دنیای اقتصاد: سه ضلع انتخابات ریاست‌جمهوری روز شنبه با پایان مهلت ثبت‌نام از نامزدهای ریاست‌جمهوری تکمیل شد. در یک سوی این سه ضلع حسن روحانی، با کاندیداهایی که ظاهرا قرار است نقش نامزد در سایه را ایفا کنند همچون اسحاق جهانگیری به‌صورت آشکار و محمد هاشمی و مصطفی کواکبیان قرار دارند. هر چند در این میان هاشمی و کواکبیان سخنی در این باره نگفته‌اند. ضلع دوم این مثلث انتخاباتی را اصولگرایان با حمایت از ابراهیم رئیسی تشکیل می‌دهند. البته این حمایت با اما و اگرهایی روبه‌رو است. اعلام کاندیداتوری محمدباقر قالیباف یکی از تردیدهای جدی در این ضلع انتخاباتی است. تا آنجا که برخی از جمله حامیان سعید جلیلی که با صدور بیانیه‌ای از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کرد به تولیت آستان قدس رضوی در مورد او هشدار داده‌اند. در این بین برخی معتقدند که شهردار تهران قرار است نقش نیروی کمکی را برای رئیسی در مناظرات انتخاباتی ایفا کند و برخی نیز بر این نظرند که با توجه به اینکه شهردار تهران فعلا پررای‌ترین نامزد اصولگراست که در صحنه باقی مانده است، این در نهایت ابراهیم رئیسی است که به‌دلیل آرای بالقوه بیشتر قالیباف به نفع او کناره‌گیری خواهد کرد. در همین ارتباط به گزارش انتخاب، چند روز آینده و اینکه چه تعداد از اصولگرایان به ستاد انتخاباتی رئیسی و قالیباف مهاجرت می‌کنند، تکلیف این دو کاندیدای اصولگرا را روشن خواهد کرد.

در این ضلع انتخاباتی افراد دیگری چون حمیدرضا حاجی بابایی و علیرضا زاکانی هم قرار دارند که به‌نظر می‌رسد با توجه به عدم محبوبیتشان در نهایت در صورت تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان کناره‌گیری خواهند کرد. در ضلع سوم این انتخابات محمود احمدی‌نژاد و یار نزدیک او حمیدرضا بقایی حضور دارند که در صورت تایید صلاحیت می‌توانند بازی اصولگرایان را کاملا به هم بزنند. البته حضور آنها چالشی برای اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان با محوریت حسن روحانی نیز خواهد بود.

توصیه‌ آیت‌الله هاشمی

فارغ از این سه ضلع انتخاباتی، آنچه در ساعات پایانی روز ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری همه را شگفت‌زده کرد، ثبت‌نام اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری به‌عنوان کاندیدای در سایه بود. موضوعی که حسین مرعشی عضو هیات‌رئیسه شورای‌عالی انتخاباتی اصلاح‌طلبان، آن را این گونه تشریح می‌کند: «کاندیداتوری جهانگیری در کنار روحانی جزو آخرین توصیه‌های «آیت‌الله» بود. آیت‌الله هاشمی پیش از فوت خود از آقای جهانگیری به‌عنوان چنین گزینه‌ای اسم می‌بردند.»

مرعشی در گفت وگو با «ایسنا» با اشاره به نام‌نویسی اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: پس از بحث‌های فراوان در شورای‌عالی انتخاباتی اصلاح‌طلبان آقای روحانی به اتفاق آراء به‌عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین شد که در همان جلسه اعضای شورای‌عالی معتقد بودند باید از ظرفیت انتخابات برای معرفی چهره‌های اصلاح‌طلب نیز استفاده شود.

او ادامه داد: تاکید بر آن بود که در کنار آقای روحانی چهره‌های اصلاح‌طلبی نیز حضور داشته باشند تا هم از ظرفیت انتخابات برای معرفی چهره‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب استفاده شود و هم صدای اصلاح‌طلبان انعکاس وسیع‌تری داشته باشد. از طرفی با هر نوع خطری که بخواهد بن بستی ایجاد کند، مقابله شود. شورای‌عالی این اختیار را به هیات‌رئیسه داد و در جلسات هیات‌رئیسه ۵ نفر از شخصیت‌های اصلاح‌طلب به‌عنوان افراد مناسب برای حضور در انتخابات تعیین شدند. این ۵ نفر آقایان جهانگیری، ظریف، زنگنه، بی‌طرف و ملک زاده بودند.

مرعشی در ادامه تاکید کرد: سایرین خودشان آمادگی نداشتند و آقای روحانی و رئیس دولت اصلاحات در رفت و برگشت اطلاعات تاکید داشتند که فردی حتما در صحنه باشد تا این مسیر را با اطمینان پشت سر بگذاریم. وی با بیان اینکه این لیست با بزرگان اصلاح‌طلب خارج از شورای‌عالی مانند علمای روحانیون مبارز نیز به مشورت گذاشته شد، افزود: در این رابطه به‌طور خاص با رئیس دولت اصلاحات و آقایان موسوی خوئینی‌ها و نوری صحبت شد و در همه موارد تاکید بر این بود که پس از صلاحدید آقای روحانی رئیس‌جمهور محترم اقدام شود.

مرعشی افزود: در جلسه‌ای نیز جمعی متشکل از من، آقای موسوی‌لاری و آقای کمالی و بعضی دیگر از اعضای هیات‌رئیسه در این رابطه صحبت شد و روز شنبه هم ما سه نفر طی جلسه‌ای با آقای روحانی به‌طور مفصل مباحث را مطرح کردیم و از آن لیست پیشنهادی اصلاح‌طلبان، آقای روحانی، آقای جهانگیری را مناسب دانستند و ایشان نیز بنا به خواست شورای‌عالی اصلاح‌طلبان، شخصیت‌های بزرگی مانند رئیس دولت اصلاحات، موسوی خوئینی‌ها، نوری، عارف و نهایتا با تایید حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند. در همین ارتباط محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید نیز با بیان اینکه نامزدی جهانگیری تصمیم شورای‌عالی اصلاح‌طلبان بود، گفت: ما تصمیم گرفتیم به جز آقای روحانی نامزد دیگری در انتخابات داشته باشیم که آقای جهانگیری هم قبول کردند. او در گفت‌وگو با عصر ایران تاکید کرد: این دو قطعا در یک گروه هستند و در مناظره‌ها تقسیم کار می‌کنند و عملکرد دولت را توضیح می‌دهند. عارف البته بر این نکته تاکید کرد که نامزد اصلی ما در انتخابات روحانی است. عارف در واکنش به نامزدی محمد هاشمی و محسن رهامی نیز گفت که آنها مستقل وارد انتخابات شده‌اند. اتفاق مهم دیگر روز آخر ثبت‌نام از نامزدهای ریاست‌جمهوری، انصراف سعید جلیلی بود. او در حالی کناره‌گیری کرد که اصولگرایان نگران شکسته شدن رای ابراهیم رئیسی به‌دلیل محبوبیت بیشتر و آرای او بودند. به گزارش انتخاب، برخی می‌گویند فشارهای زیادی به او وارد شده تا به نفع نامزدهای جمنا کناره‌گیری کند، برخی دیگر هم می‌گویند او وقتی دیده حتی نزدیک‌ترین رفقای چندین ساله‌‌اش همچون علی باقری ستاد انتخاباتی او را ترک کرده‌اند دلخور از شرایط دوران، نیامدن را به حضور ترجیح داده است. به هر ترتیب او در بیانیه انصرافش اعلام کرده که برای وحدت بیشتر در جبهه انقلاب و تمهید بهتر شرایط برای اصلاح امور کشور، در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم ثبت‌نام نکرده است. به گزارش الف، او درادامه این بیانیه همچنین تاکید کرده که «با تمرکز ویژه بر «موضوعیت» انتخابات و نه صرفا طریقیت آن برای کسب قدرت، در این فرآیند فعالانه حضور خواهم داشت و از هم‌اکنون به سهم خود از همه نیروهای انقلاب دعوت می‌کنم با تمام توان برای شکوفایی ظرفیت انتخابات در مسیر بازیابی مسایل اصلی کشور و راه‌حل‌های مبتنی‌بر منظومه معرفتی- آرمانی انقلاب اسلامی در صحنه باشند.» جلیلی این نکته را نیز اعلام کرده که «کار ما تازه شروع شده است.» به هر ترتیب با کناره‌گیری جلیلی به‌نظر می‌رسد که وضعیت ابراهیم رئیسی در رقابت‌های انتخاباتی بهتر شده است، صرف‌نظر از این که او نامزد نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب باشد یا نه. در این بین می‌توان گفت که او به حمایت اعضای جبهه پایداری و شاگردان آیت‌الله مصباح یزدی که چند ماه پیش دستور تشکیلاتی حمایت از ابراهیم رئیسی را برای آنها صادر کرده، امیدوار است. خصوصا که آنها تلاش خواهند کرد تا از رای قالیباف کم کنند. روز گذشته علی نیکزاد و مهرداد بذرپاش نامزدهای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا)، نیز در بیانیه‌های جداگانه‌ای دلایل انصراف خود از نامزدی در انتخابات را اعلام و بر کمک به وحدت اصولگرایان تاکید کردند. همزمان محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز با صدور پیامی اعلام کرد: وحدت بر کاندیداتوری من مقدم بود.