دنیای اقتصاد: کمتر از ۴۸ ساعت پس از اظهارات تند و مداخله‌جویانه جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی، ایران در نامه‌ای اعتراضی به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل، سخنان تحریک‌آمیز محمد بن‌سلمان فرزند شاه سعودی را تهدید آشکار علیه ایران خواند و خواستار اعمال فشار به این رژیم برای توقف حمایت بی‌پروا از تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه شد. بن‌سلمان در گفت وگویی با حمله به ایران گفته بود تلاش می کنیم نبرد را به داخل مرزهای جمهوری اسلامی بکشانیم. اظهاراتی که در یک سال و نیم اخیر از سوی مقامات عربستان سعودی در پیش گرفته شده و به زعم کارشناسان و ناظران هدف از آن جلب توجهات آمریکا برای فشار بر ایران در منطقه به‌خصوص در آستانه سفر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به ریاض است. در همین ارتباط، جمهوری اسلامی ایران در اعتراض به سخنان تحریک آمیز وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان در نامه‌ای اعتراضی به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد.

در متن این نامه که از سوی غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران در این سازمان ارسال شد، آمده است: «شاهزاده محمد بن‌سلمان در تاریخ ۱۲اردیبهشت ۱۳۹۶ طی اظهاراتی گفته است: «هدف ما کشاندن نبرد به داخل مرزهای ایران است.» من ضمن رد کامل اتهامات او علیه کشورم، تاکید می‌کنم این اظهارات تهدید آشکار علیه جمهوری اسلامی ایران در نقض بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد و همچنین پذیرش صریح همدستی رژیم سعودی با اقدامات تروریستی و خشونت بار در داخل ایران است که شهادت ۹ تن از مرزبانان ایرانی به دست اشرار مسلح مورد حمایت مالی سعودی آخرین نمونه آن است.»

در این نامه که زوایای مختلفی از فعالیت‌های مخرب عربستان در منطقه را به تصویر کشیده است، اشاره شده که منطقه ما و جهان طی چهار دهه گذشته به‌دلیل وسواس بی‌جای سعودی نسبت به ایران که به خوبی در اظهارات فوق هم متبلور است، دچار رنج فراوانی شده است. سیاست‌های غیرمسوولانه، تحریک‌آمیز و شوم، تشویق و تامین مالی افراط‌گرایی در جهان و ماجراجویی‌های کوته‌بینانه و ناموفق سعودی در منطقه از همین رویکرد سرچشمه می‌گیرد. این برای اولین بار در طول چند دهه اخیر است که ایران در نامه‌ای سرگشاده به دبیرکل سازمان ملل خواستار اقدام ضروری در مقابل عربستان شده است. موضوعی که از دید تحلیلگران ناشی از حجم اختلافات گسترده دو کشور و تنش موجود است. در نامه اعتراضی ایران با پرداختن به نقش عربستان در ایجاد گروه‌های تروریستی و جهادی همچون القاعده، داعش و جبهه النصره آمده است: «جامعه جهانی باید اقدامات لازم را برای وادار کردن عربستان سعودی به توقف حمایت بی‌پروا از تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه و سراسر جهان و به ویژه پایان دادن به تجاوز آشکار و گسترده، قتل عام و تحمیل قحطی برمردم یمن به عمل آورد.»

در پایان این نامه قید شده که جمهوری اسلامی ایران برخلاف رهبران سعودی هیچ علاقه یا منفعتی در تشدید تنش در بین همسایگان خویش ندارد و همچنان آماده گفت‌وگو و همراهی برای تقویت ثبات در منطقه، مبارزه با خشونت افراطی بی‌ثبات‌کننده و نفی تنفر فرقه‌ای است. جانشین ولیعهد عربستان سه شنبه شب در گفت‌وگو با شبکه سعودی «ام.بی.سی» با بیان اینکه کشورش هدف ایران است، مدعی شد که تهران قصد رسیدن به مکه را دارد. بن‌سلمان با رونمایی از فاز جدید اقدامات عربستان علیه ایران گفت: «ما منتظر نخواهیم شد که جنگ در عربستان در بگیرد، بلکه تلاش خواهیم کرد که جنگ نزد خودشان در ایران باشد نه در عربستان.» ناظران این اظهارات بن‌سلمان را مرتبط با حمایت‌های مادی و معنوی عربستان از گروه‌های نیابتی و شبه‌نظامی تروریست در مرزهای ایران می دانند.

سند سیاست‌های مخرب

همزمان با ارسال این نامه به سازمان ملل، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز اظهارات ستیزه جویانه جانشین ولیعهد عربستان را ناشی از فهم نادرست شرایط منطقه و سند گویای ترویج تروریسم و پیگیری سیاست‌های مخرب و تنش ساز سعودی‌ها در منطقه خواند. بهرام قاسمی با اشاره به اینکه شرایط کنونی منطقه مناسب طرح چنین تفکرات غیرسازنده‌ای نیست، افزود: «آنچه ایران طی سال‌های گذشته در کلام و عمل نشان داده، تلاش برای استفاده از نقاط مشترک برای حصول به تفاهم و گشودن باب همکاری با تمام کشورهای منطقه بوده و این گونه اظهارات درحالی‌که منطقه تنش‌آلود غرب آسیا بیش از هر منطقه دیگری به تفاهم و همکاری بین کشورها نیازمند است، دور از خرد سیاسی و گامی نادرست و خطایی راهبردی تلقی می‌شود.»

سفر ترامپ با هدف مقابله با ایران

از سوی دیگر، یک مقام کاخ سفید با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان در ماه جاری میلادی، هدف از این سفر را مقابله با ایران عنوان کرد. این مقام کاخ سفید گفت که سفر دونالد ترامپ به فلسطین اشغالی، واتیکان و عربستان، از ریاض شروع خواهد شد و طی دیدار ترامپ با مقامات سعودی، نمایندگانی از کشورهای عربی خلیج فارس در این دیدارها شرکت خواهند کرد. به گزارش شبکه «المیادین»، این مقام آمریکایی ادامه داد: ترامپ به دنبال ثبات طولانی مدت در منطقه خاورمیانه است. به گفته این مقام کاخ سفید، دونالد ترامپ طی این سفر (۲۳ مه) با مقامات سعودی دیدار خواهد کرد و هدف از این سفر مقابله با ایران و داعش در منطقه است. تحلیلگران معتقدند که تاکید محمد بن‌سلمان بر نقش ایران در منطقه و ذکر نفوذ تهران بر پایتخت‌های عربی نشان می‌دهد که سعودی‌ها همچنان امیدوارند تا توجه مقامات واشنگتن را بر نقش در حال گسترش ایران در خاورمیانه متمرکز کنند.

استقبال از رویکرد تند ترامپ

در تحولی دیگر، وزیر خارجه عربستان مدعی شد، اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا، عربستان را به‌عنوان اولین مقصد سفرهای خارجی خود انتخاب کرده، نشان‌دهنده نقش محوری عربستان در جهان اسلام و کشورهای عربی است. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، عادل الجبیر، مدعی شد: «عربستان شریک اول آمریکا در جهان اسلام و در میان کشورهای عربی و نیز شریک اولش در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و نابودی داعش و القاعده است، عربستان در صف اول کشورهایی ایستاده که با دخالت‌های منفی ایران در امور منطقه مقابله می‌کند و این مساله بسیار مهمی برای آمریکا است، بنابراین مشارکت با آمریکا موضوع بسیار مهمی است.»جبیر با تاکید بر اینکه «عربستان شریک اقتصادی قدرتمند و بزرگی برای آمریکا و بزرگ‌ترین منبع نفت و نیز از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در جهان است»،‌ سفر ترامپ به عربستان را از هر لحاظ «سفری تاریخی» توصیف و ادعا کرد: «ترامپ تمایل دارد نقش و جایگاه آمریکا در جهان را به این کشور بازگردانده و داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را نابود کند و مانع از فعالیت‌های غیرقانونی ایران در منطقه شود و این همان چیزی است که هم‌پیمانان آمریکا در منطقه خواستار آن هستند.»