گرجستان دومین مقصد سفر منطقه‌ای ظریف

دنیای اقتصاد: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پس از یک روز مذاکرات فشرده در ترکمنستان، شامگاه دوشنبه برای ادامه گفت‌وگوها با مقام‌های گرجستان با هدف توسعه روابط وارد تفلیس پایتخت این کشور شد. وزیر امور خارجه ایران سپس در چارچوب این سفر منطقه‌ای سه‌شنبه شب راهی کشور قرقیزستان شد.

ظریف به دعوت همتایان خود و به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد استقلال سه کشور از جمهوری‌های سابق شوروی به منطقه آسیای میانه و قفقاز سفر کرده است. یک هیات اقتصادی و صنعتی از بخش‌های دولتی و خصوصی نیز وزیر امور خارجه ایران را در این سفر همراهی می‌کنند. در دیدار روز سه‌شنبه محمدجوادظریف و میخائیل جانلیدزه وزیران امور خارجه ایران و گرجستان در تفلیس پایتخت این کشور، راهکارهای گسترش فراگیر همکاری‌ها بررسی شد. در آغاز این دیدار به‌عنوان نخستین برنامه سفر وزیر خارجه ایران به گرجستان در وزارت خارجه این کشور، همتای ظریف گسترش همکاری‌های تهران و تفلیس در بخش‌های مختلف را یک ضرورت خواند.

وزیر خارجه گرجستان در نشست خبری مشترک پایان مذاکرات با همتای خود گفت: مذاکرات تفلیس گام بسیار مهمی در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه است زیرا فرصتی برای بررسی توسعه روابط به‌شمار می‌رود. همچنین در سفر پیش‌روی نخست‌وزیر گرجستان به تهران، مسائل بیشتری بررسی می‌شود و قرار است در زمینه‌های مختلف مناسبات را گسترش دهیم.

او ادامه داد: سال ۲۰۱۶ میزان مبادلات تجاری دو کشور نسبت به سال‌های گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است و اکنون نیز این روند ادامه دارد. جانلیدزه اظهار کرد: ابعاد مختلف همکاری در زمینه حمل‌ونقل در حال توسعه است. کریدور حمل‌ونقل ریلی را تعریف کرده‌ایم. قرار است طرح مشترکی با تهران اجرا کنیم که می‌تواند کالاها را از آسیای‌میانه، ایران و گرجستان به اروپا منتقل کند. در واقع با این طرح، راهگذر جایگزین برای کشورهای مختلف را استفاده می‌کنیم تا پل ارتباطی ایران و اروپا محسوب شود. ظریف نیز در این نشست بر همکاری در زمینه‌های قضایی، دانشگاهی، ترانزیتی به‌ویژه راهگذر خلیج‌فارس- دریای سیاه، بانکی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، ایجاد شهرک‌های صنعتی و انرژی به‌ویژه همکاری گازی بین دو کشور تاکید کرد. ظریف وزیر امور خارجه ایران در پایان دیدار با میخائیل جانلیدزه وزیر امور خارجه گرجستان در تفلیس از برنامه سفر گئورگی کویریکاشویلی نخست‌وزیر این کشور به تهران در در آینده نزدیک خبر داد.

مذاکره با رئیس پارلمان گرجستان

وزیر امور خارجه ایران همچنین در دیدار با رئیس پارلمان گرجستان در شهر تفلیس پایتخت این کشور مذاکره و راهکارهای گسترش فراگیر همکاری‌ها را بررسی کردند. در این دیدار رئیس پارلمان گرجستان با تاکید بر اهمیت توسعه روابط دو کشور از جمله در حوزه‌های پارلمانی تاکید کرد. کوباخیدزه با اشاره به پیشینه همکاری‌ها و همچنین دامنه گسترده توانمندی‌ها، برنامه‌ریزی دو کشور را برای استفاده از ظرفیت‌ها ضروری خواند. در این دیدار با اشاره به دعوت از علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برای سفر به گرجستان ابراز امیدواری شد، این دیدار سال جاری انجام شود. ظریف در این دیدار گفت: افزایش شمار گردشگران منجر به رشد همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور خواهد شد و لازم است به موازات آن هم تسهیلات قضایی، بسته‌های حلال و آسان‌گیری‌های بیشتر در مبادی ورودی و خروجی گرجستان برای ایرانی‌ها تدارک دیده شود.

دیدار با وزیر اقتصاد گرجستان

محمدجوادظریف در ادامه دیدارهای خود روز سه‌شنبه در شهر تفلیس با گئورگی گاخاریا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان در باره افزایش همکاری‌ها دیدار و گفت‌وگو کرد. در این مذاکرات که پس از نشست ظریف با میخائیل جانلیدزه همتای گرجستانی برگزار شد، اهمیت توسعه همکاری‌های اقتصادی مورد تاکید قرار گرفت. ظریف در جریان مذاکرات خود در گرجستان مهم‌ترین محورهای همکاری دو کشور را ترانزیت، صنعت، آموزش و همکاری در سازمان‌های بین‌المللی و مسائل منطقه‌ای اعلام کرد. او گفت: راهگذر خلیج‌فارس به دریای سیاه نیز فرصتی است که در صورت اجرایی شدن، کشورهای منطقه را بیشتر به یکدیگر نزدیک می‌کند، هزینه‌های انتقال کالا کاهش می‌یابد و ایران، آذربایجان و ارمنستان هم می‌توانند همکاری مشترکی داشته باشند.

نشست اقتصادی هیات‌های تجاری

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه ایران در نشست اقتصادی دو کشور در شهر تفلیس که با حضور گئورگی گاخاریا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان برگزار شد، گفت که ایران می‌تواند نقش موثری در تقویت زیرساخت‌های این کشور داشته باشد. در این نشست که اعضای هیات همراه وزیر خارجه ایران شامل نمایندگان بخش‌های مختلف اقتصادی دولتی و بخش خصوصی نیز شرکت دارند، بررسی عرصه‌های مختلف همکاری در دستور کار قرار گرفت. همچنین شماری از فعالان اقتصادی ایرانی و گرجستانی نیز در این همایش شرکت داشتند که دیدگاه‌ها و زمینه‌های مختلف همکاری را بررسی می‌کنند.