دنیای اقتصاد: در پی برگزاری جلسه فوق‌العاده مدیریت بحران درمورد استان خوزستان، معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر کشور و استاندار خوزستان گزارشی در این زمینه به رئیس‌جمهوری ارائه دادند. جلسه فوق‌العاده مدیریت بحران درباره مشکلات اخیر استان خوزستان روز گذشته به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در این جلسه که با هدف بررسی آخرین وضعیت شهرهای آسیب دیده استان خوزستان به علت ریزگردها و قطعی آب و برق برگزار شده است وزیران کشور، دفاع، کشاورزی، اطلاعات، تعاون، نیرو، همراه با امام جمعه اهواز، استاندار خوزستان، معصومه‌ابتکار، اکبرترکان و جمعی از نمایندگان خوزستان در مجلس در جلسه مدیریت بحران حضور داشتند. به گزارش «ایرنا» حسن روحانی، رئیس‌جمهوری پس از این جلسه فوق‌العاده گفت: دولت همدل و همراه مردم خوزستان تا رفع کامل مشکلات است. او همچنین دستورات ویژه‌ای در این راستا خطاب به دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر کشور و همچنین استاندار خوزستان صادر کرد. رئیس‌جمهوری گفت: پدیده ریزگردها اگرچه اقدامات گسترده فراسرزمینی می‌طلبد و برای مقابله با آن باید از سال‌ها پیش برنامه‌ریزی و اقدام می‌شد، لیکن نباید با از کار افتادن شبکه توزیع برق، موجب قطع مکرر و طولانی برق در اهواز و به‌دنبال آن،‌ اختلال در آبرسانی و دسترسی‌های ارتباطاتی مردم می‌شد. او افزود: به مردم عزیز خوزستان ‌اطمینان می‌دهم که دولت با همه امکانات خود،‌ در حل ریشه‌ای مشکلات به‌ویژه آسیب‌های ریزگردها جدی بوده و ساماندهی مسائل زیست محیطی را جزو اولویت برنامه‌ها قرار داده است؛ همچنین اقدامات فوری دولت در جبران خسارات،‌ تامین امکانات لازم و مراقبت مستمر خطوط و تجهیزات تا حصول نتیجه اطمینان بخش، ادامه خواهد یافت.

تشکیل جلسه مدیریت بحران در مورد خوزستان

پیش از دستور رئیس‌جمهوری اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در جلسه مدیریت بحران درمورد خوزستان با اشاره به منشأ داخلی تشکیل ریزگردها، مهم‌ترین رسالت دستگاه‌های مسوول در این زمینه را شناسایی و مطالعه مناطق اصلی تشکیل ریزگردها عنوان کرد. همچنین جهانگیری روز جمعه بلافاصله پس از اطلاع از وقوع سیل در برخی از استان‌های کشور، در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر نیرو و همچنین پیگیری از استانداران فارس و بوشهر، از آخرین وضع حوادث و آسیب‌های ناشی از جاری شدن سیل در این دو استان مطلع و خواستار رسیدگی فوری به سیل زدگان شد.

مرگ 5 تن در سیلاب اخیر

ازسوی دیگر اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از مرگ پنج تن در پی جاری شدن سیلاب در چهار استان کشور خبر داد. به گزارش «ایسنا» نجار با بیان اینکه به‌دلیل شکسته شدن آب‌بند خاکی جهرم خساراتی به مردم و ساختمان‌های این شهر وارد شده است، گفت: مخصوصا خانه‌هایی که دارای زیرزمین بودند خساراتی دیدند و طبق اعلام مسوولان بنیاد مسکن به حدود ۶۷۰۰ منزل در شهرستان جهرم خسارت‌هایی وارد شده است. نجار با بیان اینکه یک نفر نیز در پی سیل در استان بوشهر فوت شده است، گفت: طبق آمارها یک نفر نیز در کرمان و یک نفر نیز در خراسان رضوی جان خود را از دست داده‌اند.