دنیای اقتصاد: در ادامه انتقادها از سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان سعودی به‌عنوان خاستگاه و حامی مالی تروریست‌ها، یک کارشناس آمریکایی می‌گوید تقریبا همه حملات تروریستی در غرب، با عربستان سعودی ارتباط داشته و هیچ‌کدام از آنها ربطی به ایران نداشته است.

«فرید زکریا» تحلیلگر ارشد آمریکایی و از کارشناسان حوزه روابط بین‌الملل در شبکه «سی‌ان‌ان» در یادداشتی، وهابیگری عربستان سعودی را ریشه تروریسم خوانده است و اظهارات دونالد ترامپ در سفر اخیر به عربستان سعودی درباره ادعای حمایت ایران از تروریسم را رد کرده است، با این استدلال که ایران در حال جنگ با تروریست‌ها است. به گزارش خبرگزاری فارس، در بخشی از این یادداشت که در «واشنگتن‌پست» منتشر شده، آمده است: «حمله این هفته در منچستر، تاکیدی مخوف بر این است که تهدید تروریسم رادیکال اسلامگرا همچنان ادامه دارد و سفر ترامپ به خاورمیانه هم نشان داد که چطور یک کشور مرکزی در حوزه گسترش این نوع از تروریسم یعنی عربستان سعودی، توانسته جوری مدیریت کند که از پذیرش هرگونه مسوولیتی در قبال آن سرباز زند. در واقع باید گفت که ترامپ به عربستان سعودی، آزادی عمل در منطقه داده است.

واقعیت‌ها در این باره، کاملا برای همگان شناخته شده هستند. عربستان سعودی برای پنج دهه است که در حال گسترش روایت تنگ نظرانه‌ای از اسلام در سراسر جهان اسلام است. اسامه بن‌لادن و ۱۵ تن از ۱۹ تروریست عامل حمله ۱۱ سپتامبر، تبعه سعودی بودند.» سفر دو روزه ترامپ به ریاض که منجر به انعقاد قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان شد، موجی از انتقادات داخلی و جهانی علیه رئیس‌جمهوری آمریکا را به‌دنبال داشته است. رسانه‌ها و تحلیلگران آمریکایی با پرداختن به زوایای این سفر نوشتند: «در حالی که ترامپ خود را برای رفتار نرم با پادشاه سعودی آماده می‌کند، مردم یمن برای زنده ماندن علیه جرائم جنگی سعودی مبارزه می‌کنند.» رسانه‌ها با پرداختن به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ۲۹ اردیبهشت که همزمان با سفر ترامپ به ریاض بود، نوشتند: «ترامپ در حالی با یک پادشاه متعصب سعودی دست می‌دهد و ایران را غیردموکراتیک می‌خواند که مردم ایران در یک انتخابات (دموکراتیک) شرکت کردند.»

فرید زکریا مجری برنامه شبانگاهی GPS در سی‌ان‌ان در ادامه یادداشت خود به موضوع حمایت‌های عربستان از سلفی‌های جهادی می‌پردازد و می‌نویسد: «ما از طریق ایمیل‌های فاش شده هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین آمریکا هم می‌دانیم که دولت سعودی به همراه قطر در سال‌های اخیر «تامین‌کننده حمایت مالی و لجستیکی به (داعش) و دیگر گروه‌های سلفی تندرو در منطقه بوده است.» اتباع سعودی، دومین گروه پرجمعیت جنگجویان خارجی داعش را تشکیل می‌دهند و طبق برخی ارزیابی‌ها، بزرگ‌ترین گروه اعضای داعش در عراق را تشکیل می‌دهند. پادشاهی سعودی، در ائتلاف ضمنی و تلویحی با القاعده در یمن است.» زکریا افزود: «داعش،‌ عقایدش را از روایت وهابیگری عربستان سعودی از اسلام می‌گیرد. همان‌طوری که سال گذشته امامت سابق مسجد اعظم پادشاهی سعودی گفت،‌ داعش «از اصول ما که در کتب‌مان قابل پیدا شدن است، بهره‌برداری کرده. ما همان نظرات را البته به روشی پالایش شده، دنبال می‌کنیم.» تا زمانی که داعش بتواند کتاب‌های درسی خود را در مدارس بنویسد،‌ در واقع فهرست دروس سعودی را دنبال و اتخاذ کرده است.»

او با اشاره به این موضوع که پول سعودی است که اکنون اسلام اروپایی را دارد تغییر می‌دهد، ابراز کرد: «گزارش‌های اطلاعاتی فاش شده از اطلاعات آلمان نشان می‌دهد موسسات خیریه «به‌شدت نزدیک به دفاتر و نهادهای دولتی» عربستان سعودی، قطر و کویت در حال تامین مالی مساجد، ‌مدارس و ائمه جماعات هستند تا در سراسر آلمان، روایت بنیادگرایی از اسلام را انتشار دهند.»

پیش‌تر نیز روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس‌تایمز در مطلبی به انتقاد از موضع دوگانه آمریکا در قبال دموکراسی پرداخت و از اینکه ترامپ، عربستان را به‌عنوان دوست و ایران را دشمن خود می‌خواند، انتقاد کرد.همراستا با روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز، روزنامه گاردین نیز در گزارشی با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان نوشت که انتقادهای تند ترامپ علیه ایران ممکن است به مذاق سعودی‌ها خوش بیاید، اما باید آمریکایی‌ها را نگران کند چراکه پیامدهای خطرناکی به همراه خواهد داشت. در همین چارچوب، فرید زکریا در ادامه یادداشت خود در واشنگتن‌پست، با بیان اینکه سخنرانی ترامپ در عربستان درباره اسلام، عملا هیچ چیزی برای ارائه راه‌حل درباره این مشکل نداشت وقتی گفت هیچ صحبتی درباره پایان دادن به این تهدید،‌ کامل نخواهد شد، مگر آنکه به دولتی که به تروریست‌ها اقامتگاه امن، کمک مالی و اجتماعی برای جذب نیرو می‌دهد، اشاره شود، افزود: «ترامپ اما درباره میزبانش عربستان سعودی حرف نمی‌زد بلکه به ایران اشاره می‌کرد. باید روشن و واضح گفت که ایران در منطقه خاورمیانه،‌ نیرویی است‌ که از برخی بازیگران بد حمایت می‌کند اما به‌شدت نادرست است که این کشور را منبعی برای تروریسم جهادگرا توصیف کنیم.»