دنیای اقتصاد: رقابت میان نامزدهای ریاست‌جمهوری اصولگرا برای رسیدن به قلب پاستور جدی‌تر شده است. رقیبان اصلی این جریان محمد باقر قالیباف شهردار تهران و ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی هستند که این روزها ظاهرا تلاش دارند با یکدیگر برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری رقابت کنند. البته این تنها رقابت آنها نیست. رقیب اصلی آنها حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران است. در این میان اصولگرایان امیدوارند که یکی از دونامزد جدی آنها به نفع دیگری کناره‌گیری کند.

در همین ارتباط روز گذشته ناصر ایمانی تحلیلگر سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با انتخاب گفت: «بر فرض اینکه از بین کاندیداهای اصولگرا آقای رئیسی و آقای قالیباف تایید صلاحیت شوند؛ در این صورت ما دو نفر را در صحنه رقابت انتخاباتی خواهیم داشت و دو استراتژی هم در این مورد وجود دارد؛ یکی اینکه قبل از برگزاری انتخابات یکی از این دو نفر با نظر جمنا کنار بکشد و یک نفر در صحنه باقی بماند و استراتژی دیگر را هم که خانم وحید دستجردی مطرح کرده است مبنی‌براینکه ممکن است شرایط به گونه‌ای بشود که هر دو نفر تا روز رای‌گیری در صحنه باقی بمانند به این دلیل که موضوع ثبت‌نام آقای جهانگیری پیش آمده است.»

در همین ارتباط، امیر محبیان دیگر تحلیلگر سیاسی این جریان نیز در گفت‌و‌گو با یک روزنامه چاپ تهران معتقد است که نامزدهای اصولگرا بدون مابه ازای مناسب، قربانی دیگری نمی‎شوند. با تمام اینها شاید آخرین تصمیم جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) در مورد معرفی نامزدش تا حدی راه را برای تصمیم کاندیداهای اصولگرا هموار کند. در همین ارتباط محمدحسن آصفری، عضو ستاد اجرایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با انتخاب، با تاکید بر اینکه جمنا در دقیقه نود کاندیدای واحد معرفی خواهد کرد با تکذیب خبر اجماع نیروهای انقلاب روی قالیباف در واکنش نسبت به آرای بیشتر وی در نظرسنجی‌ها گفت: «این نظرسنجی‌ها بیشتر جنبه‌نظرسازی دارد.»

از سوی دیگر سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوم احمدی‌نژاد و عضو شورای مرکزی جبهه مردمی در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت: «رئیسی با جبهه مردمی هماهنگ است و مشکلی وجود ندارد، ضمن اینکه هنوز گزینه نهایی جبهه مردمی مشخص نشده است.»

همزمان کاندیداتوری اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، به‌عنوان کاندیدای در سایه اصلاح‌طلبان یکی از مباحث مهم انتخاباتی است. در همین ارتباط روز گذشته محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی‌اش گفت: «حضور جهانگیری در انتخابات، مکمل روحانی است و اتفاقا باعث می‌شود واقعیت‌ها بهتر گفته شود.» به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت می‌گوید اسحاق جهانگیری با هدف تبیین عملکرد دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرده و حتما در مناظرات انتخاباتی تلاش می‌کند نسبت به عملکرد دولت و واقعیت‌ها روشنگری کند. نوبخت در پاسخ به اینکه گفته می‌شود ثبت‌نام جهانگیری به دلیل نتوانستن رئیس‌جمهوری در دفاع از عملکرد خود است، گفت: «عملکردی که قابل دفاع نباشد، آدام اسمیت (پدر اقتصاد مدرن) هم نمی‌تواند دفاع کند.» در خبری دیگر محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حسن روحانی نامزد اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات است، گفت: «با انسجام ما، رای روحانی بیشتر از دوره قبل خواهد بود.»

رئیس شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان همچنین درباره ثبت‌نام اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: «حضور وی طبیعی است و اگر به هر دلیل نیاز باشد، کار را دنبال می‌کند.» از سوی دیگر به گزارش فرارو، عباس عبدی، تحلیلگر و روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در مصاحبه با یک روزنامه سیاسی گفت: «حسن روحانی با فاصله از رقبای خود پیش است و بیشترین شانس را برای رای‌آوری در میان چهره‌های ثبت‌نام کرده دارد.» او در گفت‌وگو با الف نیز گفت: «آمدن آقای جهانگیری مبتنی بر یک تحلیل بدبینانه است که امیدوارم رفتار شورای نگهبان نشان دهد این بدبینی به‌جا نبوده است.» او با اشاره به حضور احمدی‌نژاد و بقایی در انتخابات گفت که این حضور اشکالی ندارد به شرطی که قبلش محاکمه شوند.

در همین ارتباط محمد هاشمی، کاندیدای ریاست‌جمهوری نیز در گفت‌وگو با خبرآنلاین ضمن رد ناراحتی خانواده آیت‌الله هاشمی از ثبت‌نام کردنش در انتخابات با اشاره به کاندیداتوری جهانگیری گفت: «آنطور که آقای مرعشی به من گفته است بعد از رایزنی‌های زیادی که با حسن روحانی در این زمینه صورت گرفت، بالاخره آقای روحانی راضی شد که اسحاق جهانگیری به میدان بیاید. اما اینکه حضور او برنامه‌ریزی شده بوده یا به توصیه کسی دیگر بوده است، اطلاعی ندارم. آقای مرعشی به همراه موسوی لاری و حسین کمالی به مدت طولانی با حسن روحانی صحبت کردند و بالاخره رئیس‌جمهوری قانع شدمعاون اولش در انتخابات نام‌نویسی کند.»