دنیای اقتصاد: حساب ایمیل یکی از بانفوذترین مقامات خارجی در واشنگتن هک شده است. در هفته جاری بخشی از این ایمیل‌ها به رسانه‌ها ازجمله اینترسپت، هافینگتون پست و دیلی بیست ارسال شد و هکرها اعلام کردند آنها را علنی‌ می‌کنند.

به گزارش اینترسپت، این حساب «هات‌میل» متعلق به یوسف العتیبه، سفیر امارات متحده عربی در آمریکا است و اینترسپت تایید می‌‌کند که این ایمیل، ایمیلی است که برای ارتباطات با واشنگتن استفاده می‌شود. هافینگتون پست صحت دست‌کم یکی از این ایمیل‌ها را تایید کرده است و در نهایت امارات متحده عربی تایید کرد که حساب کاربری العتیبه هک شده است.

نفوذ العتیبه از پول او ناشی می‌شود و این سفیر به‌دلیل برگزاری میهمانی‌های شام، برپایی جشن و میزبانی از چهره‌های قدرتمند در سفرهای مجلل، مشهور است. او چند سال پیش به مناسبت کریسمس برای روزنامه‌نگاران آی‌پد و برای دیگر بازیگران قدرتمند واشنگتن هدیه فرستاد. هنوز اعلام نشده است که در این ایمیل‌ها چه پیام‌هایی ممکن است وجود داشته باشد.

هکرها از یک آدرس ایمیل روسی استفاده کرده‌اند و خود را گلوبال‌لیکس نامیده‌اند و خود را متصل به دی‌سی‌لیکس، وب‌سایتی که ایمیل‌های دموکرات‌ها را منتشر کرد، معرفی کرده‌اند. جامعه اطلاعاتی اعلام کرده است که دی‌سی‌لیکس یک وب‌سایت روسی است و این مساله به این معنی است که هکرهای ایمیل‌های العتیبه یا به روسیه متصل هستند یا وانمود می‌کنند که با روسیه در ارتباط هستند.

روسیه و حاکمان کشورهای حوزه خلیج‌فارس که دست‌نشانده ایالات‌متحده هستند، رقیب یکدیگر به‌شمار می‌روند و در سوریه از جناح‌های مخالف حمایت می‌کنند و دهه‌هاست که بر سر ایران اختلاف دارند.

ایمیل‌هایی که تاکنون به‌دست اینترسپت رسیده است نشان‌دهنده روابط روز افزون امارات متحده عربی با یک اتاق فکر نومحافظه‌کار حامی رژیم صهیونیستی به نام«بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» است.

در ظاهر، این اتحاد تعجب‌برانگیز است؛ زیرا امارات حتی اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد. اما امارات و رژیم صهیونیستی در گذشته علیه دشمن مشترک‌شان یعنی ایران، با یکدیگر همکاری داشته‌اند.

در تاریخ ۱۰ مارس ۲۰۱۷(۲۰ اسفند ۱۳۹۵)، مارک دوبوویتز، مدیرعامل بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به یوسف العتیبه، سفیر امارات متحده عربی در آمریکا و جان هانا، مشاور ارشد این بنیاد، ایمیلی فرستاد که در قسمت موضوع ایمیل نوشته شده بود: «فهرست هدف شرکت‌هایی که در ایران، امارت و عربستان سرمایه‌گذاری می‌کنند.» دوبوویتز در این ایمیل نوشته است: «آقای سفیر به ضمیمه فهرست شرکت‌هایی که با ایران و همچنین با امارات و عربستان کسب‌وکار انجام می‌دهند ارائه شده است. همان‌طور که صحبت کرده بودیم، این فهرستی از شرکت‌هایی است که باید انتخاب شوند.» این ضمیمه شامل فهرست بلند بالایی از شرکت‌های غیرآمریکایی است که در عربستان یا امارات فعالیت می‌کنند و خواهان سرمایه‌گذاری در ایران هستند. در این فهرست نام برخی از شرکت‌های عمده بین‌المللی ازجمله ایرباس فرانسه و لوک‌اویل روسیه دیده می‌شود. احتمالا فهرست این شرکت‌ها به این منظور تهیه شده است که امارات و عربستان بتوانند آنها را به‌خاطر سرمایه‌گذاری در ایران تحت فشار قرار دهند. از زمان توافق هسته‌ای، سرمایه‌گذاری خارجی در ایران با رشد روبه‌رو شده است.

رژیم صهیونیستی و حکام کشورهای حوزه خلیج‌فارس در سال‌های اخیر به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند؛ زیرا هر دو جناح نگران هستند که ایران به عادی‌سازی روابط با غرب نزدیک‌تر می‌شود و درنتیجه نفوذ و قدرت تهران در منطقه افزایش می‌یابد. اما این اتحاد هنوز چندان علنی نشده است. یکی از مقامات بلندپایه رژیم صهیونیستی درباره اتحاد اعراب با این رژیم می‌گوید: «در کنار هم قرار گرفتن اعراب و اسرائیل مزایای پنهان فراوانی دارد. زمانی که اعراب و اسرائیل در کنار هم هستند، قدرتمند هستند.»

این ایمیل‌های هک شده از سطح قابل‌توجهی از همکاری بین اتاق‌فکر نومحافظه‌کار بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و حکام کشورهای حوزه خلیج‌فارس پرده‌ برمی‌دارد. این بنیاد از سوی شلدون ادلسون حامی میلیاردر اسرائیل و متحد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تامین مالی می‌شود.

جان هانا و یوسف العتیبه به‌طور مکرر با یکدیگر در تماس هستند. در ۱۶ آگوست سال گذشته میلادی(۲۶ مرداد ۱۳۹۵)، هانا مقاله‌ای برای العتیبه ارسال کرد که در آن ادعا شده بود امارات متحده عربی و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها هر دو مسوول کودتای نظامی ترکیه بوده‌اند. هانا به العتیبه نوشت: «افتخار می‌کنیم که طرف شما هستیم.» در یک تماس ایمیلی دیگر در اواخر آوریل سال جاری میلادی(اوایل اردیبهشت ۱۳۹۶)، هانا به العتیبه از میزبانی قطر از اجلاس حماس که در هتلی متعلق به امارات برگزار شد، شکایت کرد. العتیبه به هانا اعلام کرد که این مساله تقصیر دولت امارات نیست و مساله مهم پایگاه نظامی آمریکا در قطر است. العتیبه نوشت: «شما این پایگاه را از قطر خارج کنید، ما هم هتلمان را در قطر تعطیل می‌کنیم.»

در این ایمیل‌ها جزئیات برنامه پیشنهادی نشست مقامات دولت امارات با مقامات بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها مطرح شده است. این نشست قرار است ۱۱ تا ۱۴ ژوئن (۲۱ تا ۲۴ خرداد) صورت گیرد. در این نشست دوبوویتز و هانا و همچنین جاناتان شانزر، معاون تحقیقات بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، شرکت خواهند کرد. مقامات امارات درخواست کرده‌اند که شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و فرمانده نیروهای مسلح نیز در این نشست شرکت کند.

برنامه این نشست شامل موضوعات فراوان ازجمله قطر است. آنها قرار است شبکه الجزیره قطر را ابزاری برای بی‌ثبات کردن منطقه‌ معرفی کنند. آنها همچنین درباره سیاست‌های احتمالی آمریکا و امارات برای تاثیرگذاری در اوضاع داخلی ایران بحث خواهند کرد. از جمله این سیاست‌ها، استفاده از ابزار سیاسی‌، اقتصادی، نظامی، اطلاعاتی و سایبری است که برای مهار ایران به‌کار خواهند رفت.

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به بحث‌های سیاست‌گذاری درمورد خاورمیانه در دولت ترامپ شکل داده است و احتمالا امارات این بنیاد را کانال مهمی قلمداد می‌کند که می‌تواند ترامپ را تحت فشار قرار دهد تا در برابر ایران سیاست‌های ستیزه‌جویانه اتخاذ کند. دیوید واینبرگ، از کارشناسان این بنیاد می‌گوید: «امارات از رویکرد دولت ترامپ نسبت به منطقه به وجد آمده است. آنها مدت‌ها به‌دنبال شریک آمریکایی بودند که ایران را تحت فشار قرار دهد. آنها منتظرند آمریکا لفاظی‌های خود را به عمل درآورد.»

العتیبه همچنین روابط نزدیکی با جرد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ برقرار کرده است. روزنامه پلیتیکو، در ماه فوریه در مقاله‌ای عنوان کرد: «کوشنر از طریق تلفن و ایمیل با سفیر امارات رابطه دارد.»