بانک باید ادغام را برگزیند.

محمدرضا جمشیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درخصوص ادغام بانک‌ها و استقبال نظام بانکی از این مسیر گفت: در این زمینه هنوز در کانون بانک‌ها تصمیم‌گیری صورت نگرفته و موضوع به تازگی مطرح شده است؛ اما باید به این نکته توجه داشت که برای توسعه روابط بین بانکی ایران و خارج از کشور، سرمایه پایه بانک‌ها و توانمندی‌های آنها مورد بررسی طرفین خارجی قرار می‌گیرد؛ همان‌طور که ما هم اگر بخواهیم تعهدی از بانک‌های خارجی بپذیریم، وضعیت آنها را به لحاظ توان مالی رصد می‌کنیم. بنابراین باید بانک‌ها را در این مسیر تقویت کرد.دبیرکل کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی افزود: با توجه به وضعیت کنونی نظام بانکی و برقراری ارتباطات دو جانبه میان ایران و نظام بانکی بین‌المللی لازم است که بانک‌ها را تقویت کرد. این در حالی است که تا به حال نظام بانکی ایران، تحریم بوده و اکنون که این مانع برداشته شده، روز به روز روابط بانکی در حال توسعه است. بر همین اساس، در این وضعیتی که بعد از برجام ایجاد شده است، باید سرمایه بانک‌ها به این دلیل که می‌خواهند ارتباط با بانک‌های خارجی داشته باشند، افزایش یابد.

وی تصریح کرد: دولت به بانک‌های دولتی کمک کرده تا افزایش سرمایه داشته باشند، اما در بانک‌های خصوصی اگر قرار باشد این روند در جهت بهبود، ادامه یابد و ارتباطات بانکی با جامعه بین‌المللی گسترش داشته باشد، باید برای افزایش سرمایه فکری کرد؛ به این معنا که افزایش سرمایه یا باید از محل تامین وجه از سوی صاحبان سهام، تامین شود یا از طریق ادغام، سرمایه بانک‌ها افزایش یابد؛ در حال حاضر البته افزایش سرمایه در وضعیت فعلی اقتصاد برای صاحبان سرمایه مطلوبیتی ندارد و به ناچار باید به سمت ادغام پیش رفت.جمشیدی معتقد است که ادغام بانک‌ها باید به تصمیم بانک‌های ادغام شونده و ادغام‌گیرنده صورت گیرد و بانک مرکزی نمی‌تواند الزامی برای آنها داشته باشد که کدام بانک‌ها در هم ادغام شوند؛ این امر به دلخواه خود بانک‌ها است و آنهایی که نیاز می‌بینند برای توسعه فعالیت یا ازطریق افزایش سرمایه یا از طریق ادغام عمل کنند، وارد گود می‌شوند.