دیدار ظریف با رئیس‌جمهوری ترکمنستان

دنیای اقتصاد: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در چارچوب سفر به‌سه کشور آسیای میانه و قفقاز در عشق‌آباد بسر می‌برد، در نخستین برنامه کاری با رئیس‌جمهوری ترکمنستان دیدار و مذاکره کرد. تقویت روابط دوجانبه و بررسی مسائل منطقه‌ای از جمله محورهای مذاکرات دیروز (دوشنبه) ظریف با قربانقلی بردی‌اف است. به گزارش «ایرنا» در این دیدار که در کاخ ریاست‌جمهوری ترکمنستان در عشق‌آباد برگزار شد، راهکارهای گسترش روابط مورد مذاکره قرار گرفت. بردی‌اف رئیس‌جمهوری ترکمنستان در این مذاکرات اظهار کرد: در قرون متمادی ترکمنستان و ایران روابط دوستانه و برادرانه داشته‌اند که هر روز بیشتر شده است.

او ادامه داد: سال‌های زیادی است که دو کشور در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی روابط خوبی داشته‌اند و مذاکرات و گفت‌وگوهای دو طرف پر‌ثمر بوده است. وزیر خارجه ایران اظهار کرد: روابط بسیار گسترده دو کشور همواره نفع دو ملت و صلح و ثبات در منطقه و جهان را در پی داشته که با سیاست عاقلانه و مدبرانه رئیس‌جمهوری ترکمنستان مبتنی بر بی‌طرفی رنگ و بوی خوبی گرفته است. ظریف همچنین گفت: امسال بیست و پنجمین سالگرد روابط دو کشور را جشن می‌گیریم که فرصت خوبی بود تا با سفر دوباره به ترکمنستان، زمینه ۲۵ سال روابط دوستانه دیگر را فراهم کنیم.

دیدار و مذاکره با رشید مرادوف معاون کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان بخش دیگر برنامه سفر یک روزه ظریف به این کشور را تشکیل داد. ظریف شامگاه یکشنبه درباره این سفر در فرودگاه عشق‌آباد گفت: یکی از اهداف مذاکرات پیش‌رو، تقویت روابط با همسایگان به‌شمار می‌رود و مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی ایران نیز همواره افزایش مناسبات با کشورهای همسایه بوده است. وزیر خارجه ایران همچنین ادامه داد: منطقه ما از همه طرف‌ها با خطر افراط‌گرایی و تروریسم مواجه است و نیازمند ارتباط تنگاتنگ با کشورهای منطقه هستیم و به همین دلیل روابط را در منطقه در سطح بسیار خوبی گسترش دادیم و سیاست جمهوری اسلامی همیشه گسترش بیشتر همکاری‌ها بوده است.

وزیر امور خارجه همچنین تاکید کرد: نکته دیگر این سفر، همزمانی با سالروز استقلال کشورهای آسیای میانه و قفقاز یعنی جمهوری‌های سابق شوروی و ۲۵ سالگی برقراری ارتباط دیپلماتیک جمهوری اسلامی با این کشورها است که فرصتی خواهد بود تا در هر سه کشور این دو سالروز را گرامی داریم. وزیر امور خارجه و هیات همراه در ادامه سفر منطقه‌ای خود عصر دوشنبه برای دیدار و مذاکره با مقامات گرجستان راهی تفلیس پایتخت این کشور شدند و سپس در چارچوب این سفر سه روزه به قرقیزستان می‌روند.

همکاری‌های بلندمدت در دستور کار ایران است

محمدجواد ظریف پس از دیدار و مذاکره با قربانقلی بردی‌اف رئیس‌جمهوری ترکمنستان در کاخ ریاست‌جمهوری در عشق‌آباد در نشست بازرگانی دو کشور شرکت کرد. ظریف در این نشست گفت با توجه به روابط خوب دوجانبه، همکاری‌های بلندمدت با عشق‌آباد در دستور کار تهران است. او با اشاره به مذاکرات خود با رئیس‌جمهوری ترکمنستان برای همکاری اقتصادی براساس ارزهای ملی گفت که می‌توانیم معامله با ارزهای ملی را فعال کنیم. وزیر امور خارجه همچنین ادامه داد: ایران نخستین کشوری بود که جمهوری‌های تازه استقلال یافته را به رسمیت شناخت و افتخار است که در کنار مردم و دولت ترکمنستان در ۲۵ سالگی برقراری روابط دو کشور در عشق‌آباد هستیم.

ظریف همچنین با اشاره به کهن بودن روابط اجتماعی و فرهنگی دو ملت گفت: ایران، توسعه و امنیت ترکمنستان را مانند رفاه و توسعه مردم خود می‌داند.

او در ادامه با اشاره به اینکه از زمان استقلال ترکمنستان (فروپاشی سال ۱۹۹۱ شوروی) ایران شریک قابل اعتمادی است، گفت: همکاری درازمدت را پیگیری می‌کنیم که زمینه‌های خوبی مانند توافق چهار کشوری ایران، ازبکستان، ترکمنستان و عمان برای برقراری یک خط ترانزیت فراهم شده که مورد استقبال هند نیز قرار گرفته است و از این رو، عرصه حمل‌ونقل و ساخت زیربناهای لازم می‌تواند دربرگیرنده گفت‌وگوهای بین بخش دولتی و خصوصی باشد. ظریف افزود: دیدگاه باید به‌سوی روابط راهبردی‌تر باشد. آینده بخش انرژی برای دو طرف روشن است و ایران شریک مطمئنی به‌شمار می‌رود. روابط بانکی و پولی نیز مطرح است که جمهوری اسلامی امکان فعالیت در این حوزه را دارد. او ادامه داد: راه‌آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران هم می‌تواند آسیای میانه را به خلیج‌فارس، دریای عمان و اقیانوس هند متصل و زمینه‌های خوبی را برای همکاری فراهم کند.

ظریف همچنین تاکید کرد که نقش ترکمنستان به‌عنوان محور ترانزیت آسیای میانه می‌تواند موضوع گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولتی دو کشور باشد و از سوی دیگر، دو کشور به‌عنوان تولید‌کننده و صادر‌کننده انرژی می‌توانند در زمینه صادرات هم همکاری کنند و در حوزه‌های فراتر از سوآپ و خرید و فروش اقدام مشترک انجام دهند. رشید مرادوف همتای ظریف نیز در سخنان خود اظهار کرد: ایران یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ترکمنستان است و همکاری‌های دو کشور با تاریخی کهن تقویت شده است. او با اشاره به اینکه در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی و کشاورزی همکاری‌های بسیار خوبی وجود دارد و باید مانند گذشته برای تقویت آن بیشتر کوشید، گفت: بنا به تاکید رئیس‌جمهوری ترکمنستان برای افزایش مناسبات در عرصه‌های مختلف از جمله صنعتی شدن کشور ما، بهره‌گیری از توان ایران در این حوزه و همچنین استفاده متقابل از توان یکدیگر باید تلاش کنیم.