لوایح شفافیت به زودی به مجلس می‌رود عکس: مجتبی سرانجام‌پور، دنیای اقتصاد

حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب، دیروز نخستین نشست مطبوعاتی خود را پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری در سالن اجلاس سران به مدت ۱۱۰ دقیقه برگزار کرد و به ۲۷ پرسش خبرنگاران پاسخ داد. روحانی در ابتدای سخنان خود با اشاره به مبارزات انتخاباتی تاکید کرد که مردم در انتخابات «در تراز بالاترین دموکراسی‌های جهان» حضور پیدا کردند؛ مردمی که دارای مشکلات اقتصادی هستند اما به پول «نه» گفتند و به‌خوبی اعلام کردند که «می‌فهمیم آب شور عطش را کم نمی‌کند.» رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد که هیچ گروه، هیچ جناح، هیچ تفکری وهیچ ایده‌ای قابل حذف نیست، همه هستند، همه حضور دارند و از همه باید برای ساختن ایران پرآوازه بهره بگیریم. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ولایت فقیه و مقام معظم رهبری متعلق به کل ملت ایران است، گفت: «مردم گفتند ما احترام نهادهای خودمان را حفظ خواهیم کرد و این نهادها متعلق به کل مردم و نه یک گروه یا جناح خاص است.

رئیس‌جمهور در ادامه نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران با تاکید بر واگذاری اقتصاد، فرهنگ و خدمات اجتماعی به مردم به موضوع شفافیت اشاره و اضافه کرد که به‌زودی لوایح مربوط به شفافیت به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد. روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ادعاهای مقامات عربستانی علیه ایران و خرید سلاح ازسوی این کشور از آمریکا گفت: «مردم عربستان دوست و همسایه ما هستند و ما همیشه دوست‌شان داشتیم و داریم و امیدواریم بدانند که راه قدرت سلاح نیست. آن هم خریدن آن از دیگر کشورها.» رئیس‌جمهور ادامه داد: «اساس قدرت، قدرت ملی است که با انتخابات و حضور مردم پای صندوق آرا درست می‌شود. ترامپ در زمان حضور ۴۲ میلیونی مردم ایران پای صندوق رای به منطقه آمد و به کشوری رفت که بنده‌های خدا تاکنون صندوق آرا را ندیده‌اند و انتخاباتی برگزار نکرده‌اند و امیدوارم در ادامه راه، آنها بگذارند حاکمان موروثی نباشند و ازسوی خود مردم انتخاب شود و آن روز قدرت عربستان بیشتر خواهد شد.»

نشست ترامپ و اعراب

حسن روحانی در این نشست خبری درباره برنامه دولت دوازدهم برای مبارزه با تروریسم، به نشست اخیر ترامپ با برخی کشورهای عربی و متهم کردن ایران به حمایت از تروریست در این نشست اشاره کرد و گفت: کسانی که امروز در عربستان جمع می‌شوند و جلسه می‌گذارند هم به این نتیجه رسیده‌اند که راهی جز اعتدال وجود ندارد. رئیس‌جمهور تاکید کرد: دوران دخالت در امور داخلی دیگران و جنگ در کشورهای مختلف به پایان رسیده است. روحانی با بیان اینکه اجتماع در عربستان به‌نظر من اجتماعی نمایشی بود و ارزش سیاسی نخواهد داشت، گفت: عربستان قبلا هم از این اجتماعات درست کرده بود. مبارزه با تروریسم با پول ملتی را به ابرقدرتی دادن و با تشکیل یک جلسه حل نمی‌شود. به گفته رئیس‌جمهوری، کسی که توانسته در مقابل تروریسم بایستد،‌ ملت عراق، ملت سوریه و ملت لبنان بوده و ملت ایران نیز از طریق دیپلمات‌ها و مستشاران نظامی‌اش به این دو ملت بزرگ و سایر ملل کمک کرده و کمک خواهد کرد. او تاکید کرد: چه کسانی از تروریسم حمایت کردند و به آنها پول دادند؟ پس نمی‌توانند ادعای مبارزه با تروریسم داشته باشند. روحانی تاکید کرد: با اتهام زدن کاری حل نمی‌شود و باید صادقانه با تروریسم مبارزه کرد.

خودمان سلاح می‌سازیم

روحانی در ادامه نشست خبری درباره فروش چند میلیارد دلاری اسلحه از سوی آمریکا به عربستان، گفت: عربستان قبلا هم یکصد میلیارد در جنگ تحمیلی به صدام داده بود و نتیجه آن را در همان زمان دید. الان هم این صد میلیارد را بدهد و پول مردم عربستان را به جیب آمریکا بریزد. رئیس‌جمهوری افزود: ما نیازی نداریم سلاح بخریم ما خودمان سلاح می‌سازیم،‌ هر سلاحی که بخواهیم تولید می‌کنیم و مشکلی برای ما از این جهت نیست. هر چند عربستان هم نمی‌تواند از این سلاح‌ها استفاده کند و ناچار است مستشاران آمریکایی را به خدمت بیاورد.

روحانی خطاب به دولت‌های مهم خاورمیانه و عربستان با تاکید بر اینکه راه قدرت سلاح نیست آن هم خریدن آن از دیگر کشورها اعلام کرد: اساس قدرت، قدرت ملی است که با انتخابات و حضور مردم پای صندوق آرا درست می‌شود. ترامپ در زمان حضور ۴۵ میلیونی مردم ایران پای صندوق رای به منطقه آمد و به کشوری رفت که مردم آن تاکنون صندوق آرا را ندیده‌اند و انتخاباتی برگزار نکرده‌اند. رئیس‌جمهور درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر لزوم دست برداشتن حمایت ایران از حزب‌الله و گروه‌های مقاومت گفت: قرار ما این نیست که آنان دنبال رویاهای خود باشند. مردم ما تصمیم گرفتند که مقتدر باشند و موشک و سلاح ما برای صلح است. او با تاکید بر اینکه «موشک و سلاح ما برای تهاجم نیست، ‌بلکه برای دفاع است» ادامه داد: مسوولان آمریکا بدانند که ما هر زمان به تست موشک نیاز داشته باشیم، تست می‌کنیم و منتظر آنان نخواهیم نماند. ما برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را پذیرفتیم که قدرت دفاعی‌مان را از دست ندهیم و آن را حفظ کنیم. من به آن آقا می‌گویم که برود و قطعنامه ۲۲۳۱ را بخواند.

منتظریم دولت آمریکا به استقرار برسد

روحانی درباره چگونگی رابطه ایران با آمریکا در دور دوم ریاست‌جمهوری گفت: ایران و آمریکا طی ۳۹ سال گذشته مسیر پرپیچ‌وخمی را با هم طی کردند. آمریکایی‌ها همواره از انواع شیوه‌ها علیه ایران استفاده کرده و شکست خوردند. از طبس تا مداخلات در جنگ هشت ساله و فشار به ملت ایران از طریق تحریم. آمریکا اگر باز همین رفتار را داشته باشد باز هم شکست خواهد خورد. او با اشاره به استقرار دولت جدید آمریکا تاکید کرد: ما منتظریم این دولت از نظر فکری، موضع‌گیری و برنامه‌ریزی به یک استقراری برسد تا ما نسبت به دولت واشنگتن نظر دقیق‌تری داشته باشیم. روحانی گفت: «آمریکایی‌ها همواره نسبت به خاورمیانه تصمیمات اشتباهی گرفته‌اند».

سند ۲۰۳۰ مشکلی ندارد

روحانی در بخش دیگری از این نشست خبری در ارتباط با سند ۲۰۳۰ توضیح داد: ظاهرا گزارش‌هایی به رهبری دادند که ایشان را نگران کردند. من درسخنرانی‌هایم پیش از این به ایشان اطمینان دادم و الان هم این اطمینان را می‌دهم که مشکلی در ارتباط با مساله ۲۰۳۰ وجود ندارد نه‌تنها این سند، بلکه تمام سندهای بین‌المللی یا در مجلس یا به‌عنوان سند بالادستی تصویب می‌شوند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه «آموزش و پرورش برای نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است» گفت: ۱۱ تا ۱۲ میلیون جمعیت ما در حال آموزش دیدن هستند و آموزش و پرورش برای ما بسیار مهم است. متاسف هستم که عده‌ای در دوران انتخابات از این موضوع سوء‌استفاده کردند. او افزود: من از غیبت و تهمت‌هایی که به من زدند می‌گذرم؛ اما نسبت به موضوع ۲۰۳۰ گذشت نخواهم کرد؛ چراکه به معلمان، ‌آموزش و پرورش و دین ما توهین کردند. اعلامیه‌های دروغ پخش می‌کردند.

یک برنامه برای توسعه

رئیس‌جمهوری درباره برنامه دولت دوازدهم برای خروج از رکود گفت: به‌کار بردن واژه رکود کاربرد دقیقی نیست؛ چراکه وقتی در کشور دو فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت داریم، رکود معنی ندارد. او با بیان اینکه «دولت دوازدهم یک برنامه برای توسعه و یک برنامه‌ برای حمایت دارد»، افزود: در بخش توسعه می‌خواهیم اقتصاد کشور را بزرگ کنیم که در این راستا نیاز به صادرات غیرنفتی، ارتباط با جهان و... است که برای همه آنها برنامه داریم. در عین حال توانستیم در سال ۹۳ رکود را بشکنیم و حتما در ادامه این راه موفق خواهیم بود. روحانی تاکید کرد: صندوق توسعه، بانک‌ها، بودجه کشور و سرمایه‌گذاری خارجی در اولویت قرار دارد و در زمینه حمایتی می‌خواهیم فقر مطلق را از بین ببریم.

گزارش صدروزه برای کارورزی

رئیس‌جمهور درباره برنامه دولت دوازدهم برای رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قشر جوان گفت: در مساله اشتغال جوانان تحصیلکرده یکی از برنامه‌های دولت ما این است که در این زمینه گزارش کارورزی را در صد روز آینده یا حتی زودتر از آن ارائه دهیم و اینکه می‌گویم زودتر از صد روز این است که لزوما نمی‌خواهیم برای ارائه گزارش منتظر تشکیل دولت بعدی شویم. او گفت امروز نیز به‌دنبال این هستیم که با فعال کردن بخش‌های تولیدی به هدف ۹۵۰ هزار شغل در سال دست یابیم.

مخالفان باید باشند

روحانی در ادامه این نشست خبری با تاکید بر اینکه «مخالفان باید باشند، ما نیازشان داریم» تاکید کرد: در جامعه افکار واحد نیست و به‌طور طبیعی ما در زمینه مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نظرات یکی نداریم. او افزود: من هم فقط رئیس‌جمهور ۲۴ میلیونی که رای دادند و ۴ میلیونی که در صف بودند تا رای بدهند، نیستم. مساله این است که اکثریت قاطع مردم راهی را انتخاب کردند و این یعنی همه پذیرفتیم نه اینکه مخالف نباشد اما اجرا بر این مبناست؛ یعنی باید بر مبنای رای اکثریت جامعه اداره شود، البته منافع جمعی و ملی اقلیت نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس‌جمهوری در ادامه این نشست خبری افزود: همه رئیس‌جمهور را به‌عنوان منتخب ملت ایران در نظر بگیرند تا بتوانیم کشورمان را سرزنده‌تر و بانشاط‌تر اداره کنیم. نشاط و سرزندگی مخالفتی با دین و انقلاب و منافع ملی ندارد. جمله‌ای می‌گویم و خواهش می‌کنم از آن سوء‌استفاده نشود. همانطور که در این یک هفته با مردم رفتار کردیم در این چهار سال هم با آنها برخورد کنیم. او تاکید کرد: همین مردم باید کشور را بسازند و آینده را درست کنند. مردم مراقب دین و آینده کشور هستند. مردم را باور کنیم.

رئیس‌جمهور درباره چگونگی تحقق وعده‌هایش نیز گفت: اولویت با تحقق وعده‌هایی است که به مردم داده‌ام و براساس برنامه‌ای که ارائه کردم عمل می‌کنم؛ اما معنایش این نیست که فکر کنم نباید از فکر و نظر رقبا و کاندیداهای دیگر استفاده کنم. او افزود: من خواهش می‌کنم همه رئیس‌جمهور را به‌عنوان منتخب ملت ایران در نظر بگیرند تا بتوانیم کشورمان را سرزنده‌تر و بانشاط‌تر اداره کنیم.

رئیس دولت دوازدهم درباره کارآمدتر شدن دولت دوازدهم و تغییر در کابینه گفت: ما نیاز به نیروی جوان‌تری برای اداره کشور داریم. برخی از وزرا در دولت یازدهم با ما کار کردند آنها گفتند سن ما بالاست، اما من از آنان خواستم که بمانند چرا که من معتقد بودم تجربه آنان برای اداره کشور مفید است و آنان باید اداره را به دست بگیرند. البته من در دولت بعدی به‌دنبال این هستم که مدیران ما میانگین سن‌شان کاهش پیدا کند و در واقع سن مدیریت پنج سال کاسته شود و دیروز نیز در هیات دولت دو توصیه را به وزرا کردم که یکی به‌کارگیری جوانان و دیگری به‌کار گرفتن بانوان بود. روحانی تاکید کرد: ما می‌خواهیم با حضور همه ملت و جوانان ما در سراسر کشور دولت کارآمدتر شود و برای این مهم می‌کوشیم که دولت دوازدهم کمی جوان‌تر شود.

حرکت در چارچوب قانون اساسی

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که چرا وی با وجود آنکه حقوقدان است، یک‌بار به‌طور خاص درباره حصر سخن نمی‌گوید، گفت: کشور ما دارای چارچوب و مقرراتی است و همه ما باید به‌دنبال اجرای مقررات باشیم. روحانی افزود: من نسبت به حقوق شهروندان ایرانی به‌عنوان رئیس دولت مسوول هستم حتی ایرانیان خارج از کشور. هر جا ببینم که حق یک ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور مورد تعرض و اجحاف قرار گرفته است باید آن را دنبال کنم و در داخل کشور نیز با قوه‌قضائیه از طریق وزارت دادگستری یا مکاتبه مستقیم و نیز در جلسات مشترک روسای سه قوه موضوعات را دنبال می‌کنم.

سیاست ما با جهان تعاملی است

روحانی در پاسخ به خبرنگار دیگری باز هم در ارتباط با چگونگی روابط بین‌المللی دولتش با جهان تاکید کرد: سیاست ما نسبت به جهان سیاستی تعاملی است. ما برای پیشرفت، صلح و ثبات در جهان راهی جز تعامل نمی‌شناسیم. رئیس‌جمهوری درباره چگونگی رابطه ایران با دولت چین و سطح مبادلات اقتصادی میان این دو دولت نیز گفت: ما همواره نسبت به چین روابط خوبی داشته و داریم. مردم ما نه با چین مشکلی دارند و نه با کالای چینی بلکه مشکل آنها کالاهای کم‌کیفیتی است که وارد کشور شده و می‌شود. کم‌کیفیتی این کالاها آزارشان می‌دهد. روحانی با بیان اینکه مردم می‌خواهند کالاهای باکیفیت در بازارشان باشد، تاکید کرد: فکر می‌کنم با توانمندسازی کشور ما در حوزه تولید از این مساله نجات پیدا می‌کنیم و روابط ما با چین از کالاهای مصرفی به سمت کالاهای استراتژیک پیش می‌رود.

ریشه‌کن کردن فقر مطلق

رئیس‌جمهور درباره وعده ارتقای ۵ برابری معیشت حدود ۱۰ میلیون نفر تا سال ۱۳۹۹ نیز گفت:‌ این بحث مربوط به پارسال است که وقتی درآمد نفتی ما کمی در سایه برجام بالا رفت، آن را ‌آغاز کردیم. او افزود: طبق این برنامه دریافتی دهک‌های پایین وضع بهتری می‌گیرد و این طرح مربوط به سال گذشته است که به مجلس رفت و دریافتی ۸ تا ۱۰ میلیون نفر نیز بیش از سه برابر افزایش یافت و قول ما این است که تا پایان این دولت پنج برابر می‌شود و حتما به حول و قوه الهی این اتفاق می‌افتد. این فقط یک وعده انتخاباتی نیست و ما به‌دنبال ریشه‌کن کردن فقر مطلق هستیم.

آمریکایی‌ها به برجام پایبند بودند

روحانی در ارتباط با پایبندی ایران به توافق برجام نیز گفت:‌ ما هیچ‌وقت آغازگر نقض برجام نخواهیم بود. اگر یکی از این گروه ۱+۵ - که بیشتر احتمال می‌رود ممکن است آمریکا باشد این توافق‌نامه را نقض کند - حتما به آن پاسخ خواهیم داد. قبلا در مورد این موضوع بحث کرده‌ایم و برنامه داریم. او تاکید کرد: خوشبختانه آمریکایی‌ها در این روزهای اخیر که به‌نظر می‌رسید موقتا می‌خواهند برجام را لغو کنند این کار را نکردند باوجود شعارهایی که می‌دادند به برجام پایبند بودند. روحانی افزود:‌ تحریم‌هایی که مربوط به بخش هسته‌ای بود برداشته شده، اما در عین حال مشکلات دیگری داریم از جمله در مسائل بانکی که تلاش می‌شود حل و فصل شود. ما این راه را اگر دستور رهبری و خواست ملت باشد، ادامه می‌دهیم.

راه‌حل سوریه نظامی نیست

روحانی درباره حل مسائل سوریه گفت: ما از ابتدای دولت یازدهم اعلام کردیم که راه حل سوریه نظامی نیست بلکه سیاسی است و در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده‌ایم و امروز خوشحالم که ایران با ترکیه و سوریه کار و تلاش خود را انجام می‌دهد تا تلاش‌ها به ثمر بنشیند. روحانی افزود: ما می‌کوشیم تا با ایجاد آرامش و ادامه آتش‌بس و نیز مبارزه با داعش راهی باز کنیم که در سوریه مردم برای تعیین سرنوشت خود عمل کنند و ما این راه را ادامه خواهیم داد.

آمادگی برای روابط بهتر با اعراب

روحانی در پاسخ به آخرین پرسش خبرنگاری درباره برنامه دولت دوازدهم در راستای گسترش روابط با کشورهای منطقه به‌خصوص کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس گفت: خواست ما توسعه روابط است و دلمان می‌خواهد در بحرین نیز این کشور به افکار عمومی ملت خود احترام بگذارد. از سویی رفتار کشورهای عمان و کویت بهتر و موضع‌گیری‌های مناسب‌تری دارند که برای منطقه و ثبات منطقه مفید است و دیگر کشورها نیز می‌توانند همین راه را ادامه دهند. او افزود: البته در رابطه با کشور عربستان همین قدمی که برداشته شد و زائرین ما امسال به زیارت خانه خدا مشرف می‌شوند قدم خوبی بود و می‌تواند گره‌ها و مشکلات را به‌تدریج حل کند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «ما آمادگی داریم با دنیای عرب و اسلام روابط بهتری داشته باشیم»، تاکید کرد: امیدواریم آنها نیز بدانند ثبات منطقه بدون ایران برقرار نمی‌شود.

حمایت ویژه از فرهنگ و هنر

حسن روحانی در بخش دیگری از این نشست خبری در ارتباط با ضرورت توجه به فرهنگ و به‌ویژه سینما و موسیقی نیز گفت: یکی از آثار انتخابات سال ۹۶ این بود که همه با موسیقی آشتی کردند حتی موسیقی سطح پایین. روحانی با بیان اینکه در فرهنگ ما موسیقی و انواع هنر از ارزش بالایی برخوردار است، تاکید کرد: حتما دولت دوازدهم حمایت ویژه‌ای از فرهنگ و هنر خواهد کرد. روحانی گفت: ‌البته در دولت یازدهم هم فضای ساختن فیلم و موسیقی نسبت به قبل بازتر شده بود و حتما ما همین مسیر و راه را ادامه می‌دهیم؛ چراکه خواست ملت ما این است. روحانی از همه اصحاب هنر و فرهنگ که مردم را به حضور در انتخابات تشویق و از او حمایت کردند، تشکر کرد.

لوایح شفافیت به زودی به مجلس می‌رود