دنیای اقتصاد: با گذشت بیش از ۱۸ روز از انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، عبدالرضا رحمانی فضلی دیروز به بهارستان رفت تا گزارشی از روند اجرای انتخابات را به نمایندگان مجلس ارائه کند؛ گزارشی که تقدیم آن به مجلس، موضوع اصلاح قانون انتخابات را نیز به میان آورد. علی لاریجانی در پیشنهادی برای اصلاح قانون انتخابات از کمیسیون شوراهای مجلس خواست تا با برگزاری جلساتی با شورای نگهبان برگزاری انتخابات مکانیزه در کل کشور را به نتیجه رسانده و این مساله را برای انتخابات بعدی حل کنند به نحوی که انتخابات به شکل مکانیزه برگزار شود و شاهد صف طولانی مردم برای رای دادن نباشیم. لاریجانی در ادامه با اشاره به ثبت اطلاعات سجلی در روز انتخابات، آن را بسیار وقت‌گیر خواند و تاکید کرد: در این مورد هم اگر نیاز به اصلاح آیین نامه است، باید اصلاح شود تا اگر کد ملی را ثبت می‌کنید، دیگر نیاز به ثبت اطلاعات شناسنامه‌ای نباشد.

تایید انتخابات‌ بدون ابطال صندوق

پیش از اظهارات لاریجانی، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور گزارشی از اقدامات انجام شده در انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر ارائه کرد. او با بیان اینکه حضور مردم در صحنه انتخابات به لحاظ امنیت ملی و مسائل داخلی بیش از هر دوره ضروری بود، گفت: مشارکت بیش از ۴۱ میلیون نفر در انتخابات توانست معادلات بین‌المللی را به نفع نظام تغییر دهد. او تایید انتخابات از سوی شورای نگهبان بدون ابطال حتی یک صندوق رای را افتخاری بزرگ خواند.

افزایش 20 درصدی شعب اخذ رای

وزیر کشور با بیان اینکه در این دوره از انتخابات تعداد شعب اخذ رای بالغ‌بر ۶۲ هزار و ۳۸۱ شعبه بود، گفت: این رقم در مقایسه با حدود ۵۳ هزار شعبه دوره قبل از افزایش ۲۰ درصدی شعبه‌ها حکایت دارد. به گفته رحمانی فضلی در این دوره از انتخابات ۵۶ میلیون نفر واجد شرایط برای شرکت در انتخابات بودند که در مجموع ۶۸ میلیون تعرفه چاپ و در استان‌ها و شهرستان‌ها توزیع شد. این تعداد تعرفه حدود ۲۰ درصد بیشتر از کل واجدان شرایط در انتخابات بود. وزیر کشور افزود: با شمارش آراء ماخوذه مشخص شد تعداد آراء ماخوذه در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ۴۱ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۴۶۱ نفر بود که در مقایسه با دوره قبل، بیش از ۱۲ درصد افزایش داشت. او درصد مشارکت مردم در این دوره از انتخابات را بالغ بر ۵/ ۷۳ درصد اعلام کرد که به گفته او، این عدد در دوره یازدهم معادل ۹۴/ ۷۲ درصد بوده است.

به گفته وزیر کشور، ۵/ ۵۰ درصد از رای‌دهندگان از بانوان و ۵/ ۴۹ درصد از آقایان بودند. همچنین بیشترین میزان مشارکت در گروه سنی ۲۶ تا ۳۵ سال به میزان ۵/ ۲۸ درصد بود. رحمانی فضلی افزود: تعداد آرای رئیس‌جمهور منتخب در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۳ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۱۷۱ رای بود که حدود ۵۷ درصد آراء مأخوذه را شامل می‌شود. این تعداد در دوره قبل ریاست‌جمهوری ۱۸ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۳۲۹ رای بوده که بالغ بر ۷/ ۵۰ درصد آرای ماخوذه بود. او همچنین درباره کندی اخذ رای به‌عنوان یکی از ابهامات انتخابات گفت: این موضوع به دلیل انجام الکترونیکی احراز هویت رای‌دهندگان و تضمین سلامت انتخابات باوجود افزایش سرعت کار نسبت به دوره قبل گریزناپذیر بود.

اعتماد ۵۵ درصدی مردم به تلویزیون برای مناظره‎ها

در خبری دیگر، رئیس کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در جلسه علنی دیروز پارلمان در ارائه گزارش عملکرد این کمیسیون، با اشاره به طراحی و پخش ۳ مناظره زنده میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، از اعتماد ۵۵ درصدی مردم به رسانه ملی پس از مناظره‌ها خبر داد. سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد که همه برنامه‌ها براساس قانون، سیاست‌های ابلاغی و مصوبات کمیسیون تولید می‌شد. او همچنین گفت که پس از بحث‌های فراوان ۳ مناظره به‌صورت زنده طراحی شد و همین اقدام کمیسیون منجر به موفقیت رسانه ملی در انتخابات براساس نظرسنجی‌ها به میزان ۷۷ درصد و با اعتماد ۵۵ درصدی به این رسانه شد. این در حالی است که موفقیت صداوسیما در انتخابات سال ۹۲ تنها ۶۸ درصد بود. قاضی‌زاده همچنین درباره شکایات در طول انتخابات، از وصول ۱۴ شکایت از نامزدها نسبت به مواضع یکدیگر خبر داد. او گفت که درباره شکایت سایر اشخاص حقیقی، حقوقی و نهادها، ۴۳ شکایت از مواضع نامزدهای انتخابات به کمیسیون تبلیغات ارائه شد.