برخی آلزایمر سیاسی گرفته‌اند

دنیای اقتصاد: حسن روحانی رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع تعامل با جهان گفت: اگر ما از تعامل با جهان بگوییم برخی بدشان می‌‌آید، روی تعامل با جهان حساسیت دارند و از تقابل خوششان می‌‌آید؛ نمی‌‌دانم این تقابل برای آنان چه چیزی آورده است، البته برای برخی نان آورده است. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری روز گذشته در نخستین مجمع ملی سلامت که در سالن همایش رازی برگزار شد، افزود: وقتی تعامل با جهان ندارید و دچار تحریم هستید، از کود و سم غیراستاندارد استفاده می‌‌کنید. کشوری که کود استاندارد دارد هم آن را به شما نمی‌دهد، کشوری که مشتری ندارد به شما کود می‌‌دهد، البته برخی کشورها ساختار آنها برای تحریم‌‌ها ایجاد شده و اگر در جهان تحریم نباشد، دکان این کشورها ورشکسته می‌‌شود. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید سلامت را از نانوایی، مزرعه و باغ‌ها آغاز کنیم، گفت: برخی فکر می‌کنند با افزایش قفل دروازه‌های کشور امنیت و سلامت بیشتر می‌شود. در مساله دارو و درمان هم این‌جور نیست که بگوییم در دارو و درمان پزشکی بدون‌نیاز به بخش‌های دیگر و جهان می‌‌توانیم عمل کنیم. باید دانشگاه‌‌ها و محققان در تعامل با جهان باشند.

برخی آلزایمر سیاسی گرفته‌اند

رئیس‌جمهوری همچنین گفت: زکات علم یاد دادن به دیگران است، هم باید یاد بدهیم و هم یاد بگیریم، برخی فکر می‌کنند هرچه قفل دروازه‌های کشور بیشتر باشد امنیت و سلامت بیشتر است که این درست نیست. روحانی افزود: [آیا] از استادان دانشگاه که برای مطالعه به خارج از کشور می‌روند یا از استادانی که به‌کشور می‌آیند باید نگران باشیم؟ یک عده هم خودشان ذهنشان آشفته و نگران است، هم تولید نگرانی می‌‌کنند و این در حالی است که استادان ما باید در تعامل با استادان و محققان جهان پیشرفت کنند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه البته من نمی‌‌خواهم به سال ۹۲ برگردم، گفت: برخی به دلیل آمارهای آن دوره ناراحت می‌‌شوند که از قبل از این دولت بگوییم و می‌‌گویند همین آمارهای خودتان را بگویید به دولت قبل چه کار دارید. او تاکید کرد: وقتی آن دولت روی کار بود می‌‌خواستیم انتقاد کنیم، می‌‌گفتند انتقاد نکنید دولت تضعیف می‌شود و در حال‌حاضر می‌‌گویند چه کار دارید انتقاد می‌کنید؟ رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در آغاز دولت یازدهم مشکلات فراوانی داشتیم به‌طوری که دارو در آن زمان کم بود اما برخی آلزایمر سیاسی گرفته‌اند و یادشان می‌رود آن وقت وضع دارو و درمان چگونه بود. روحانی افزود: یادشان می‌رود که وضعیت دارو و درمان، قیمت دارو و تجهیزات پزشکی چگونه بود، یادشان رفته برخی داروها و تجهیزات به دست ما نمی‌رسید.

انتقاد از صداوسیما

او ضمن انتقاد از صداوسیما در موردعدم ارائه اطلاعات به مردم در مورد ارزان شدن دارو گفت: وقتی در جایی گوشت دو روز گران می‌‌شود صداوسیما در خبر نخست به قصابی می‌رود و می‌پرسد گوشت چقدر گران شده است اما اگر گوشت ارزان شود، این خبر را منتشر نمی‌‌کند یا در آخرین اخبارش می‌گوید. رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: افتخار می‌کنیم که تا امروز سیاست نتوانسته در بخش سلامت رخنه کرده و خدا کند هیچ‌وقت هم رخنه نکند و دعواهای حزبی و جناحی نداشته باشد.به گزارش «ایرنا» روحانی با بیان اینکه سلامت اول از مسکن، غذا و هوا شروع می‌شود، گفت: اگر خواهر یا بانوان ما در خیابان راه می‌روند و خدایی ناکرده آزار کلامی ببینند، این حرف در ذهن آنها اثر می‌‌گذارد و در روح و آرامش آنان موثر است. وی یادآور شد: برخی گاز ماشینشان به بوق وصل است و مرتب بوق می‌‌زنند که این آزاردهندگی گوش در سلامت موثر است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کاهش قیمت نفت از ۱۱۲ دلار در سال ۹۲ به ۲۵ دلار در ماه‌هایی در سال ۹۴ و حدود ۵۰ دلار در سال جاری، گفت: سال‌های ۹۴ و ۹۵ برای دولت سال‌های سختی بود که بخش سلامت نیز از این سختی‌ها مستثنی نیست. روحانی با اشاره به اینکه در دورانی که درآمد نفت کشور بسیار کاهش یافته بود و دیگر کشورهای نفت‌خیز منطقه از ذخایر خود در این بحران استفاده کردند، دولت، در سال‌های ۹۳ و ۹۴، هرسال ۲۰ درصد از درآمد خود را به صندوق توسعه ملی واریز کرد و این در حالی است که بر اساس مصوبه مجلس این مقدار در سال آینده به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه ذخایر صندوق توسعه ملی برای استفاده در شرایط بحرانی و روز مبادا است، گفت: یک روزنامه و حتی یک ثانیه از برنامه‌های صداوسیما به این موضوع انتقاد نکردند که چرا دولت نمی‌تواند در روز مبادایی که به واسطه کاهش درآمد نفتی به‌وجود آمد از ذخایر این صندوق استفاده کند، اما ملت ایران بداند که ما در سال ۹۳ و ۹۴، ۲۰ درصد از درآمد نفتی را به صندوق توسعه ملی ریختیم و براساس مصوبه مجلس باید ۳۰ درصد دیگر هم پرداخت کنیم.

یک دقیقه خنده حرام است؟

روحانی افزود: اگر جامعه‌‌ای نسبت به فردا امید نداشته باشد سالم نیست، فشار عظیمی بر شبکه اعصابش وارد می‌‌شود بنابراین ما باید امید و نشاط داشته باشیم. وی ادامه داد: پس فردا عید است، بگذارید مردم نشاط داشته باشند، اگر یک ذره مردم نشاط داشته باشند ناراحت می‌شویم، چطور هرچه گریه کنند حلال است اما یک ذره بخندند حرام است؟ بگذارید جامعه و جوانان نشاط داشته باشند، بدون نشاط نمی‌‌شود به آینده فکر کرد. مردم را مایوس نکنید، دروغ نگویید، مردم را نسبت به آینده کشور و نظام مایوس نکنید، ما آینده خوبی خواهیم داشت.

اهل استفاده ازجنس کهنه نیستیم

رئیس‌جمهوری دربخش دیگری از سخنانش گفت: دولتی هستیم که می‌‌گوییم از سرمایه خارجی باید استفاده کرد، هرکه می‌گوید نه، راه دیگری برود، ما می‌گوییم اگر باید بیمارستان بزرگ درست شود و یک شریک خارجی هم در آن باشد درمان مردم درست ‌تر انجام می‌‌شود، باید انجام شود. رئیس‌جمهوری گفت: ما می‌‌گوییم ناوگان هوایی ما هواپیمایی جدید می‌‌خواهد و اگر ریل ما به لکوموتیو نیاز دارد باید خریداری کنیم. می‌‌گویند کهنه مصرف کردن افتخار است، ما اهل آن نیستیم. روحانی افزود: می‌‌گوییم باید تجهیزات نو بیاید و فناوری رشد کند و ارتباط ما با دنیا تقویت شود، البته روی اصول، اعتقاداتمان و ارزش‌‌هایمان ایستاده‌ایم و این برای ما مقدس است و آن را با کسی معامله نمی‌کنیم.

دفاع از سرمایه‌گذاری بر دریاچه ارومیه

رئیس‌جمهوری درادامه با اشاره به مشکلات محیط‌زیست گفت: یک عده می‌گویند چرا در دریاچه ارومیه اینقدر سرمایه‌‌گذاری کرده‌اید؟ اگر سرمایه‌گذاری نمی‌‌کردیم برای ۱۴ استان چه اتفاقی می‌‌افتاد؟ در تالاب هورالعظیم هم همین‌طور است، در اهواز وزیر نیرو اعلام کرد منطقه هورالعظیم ۷۱ درصد آب‌گیری شده و ۳۰ درصد باقی‌مانده است که باید انجام شود. رئیس‌جمهوری همچنین گفت: برخی می‌گویند در حال حاضر که خوزستان خاک شده است، به فکر افتاده‌اید؟ این‌طور نیست ما از سال ۹۲ به فکر بودیم، گروه ملی مبارزه با ریزگرد را در سال ۹۲ تشکیل دادیم و تصمیم‌گیری برای تالاب هورالعظیم را از سال ۹۲ آغاز کردیم. اگر این کارها نشده بود ببینید چه می‌شد؟