دنیای اقتصاد: کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری از روز گذشته به‌طور رسمی ستادهای انتخاباتی خود را تشکیل دادند وروسای ستادهایشان را انتخاب کردند .از بین ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، حسن روحانی پیش از این ستادهای انتخاباتی خود را با محوریت محمد شریعتمداری و محمد علی نجفی تشکیل داده است. شریعتمداری مسوولیت معاونت اجرایی و محمدعلی نجفی نیز سمت مشاور ریاست‌جمهوری را عهده‌دار بودند که پس از استعفای آنها در اسفند سال گذشته، روز ۲۱ فروردین استعفای آنها برای فعالیت در ستاد انتخابات حسن روحانی پذیرفته شد.

در همین ارتباط ابراهیم رئیسی نیزروز گذشته علی نیکزاد و محسن میرکاظمی، دو تن از وزرای سابق محمود احمدی‌نژاد را به‌ترتیب به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی و رئیس کمیته طرح و برنامه ستاد انتخاباتی خود تعیین کرد. به گزارش «ایسنا» علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی دولت احمدی‌نژاد و محسن میرکاظمی، وزیر نفت دولت وی بودند. همچنین به گزارش «ایرنا» محمدعلی امانی از سوی حزب موتلفه اسلامی به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی سید‌مصطفی میرسلیم انتخاب شد. به گفته محمدعلی امانی ستادهای میرسلیم در سراسر کشور با شعار «راستی و درستی» فعال شده است. از بین ۶ کاندیدای ریاست‌جمهوری، هنوز خبری در مورد ستادهای انتخاباتی محمدباقر قالیباف، مصطفی هاشمی‌طبا و اسحاق جهانگیری منتشر نشده است. هرچند که روز گذشته محمد نعیمی‌پور عضو حزب اتحاد ملت ایران در یک نشست خبری گفت که «به‌نظر نمی‌رسد جهانگیری ستادی تشکیل دهد.» در همین حال همزمان با تشکیل این ستادها، نظرسنجی‌ها در مورد میزان محبوبیت نامزدهای ریاست‌جمهوری آغاز شده است. در همین راستا روز گذشته، تابناک اعلام کرد که براساس نظرسنجی که انجام داده، ائتلاف اصلاح‌طلبان - اعتدالیون تاکنون بیشتر توانسته‌اند نظرات مردمی را به خود جلب کنند و اگر اصولگرایان تا انتخابات چاره‌اندیشی نکنند، گمان می‌رود که آنها با حفظ ائتلافشان همچنان سکان قوه مجریه را در دست داشته باشند. در این نظرسنجی، ۴۵ هزار و ۴۷ نفر شرکت کردند و در نهایت و به‌واسطه آرای ارائه شده اصلاح‌طلبان با اخذ ۱۶/ ۵۴ درصد آرا در رتبه اول؛ دولت و اعتدالی‌ها با اخذ ۲۳/ ۱۶ درصد آرا در رتبه دوم و مستقل‌ها با اخذ ۸۵/ ۱۰ درصد آرا در رتبه سوم و اصولگرایان با اخذ ۶۴/ ۶ درصد آرا در رتبه چهارم قرار گرفتند.

موضوعی که می‌تواند زنگ خطری برای اصولگرایان باشد. هرچند آنها از مدت‌ها پیش تلاش کردند تا با تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) و رسیدن به یک نامزد نهایی از شکستشان جلوگیری کنند، اما به ‌نظر می‌رسد که این تلاش هم نتوانست نتیجه دلخواه را برایشان رقم بزند. همچنان که اعضای جمنا بر سر دوراهی انتخاب ابراهیم رئیسی یا محمدباقر قالیباف گیر کرده‌اند. این در شرایطی است که دو نامزد مذکور نیز تاکنون زیر بار حمایت‌های این جبهه تازه تاسیس نرفته‌اند و خود را مستقل از آن می‌دانند.

نظرسنجی تابناک تنها نظرسنجی صورت گرفته طی روزهای اخیر نیست. به گزارش انتخاب آنطور که کانال‌های تلگرامی منتسب به حامیان محمدباقر قالیباف مطرح کرده‌اند، یک نظرسنجی موثق نشان داده رئیسی تنها ۵ درصد رأی دارد و شانس قالیباف به مراتب از او بیشتر است. به گزارش انتخاب قالیباف پررای‌ترین چهره اصولگرا تا امروز است و در همه نظرسنجی‌ها بالاتر از سایر چهره‌های اصولگرا قرار دارد. شاید از همین رو از روز گذشته خبرهایی مبنی‌بر کناره‌گیری احتمالی رئیسی از گردونه انتخابات ازسوی برخی از سیاسیون شنیده می‌شود. هرچند که برخی چون اسدالله بادامچیان، نایب‌رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه از احتمال اینکه رئیسی به نفع میرسلیم کناره‌گیری کند سخن می‌گویند و برخی نیز این کناره‌گیری را به نفع قالیباف توصیف می‌کنند. در همین ارتباط مصطفی تاجزاده در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: طرفداران قالیباف به شدت معتقد هستند که آرای او بسیار بیشتر از آقای رئیسی است و این رئیسی است که باید به نفع شهردار تهران کنار برود.

همزمان روز گذشته رضا نجابت، سخنگوی ستاد مردمی خادم ملت در یک نشست خبری گفت: رئیسی و قالیباف هر دو از نیروهای کارآمد انقلاب هستند که می‌توانند کشور را مدیریت کنند. به گزارش «ایلنا» وی افزود: قالیباف را صالح و کارآمد می‌دانیم و با او رقابتی نداریم. با تمام اینها همچنان بسیاری همچون حسن رسولی، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب معتقدند رئیسی در اتاق فکر اصولگرایان از موقعیت برتری نسبت به قالیباف برخوردار است.

دیدار جلیلی با رئیسی

در تحولی دیگر روز گذشته سعید جلیلی که در آخرین ساعات پیش از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کرده است روز گذشته به دیدار ابراهیم رئیسی رفت. دیداری که شائبه معاون اولی او را در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری تقویت کرده است. پیش از این خبرها از احتمال معاون اولی قالیباف حکایت می‌کرد که با توجه به صف‌آرایی حامیانشان در مقابل یکدیگر به‌نظر می‌رسد این قرار منتفی شده است.

حمایت زاهدی از رئیسی

در خبری دیگر به گزارش«ایسنا» محمدمهدی زاهدی با نگارش نامه‌ای خطاب به ملت ایران، ضمن تشکر از اقشار مختلف حامی خود، حجت‌الاسلام رئیسی را به‌عنوان منتخب خود در انتخابات ریاست‌جمهوری برگزید.

عدم کناره‌گیری هاشمی طبا

در همین حال روز گذشته مصطفی هاشمی‌طبا در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که به نفع حسن روحانی یا اسحاق جهانگیری از انتخابات کناره‌‌گیری نخواهد کرد.