چرا مناظره ضبط شده رای آورد؟

دنیای اقتصاد: حسن روحانی باز هم به پخش ضبط‌شده مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری اعتراض کرد؛ وی در این باره در تماس تلفنی با وزیر کشور گلایه خود را درباره آنچه درباره لغو پخش زنده مناظرات انتخاباتی تصمیم‌گیری شد، اعلام کرد. این موضوع را عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور دیروز به خبرنگاران گفت. ماجرای لغو مناظرات زنده شامگاه پنج‌شنبه مطرح و با مخالفت جریان‌های سیاسی روبه‌رو شد؛ از حسن روحانی و سایر نامزدهای انتخابات گرفته تا گروه‌های سیاسی از دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب، خواستار تجدیدنظر در تصمیم کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری شدند.

این واکنش‌ها دیروز در حاشیه همایش فرماندهان ناجا نیز مطرح شد و خبرنگاران در گفت‌وگو با وزیر کشور از او خواستند در این باره توضیح دهد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی نیز در توضیحات خود به خبرنگاران گفت: «موضوع پخش مناظره‌های ضبط شده از سوی کمیسیون تبلیغات مطرح شده و در افکار عمومی و رسانه‌ها واکنش‌های بسیاری داشت، ولی من این سوال را می‌خواهم از شما و همه رسانه‌ها و مردم بپرسم که در مناظره‌های آزاد و زنده چه حرف و مطلبی قابل بیان است که در مناظره‌های ضبط شده قابل‌ گفتن نیست؟!» رحمانی‌فضلی در ادامه با بیان اینکه تنها نگرانی آن است که عده‌ای بخواهند مواردی را سانسور کنند و از مناظره‌ها دربیاورند تاکید کرد: «برای چنین مواقعی پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و ناظران و نماینده‌های کاندیداها حضور خواهند داشت و هیچ کس نمی‌تواند به جز مواردی که مصداق تهمت، خلاف و برهم‌زننده شئونات است، موضوعی را از مناظره‌ها خارج کند.»

4 به یک برای مناظرات غیر‌زنده

البته وزیر کشور در میان خبرنگاران اذعان کرد که جذابیت برنامه‌های زنده، بیش از برنامه‌های ضبط شده است، اما در عین حال این تصمیم را به استدلال‌هایی در حوزه امنیت عمومی وابسته دانست که در جلسه کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شده بود. به گفته وزیر کشور از میان ۵ عضو این کمیسیون، ۴ نفر به پخش ضبط شده مناظره‌های تلویزیونی رأی دادند. با وجود آنکه وزیر کشور از موافقت ۴ عضو این کمیسیون خبر داده، اما هنوز مشخص نیست که پیشنهاد پخش غیر‌زنده مناظرات را کدام یک از اعضا مطرح کرد. برخی تحلیل‌ها طی دو روز اخیر استدلال می‌کنند که علاوه بر دو نماینده دولت که مخالفت خودشان را با این تصمیم اعلام کردند علی عسگری، رئیس صدا و سیما هم مخالفت خودش را با این تصمیم بیان کرد و خواستار تجدیدنظر در این تصمیم شد؛ بنابراین این پیشنهاد را یا نماینده شورای نگهبان ارائه داد یا دادستان کل کشور. هرچند با اظهارات روز گذشته وزیر کشور نمی‌توان این فرضیه را قابل تایید دانست و به نظر می‌رسد این پیشنهاد خود وزیر نیز بوده است.

در سوی دیگر ماجرا چهره‌های سیاسی همچنان پیگیر آن هستند تا دلیل این تصمیم را بدانند؛ عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق صدا و سیما با انتشار مطلبی در کانال تلگرام خود نوشت: «باید روشن شود دلیل اصلی ضبطی شدن مناظره‌ها چه بوده است؛ زیرا دانستن این موضوع برای مردم، نامزدها و نخبگان جامعه مهم است.»

هزینه مناظرات 88

به هر روی، آنچه وزیر کشور در توضیحات خود درباره تصمیم‌گیری برای جلوگیری از پخش زنده مناظرات، در میان خبرنگاران مطرح کرد، آن است که در برنامه‌های زنده هر حرفی که زده شود دیگر قابل مدیریت نیست. رحمانی‌فضلی تاکید کرد که کشور در سال ۸۸ هزینه‌های بسیاری را بابت این حرف‌ها پرداخت کرد که آثار آن و کدورت‌های آن سال همچنان باقی است.

مشورتی با روحانی نداشتم

براساس اظهارات وزیر کشور در میان خبرنگاران، او هیچ مشورتی در این زمینه با حسن روحانی رئیس‌جمهوری نکرده است. رحمانی‌فضلی در ادامه سخنانش با انتقاد از رفتار برخی رسانه‌ها در واکنش به این تصمیم ستاد انتخابات کشور گفت: متاسفانه برخی رسانه‌ها به جای انتشار مسائل کارشناسی، به‌صورت سیاسی با موضوع برخورد و عنوان کردند که این تصمیم، تصمیم وزارت کشور است. حتی برخی دیگر عنوان کردند که این تصمیم با نظر رئیس‌جمهوری و از طریق من گرفته شده در حالی که صادقانه عنوان می‌کنم در این موضوع هیچ مشورت و همفکری با رئیس‌جمهوری نداشتم و حتی پس از اعلام این مصوبه رئیس‌جمهوری نخستین‌ کسی بود که نسبت به آن اعتراض کرد و نه‌تنها در شیراز بلکه ۲ بار در تماس مستقیم با خودم اعتراض خودش را به این تصمیم ابراز کرد.

او تاکید کرد که شخص بنده به‌عنوان وزیر کشور نه تنها مسوول برگزاری انتخابات، بلکه مسوول برگزاری انتخابات در امنیت کامل و سلامت تمام هستم و این دو اصل باعث می‌شود تصمیمات سخت‌تر شود. با این همه عصر دیروز سید احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون ویژه تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، تعیین تکلیف مناظره‌های تلویزیونی نامزدها را به جلسه شامگاه شنبه (شب گذشته) موکول کرد و گفت که در این جلسه دیدگاه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را درخصوص مناظره‌های تلویزیونی بررسی و در این باره رای‌گیری می‌کنیم. البته تا لحظه تدوین این گزارش، خبری از این کمیسیون منتشر نشده است. او نیز تاکید کرد که نامزدهای ریاست‌جمهوری خواهان زنده بودن مناظره‌های تلویزیونی هستند و دیدگاهشان را در مصاحبه‌ها و تریبون‌های رسمی نیز اعلام کردند.

98 درصد مخالفت با مناظره ضبط شده

دیروز همچنین سایت خبری انتخاب با انتشار نتیجه یک نظرسنجی، نظر مردم را درباره نوع مناظرات منتشر کرد. براساس اعلام این سایت، این نظرسنجی به مدت ۱۲ ساعت روی سایت قرار داشت و ۱۲۶۷۲ نفر در آن شرکت کردند. نتیجه این نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود ۹۸ درصد معتقدند که مناظره‌های ریاست‌جمهوری باید به‌صورت زنده پخش شود. در این میان، ۲ درصد ترجیح می‌دهند که مناظره‌ها را به‌صورت ضبط شده تماشا کنند و با تصمیم فعلی کمیسیون تبلیغات موافق هستند.

هیات نظارت: پخش زنده مناظره‌ها

از سوی دیگر غلامرضا کاتب، عضو هیات نظارت بر صدا و سیما در گفت‌وگو با تابناک در این خصوص اعلام کرد: نظر هیات نظارت بر صدا و سیما این است که هر اندازه شفافیت بیشتر باشد، جاذبه مردم برای شرکت در انتخابات بیشتر خواهد بود و به دنبال آن، هر چقدر جاذبه برای شرکت بیشتر شود، به نفع نظام خواهد بود. این نماینده مجلس در ادامه افزود: بنابراین اگر مناظره‌ها به‌صورت زنده پخش شود، جاذبه بیشتری برای مردم ایجاد می‌کند و آنان نیز از این موضوع بیشتر استقبال خواهند کرد. همچنین در مناظره زنده به لحاظ اینکه واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی برای آحاد جامعه ملموس‌تر می‌شود، بهتر خواهد بود. حسام‌الدین آشنا، نماینده حسن روحانی در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات نیز با تشریح جزئیات جلسه دیروز این کمیسیون تاکید کرد که نظر اکثریت نمایندگان کاندیداها بر پخش زنده مناظره‌ها بود.