دنیای اقتصاد: رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز گذشته با اعلام تایید صلاحیت ۸ هزار و ۹۸۱ کاندیدای انتخابات شوراها در هیات‌های اجرایی و نظارت پایان یافت. بر این اساس روز گذشته پیامک تایید صلاحیت‌ها به داوطلبان انتخابات شوراها ارسال شد. به گفته علیرضا رحیمی، رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران از این تعداد چهار اقلیت دینی نیز تایید صلاحیت شده‌اند.

طبق نتایجی که هیات‌های نظارت در استان تهران به فرمانداری‌ها اعلام کردند تعداد کل داوطلبان انتخابات شوراها در استان تهران ۱۰ هزار و ۴۲۰ نفر بوده که از این تعداد در مجموع در هیات‌های نظارت و اجرایی استان تهران هشت هزار و ۹۸۱ نفر تایید صلاحیت شدند و ۱۴۵۰ نفر صلاحیت‌شان احراز نشد. سید شهاب‌الدین چاووشی، استاندار تهران نیز اعلام کرد ردصلاحیت‌شدگان تا ششم اردیبهشت فرصت اعتراض دارند. محمد محمودی‌شاه‌نشین رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت که علل ردصلاحیت داوطلبان شوراها به‌صورت مکتوب به آنان ارائه می‌شود. او همچنین از تایید صلاحیت ۵/۹۶ درصد از داوطلبان انتخابات شوراها در کل کشور خبر داد. در همین حال خبرها از ردصلاحیت برخی از اعضای کنونی شورای شهر همچون مرتضی طلایی، علیرضا دبیر، حبیب کاشانی، الهه راستگو، عبدالحسین مختاباد، حسین رضازاده و عباس جدیدی حکایت می‌کند.

به همین دلیل روز گذشته مرتضی طلایی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران در واکنش به ردصلاحیت خود گفت: اگرچه براساس اطلاع قبلی، تایید نهادهای نظارتی و مراجع چهارگانه و همچنین هیات اجرایی انتخابات در مورد اینجانب صورت گرفته اما ظاهرا هیات نظارت شهر تهران اقدام به اتخاذ چنین تصمیمی کرده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، او در بیانیه‌ای که منتشر کرد، افزود: از تمامی حقوق قانونی خود برای پیگیری موضوع از طریق مجاری رسمی استفاده خواهم کرد. علیرضا دبیر، عضو فعلی شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به ردصلاحیتش با بیان اینکه بنده هیچ مشکلی نداشتم و به همین دلیل، صلاحیت بنده در هیات اجرایی تایید شد، گفت: اما گویا شبهه‌ای که مدت‌ها است گریبانگیر ماست باز هم دردسرساز شده است. همزمان مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: باید موضوع را بررسی کنم؛ چراکه افرادی مانند طلایی، کاشانی و دبیر که بیش از دو، سه دوره است در شورا حضور دارند بدون داشتن هیچ پرونده‌ای ردصلاحیت شده‌اند. او همچنین گفت : راستگو که دوره گذشته در جناح مخالف بوده براساس تایید اصولگراها تایید شده بود، اما این دوره که اصولگرا شده، رد شده که این موضوع شائبه‌هایی ایجاد می‌کند که موجب تردید می‌شود. براساس گزارش‌ها تاکنون باقی اعضای شورای شهر کنونی تاییدصلاحیت شده‌اند.از سوی دیگر خبرها حاکی از تایید صلاحیت علی صوفی، محسن مهرعلی‌زاده، محسن هاشمی و فاطمه راکعی است. البته هنوز ترکیب ۲۱ نفره لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات شوراها در تهران مشخص نشده است. بررسی و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی برعهده هیات‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است.نحوه تشکیل هیات مرکزی نظارت بر انتخابات به این گونه است که سه نفر از طرف کمیسیون شورا‌ها و دو نفر از کمیسیون اصل نود به صحن علنی مجلس معرفی می‌شوند و پس از به دست آوردن آرای لازم، هیات مرکزی نظارت تشکیل می‌شود و پس از آن، این افراد از مجامع استان سه نفر را برمی‌‌گزینند که این افراد هیات عالی نظارت بر استان‌ها را تشکیل می‌دهند.به گزارش تابناک، هیات عالی نظارت بر استان‌ها پنج نفر از معتمدان را انتخاب کرده و این افراد هیات نظارت شهرستان‌ها را تشکیل می‌دهند که وظایف آنها، تایید معتمدان محلی برای اجرای نظارت بر بررسی صلاحیت‌ها، نظارت بر تبلیغات، نظارت بر اجرای انتخابات و تایید نهایی است.