دنیای اقتصاد: محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت دیروز برای پاسخ به سه سوال نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه به بهارستان رفت؛ سوالاتی که گرچه وزیر به آنها پاسخ گفت اما در نهایت با قانع نشدن نماینده سوال‌کننده، در صحن علنی به رای گذاشته شد و نمایندگان سوال قاضی‌پور از وزیر صنعت را وارد ندانستند.

قاضی‌پور در این سوالات پرسید: «چرا با مدیران شرکت صنایع فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، مس و آلومینیوم که حقوق‎های نجومی دریافت کرده‌اند، برخورد نکرده‌اید؟ چرا هزینه فولادهای هفت‌گانه بیش از واقعیت تمام می‌شود؟ علت فعالیت بدون مجوز فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح شهرستان‌ها چیست؟» قاضی پور در طرح سوالش درباره علت تداوم دریافت حقوق‌های نجومی ازسوی مدیران چهار شرکت صنایع فولاد مبارکه، ذوب آهن، مس و آلومینیوم خطاب به وزیر صنعت گفت: اگر خود شما به‌طور دقیق دریافتی‌های این افراد بابت حقوق، اضافه کار، حق ماموریت داخلی و خارجی و پاداش و عیدی و سود آخر سال مربوط به سال‌های ۹۳ و ۹۴ را بررسی کنید، آن وقت نسبت به عزل آنها اقدام خواهید کرد، اما سوال این است چرا تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده‌اید. نعمت‌زاده در پاسخ به این سوال تاکید کرد: هیچ کدام از این شرکت‌ها دولتی نیستند که ما در حقوق و دستمزد و آیین نامه‌های آنها دخالت کنیم و تنها براساس مصوبه‌ای که دولت گذراند از اول مرداد ماه سال قبل این امکان برای ما فراهم آمد که در شورای حقوق و دستمزد یک رای داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ما از حقوق و پاداش آنها سوال کردیم که حداکثر حقوق آنها ۳۰ میلیون تومان بوده و ما در سال ۹۵ با هیچ گونه افزایش حقوقی در فولاد مبارکه موافقت نکردیم. قاضی پور هم با بیان اینکه حقوق مدیران این شرکت‌ها بیش از این میزان است، از عدم ارائه گزارش دقیق از آمار پرداختی‌ها انتقاد کرد و از پاسخ‌های وزیر قانع نشد. در ادامه این جلسه نماینده مردم ارومیه با طرح دومین سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: روزانه حدود ۴۰ پروانه کسب بقالی توسط اتحادیه لغو می‌شود و علتش هم این است که فروشگاهی بدون اخذ پروانه کسب در همه محل‌ها شعبه دایر می‌کند. وزیر صنعت در پاسخ به این سوال با بیان اینکه طبق قانون اصناف باید بین اصناف موردی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تفاوت قائل شویم، تاکید کرد: فروشگاه‌هایی مانند کوروش کشوری هستند و جواز کسب آنها از مرکز صادر می‌شود؛ بنابراین اتحادیه‌های متمرکز و ملی دارند. قاضی‌پور از پاسخ‌های وزیر به این سوال هم قانع نشد.

نماینده ارومیه سومین سوال خود را با این عنوان که چرا هزینه‌های فولادهای هفت‌گانه بیش از واقعیت آن تمام می‌شود، مطرح کرد و گفت: قیمت تمام شده تولید فولاد یک میلیون تنی با استاندارد جهانی به وسیله اروپا، آلمان و ایتالیا حدودا ۱۳۰‌میلیون یورو است، ولی در کارخانه‌های فولاد هفت‌گانه هر کدام بالای ۲۰۰‌میلیون یورو آن هم با وسایل چینی ارائه می‌شود. نعمت‌زاده نیز در پاسخ به این سوال با بیان اینکه تاریخ انعقاد این قراردادها مربوط به ۱۲‌سال پیش بوده است، گفت: زمانی که ما مسوولیت را در این دولت بر عهده گرفتیم، بررسی کردیم و دیدیم نمی‌توانیم برای این امر از دولت به مجلس بودجه بگیریم. بنابراین تصمیم گرفتیم ۷۰ تا ۸۰ درصد سهام را به مردم واگذار کنیم که این کار انجام شد. او افزود: این واحدها اقتصادی نیستند و تصمیمات نادرستی از جمله انتخاب محل استقرار آنها گرفته شده که مشکل گاز، آب و برق پیش آورده؛ بنابراین ما داریم چنین مشکلاتی را رفع می‌کنیم و تا حدی هم توانستیم هم شرایط را بهتر کرده و هم قیمت را کاهش دهیم و اگر مشکلاتی باقی مانده کاری نمی‌توان کرد.