ایرنا: سید‌حسین موسویان، عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا در مصاحبه با تلویزیون چین گفت که ترامپ با ابزار اتهام به ایران، به دنبال چاپیدن دلارهای نفتی‌ شیوخ عرب است. موسویان در ارزیابی این سخنان ترامپ در سفر به عربستان که گفته بود ایران در سرتاسر منطقه از یمن تا لبنان، تروریست‌ها را آموزش داده و اسلحه می‌دهد و برای دهه‌ها جنگ فرقه‌گرایی در منطقه دامن زده است، گفت:‌ «معتقدم ترامپ خودش هم این ارزیابی را قبول ندارد.»

وی افزود: «شما به‌خاطر دارید که او در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا گفت که عربستان سعودی اولین منبع تروریسم است. بعد از انتخابات او علنا گفت که عربستان و سایر کشورهای عرب خلیج فارس چیزی به‌جز دلار ندارند و بنابراین باید به ما بپردازند. روشن است که ترامپ به‌دنبال صدها میلیارد دلارهای نفتی عرب‌های حاشیه خلیج فارس است تا در آمریکا شغل ایجاد کند و تاسیسات زیربنایی آمریکا را بازسازی کند.»

موسویان در ادامه تاکید کرد: «بنابراین او از اتهام به ایران به‌عنوان ابزار فروش تسلیحات و گرفتن دلارهای نفتی استفاده خواهد کرد. ترامپ از این طریق قرارداد ۱۰۰ میلیارد دلاری فروش اسلحه را امضا کرد که قرار است تا ۳۰۰ میلیارد افزایش یابد. بنابراین او می‌داند چه می‌کند و به‌دنبال چاپیدن دلارهای نفتی شیوخ عرب است.»

پژوهشگر دانشگاه پرینستون از سوی دیگر یادآور شد که نه‌تنها ترامپ، بلکه دولت اوباما و هزاران گزارش رسانه‌ای آمریکا قبلا تایید کرده‌اند که عربستان منبع اصلی مالی، تسلیحاتی و ایدئولوژیک تروریست‌های وهابی در منطقه است. او افزود: «بنابراین ترامپ دنبال تجارت است نه مبارزه با تروریسم. اگر ترامپ، آمریکا، اروپا و دیگران واقعا می‌خواهند با تروریسم مبارزه کنند، آنها باید درک کنند که گروه‌های تروریستی القاعده، داعش و جبهه النصره، وهابی هستند و نه شیعه. پایگاه وهابیت هم سعودی است و نه ایران.»

موسویان در سوالی دیگر در مورد روابط ایران و آمریکا و اینکه روحانی یک میانه‌رو است اما با مواضع تند ترامپ، شانسی برای بهبود روابط ایران و آمریکا دارد یا خیر، گفت: «معتقدم توافق هسته‌ای مثال روشنی است. بعد از ۳۸ سال، برای اولین بار آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی با ایران وارد گفت‌وگوی مستقیم در مورد بحران هسته‌ای شدند.»

عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تاکید کرد: «بعد از ۱۸ ماه گفت‌وگوهای سطح بالا و مستقیم، دیپلماسی موفق شد و بحران هسته‌ای در قالب یک توافق برد-برد برای همه طرف‌های مذاکره‌کننده به نتیجه رسید. بنابراین مذاکرات و توافق هسته‌ای یک مدل و میراث بزرگ دیپلماسی است که اگر ترامپ بخواهد می‌تواند از این مدل برای حل سایر اختلافات با ایران استفاده کند. برای حل بحران‌های منطقه، ترامپ باید مسیر دیپلماسی و همکاری با ایران را از طریق گفت‌وگوهای مستقیم و سطح بالا دنبال کند.»