ما قطعا پیروز اقتصاد مقاومتی هستیم عکس:president.ir

دنیای اقتصاد: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در کنگره بین‌المللی بزرگداشت روز شهید، از پیروزی قطعی ملت و دولت در پیروی از الگوی اقتصاد مقاومتی سخن گفت. او که روز گذشته برای سفری یک روزه به مشهد رفته بود، این سوال که آیا در اقتصادمقاومتی موفق بوده‌ایم یا نه را سوالی نامربوط دانست و اظهار کرد: ما قطعا پیروز اقتصاد مقاومتی هستیم؛ چراکه یک ملت بزرگ، دولت کارآمد و رهبری فرهیخته و آگاه داریم که هدایتگری می‌کنند و مردم در صحنه هستند و دولت نیز به وظیفه خود عمل می‌کند. سخنانی که به‌نظر می‌رسد پاسخی به برخی شبهه‌افکنی‌ها در مورد عملکرد دولت یازدهم در اقتصاد مقاومتی باشد. روز سه‌شنبه احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در دومین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری در سخنانی خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری گفته بود: «رئیس‌جمهوری محترم درباره اقتصاد مقاومتی و پیشرفت‌های آن گزارش دهند و اگر هم کم‌کاری شده است از مردم عذرخواهی شود.» همراه با او سیدابراهیم رئیسی، عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان در حاشیه اجلاسیه خبرگان رهبری نیز خواستار ارائه کارنامه‌ای در مورد اقتصاد مقاومتی از سوی دولتمردان شد.

همزمان روز گذشته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز اعلام کرد: اقتصاد مقاومتی زیر نظر یک ستاد فرماندهی است و مرتب روزهای دوشنبه جلسه دارد. اگر کسی می‌خواهد متوجه نتیجه فعالیت‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتی شود باید از نماینده ستاد اقتصاد مقاومتی برای طرح گزارش دعوت کند، نه فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا به آن جلسه دعوت شود. به گزارش خبرآنلاین، او افزود: مثل این می‌ماند که اگر مجلس خبرگان رهبری اطلاعاتی می‌خواهم بروم از سخنگوی مجلس شورای‌اسلامی دعوت کنم که درباره عملکرد مجلس خبرگان رهبری توضیح دهد. مشخص است شاید سخنگوی مجلس شورای‌اسلامی مطلع نباشد و بعد هم فکر کنیم اتفاقی نیفتاده و کاری در مجلس خبرگان رهبری صورت نگرفته است. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کارهای فراوانی انجام داده و گزارشش را هم حتما ارائه خواهد کرد. ان‌شاءالله اینها همه سهوی است و مشکل مهمی نیست. او درباره انتقادات به عملکرد دولت از طریق تریبون‌های عمومی همچون نمازجمعه، صداوسیما و اخیرا تریبون ریاست مجلس خبرگان رهبری، گفت: واقعا دولت آنقدر کارهای ناتمام دارد و در حال پیگیری آنهاست که حاضر نیست وارد این حاشیه‌سازی‌ها شود.

چرا واقعیت‌ها به مردم گفته نمی‌شود؟

به‌دنبال این انتقادات بود که رئیس‌جمهوری روز گذشته ازکنگره بین‌المللی بزرگداشت روز شهید به‌عنوان فرصتی برای پاسخ به منتقدان استفاده کرد و با اشاره به ایستادگی ملت ایران در برابر فشارهای گوناگون دشمنان در ۳۸ سال گذشته، اظهار کرد: امروز هم فشار و تحریم ادامه دارد و ما در شرایط سخت به ایستادگی خود ادامه می‌دهیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری او افزود: برخی سوال می‌کنند که آیا همه تحریم‌ها پایان یافته است؟ البته که پایان نیافته و ما تنها در بخش هسته‌ای آن هم اگر طرف مقابل منصفانه و صادقانه به تعهداتش پایبند بماند، توانسته‌ایم موانع و تحریم‌ها را کنار بگذاریم، اما هنوز در سایر جاده‌ها، موانعی پیش‌روی ما وجود دارد و اینجا این سوال مطرح است که چرا واقعیت‌ها به روشنی به مردم گفته نمی‌شود. به گزارش «ایرنا» روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: جنگ به معنای جنگ هواپیماها، موشک‌ها، تانک‌ها، ناوچه‌ها و لشکرهای پیاده و زرهی نیست؛ بلکه واقعیت جنگ، جنگ اراده‌ها است. رئیس‌جمهوری ادامه داد: راه شیطان و طاغوت در تاریخ بوده و خواهد بود و این برخوردها بین جبهه حق و باطل دائمی است؛ گاهی در میدان کارزار اقتصادی، فرهنگی و... است و جنگ پایان ندارد.

ادامه جنگ فرهنگی

او تصریح کرد: حرف زدن از صلح به معنای پایان دادن موقت کارزار نظامی است وگرنه کارزارهای دیگر باقی است. به گزارش خبرگزاری مهر، روحانی افزود: شما فکر می‌کنید آتش جنگ در دنیا خاموش خواهد شد؟ این آقا که در آمریکا قدرت را در دست گرفته اولین سخنش جنگ اقتصادی با هم‌پیمانان قدیمی‌اش بوده است. وی با بیان اینکه جنگ تحمیلی پایان نمی‌پذیرد، گفت: جنگ فرهنگی ادامه دارد و پایانی برایش نیست. او افزود: اگر کسی فکر می‌کند ما از مسیری که از سال ۴۲ که نهضت آغاز و در ۲۲ بهمن به پیروزی رسید برمی‌گردیم، اشتباه محض است. این راه را تا پایان ادامه خواهیم داد.

انبار کردن سلاح در دولت یازدهم

رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به دوران دفاع‌مقدس گفت: دشمن در بخش نظامی ما را ناتوان فرض می‌کرد، جنگ در محاصره ظاهری شروع شد، هشت سال ادامه یافت و هیچ‌کس یک دستگاه تانک یا یک فروند هواپیما هم به ایران نداد و مظلومیت ما زیاد بود چنانکه حتی ما را از توپ ۲۳ که وسیله دفاعی بسیار مختصری بود، تحریم کردند.رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: دولت یازدهم در سلاح‌های راهبردی بیش از ۱۰ سال گذشته تجهیزات ساخته و انبار کرده است؛ اما اعتقاد دارد آنچه ما را در برابر آمریکا، رژیم صهیونیستی و مزدوران پیروز می‌کند سلاح تنها نیست بلکه بالاتر از آن ایمان، اتحاد، صبر و مقاومت مردم است. او گفت: شما فکر نکنید چون کشوری در منطقه ما اقدام به خرید سلاح می‌کند پیروز میدان است؛ زیرا اگر پیروزی بر داشتن سلاح متکی بود یمن در مقابل عربستان و ائتلاف شکست خورده بود، اما مطمئن باشید که ملت فقیر یمن پیروز نهایی این نبرد خواهد بود. روحانی افزود: هر زمان که «ان‌تنصرالله» گفتیم، «ینصرکم» نیز به‌دنبال آن آمده و خداوند ما را به‌رغم ضعیف بودن و نداشتن سلاح در برابر دشمن یاری کرده و باعث پیروزی ما شده است.

ترس دشمن از اراده مردم

او ادامه داد: هر چند این صحبت به معنای آن نیست که سلاح و موشک نسازیم و تدبیر نظامی نکنیم؛ بلکه باید سلاح و تمرین نظامی داشته باشیم، اما تلاش ما معطوف به شکستن اراده دشمن است. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه هیچ سلاحی برتر از ایمان، مقاومت و اتحاد مردم وجود ندارد و جنگ امروز در صحنه‌های مختلف، جنگ اراده‌ها است، گفت: سلاح قطعا لازم است، اما دشمن بیشتر از موشک؛ از ایمان و اراده مردم ما می‌ترسد. او همچنین در فرودگاه شهید‌هاشمی‌نژاد مشهد گفت: توسعه محور شرق کشور برای دولت بسیار مهم است زیرا برقراری تعادل بین شرق و غرب و امنیت ملی اهمیت ویژه‌ای دارد. رئیس‌جمهوری روز گذشته جهت حضور در کنگره بین‌المللی شهدای جهان اسلام و افتتاح همزمان تعدادی از پروژه‌های عمرانی به مشهد سفر کرد.

پاداش به انتقاد از قوه مجریه

حسن روحانی سه‌شنبه شب نیز شصت‌وچهارمین سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری تاکید کرد: به حقوقدانان برجسته و کارآزموده نیاز داریم تا بتوانند از حق تک‌تک افراد در محاکم داخلی و خارجی به‌خوبی دفاع کنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، او با بیان اینکه حقوقدانان و وکلا در تدوین لوایح دولت می‌توانند در بخش‌های حقوقی کمک‌های فراوانی به دولت کرده و در صورت نیاز و وجود اشکال به راحتی و صراحت لهجه از دولت انتقاد کنند، گفت: تا زمانی که یک موضوع به‌عنوان لایحه است و به قانون تبدیل نشده از ما حمایت و نقد کنید، البته این در حالی است که امروز انتقاد از قوه مجریه در برخی موارد، پاداش هم دارد. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در شرایط بحرانی کشور و در فرمان ۸ ماده‌ای دستور دادند که اگر مأموری برای دستگیری فردی با موضوعی که در پرونده او است وارد خانه‌ای شد و در آن خانه وسیله‌ای جدا از موضوع پرونده مشاهده کرد، اگر آن را عنوان کند مجازات خواهد شد، گفت: نباید در زندگی خصوصی مردم، دخالت و تفتیش کنیم.