«آشتی ملی» این عبارتی است که همزمان با دهه فجر یعنی هفته گذشته به ابتکار رئیس دولت اصلاحات مطرح شد و در میان چهره‌های سیاسی از دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. بااین همه این موضوع یکی از محورهای جلسه روز گذشته مسوولان عالی قضایی بود؛ آنجا که آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که «آشتی ملی» موضوعیت ندارد.

او با اشاره به طرح مسائلی نظیر «آشتی ملی» در روزهای اخیر، این‌گونه توضیح داد: «آشتی ملی در جایی موضوعیت دارد که اختلافات اساسی وجود داشته باشد.» رئیس قوه‌قضائیه با طرح این سوال که در میان مردم فهیم و بصیر ما چه اختلاف و تفرقه‌ای هست که نیازمند آشتی ملی باشند، گفت: «هیچ کس منکر وجود اختلاف سلایق نیست؛ اما همه می‌بینیم وقتی بحث منافع و امنیت ملی مطرح است، همه مردم اختلاف سلیقه را کنار می‌گذارند و در کنار یکدیگر هستند.» براساس آنچه پایگاه اطلاع‌رسانی قوه‌قضائیه از اظهارات روز گذشته رئیس این قوه در جلسه مسوولان عالی قضایی گزارش داد، آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه تکرار مباحث مطرح شده در رسانه‌های بیگانه پیرامون آشتی ملی توسط مدعیان تحلیل سیاسی در داخل کشور عجیب است، تاکید کرد: «برخی گفته‌اند که رئیس قوه‌قضائیه با آشتی ملی مخالف است. من قطعا مخالف آشتی، صلح و دوستی نیستم؛ اما بحث بر سر این است که آشتی ملی در حال حاضر موضوعیت ندارد، مردم با هم قهر نیستند که نیازمند آشتی ملی باشند.» همچنین براساس گزارش صداوسیما از اظهارات آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه با بیان آنکه مقوله آشتی ملی را باید فهم کنیم و به نظرم هیچ مشکلی در میان مردم به این جهت وجود ندارد و اینها برای ما تمام شده است، افزود: دستگاه قضایی هم وظیفه خود را انجام می‌دهد؛ ما با آشتی، صلح و اخلاق خوب مخالف نیستیم. آملی لاریجانی همچنین گفت: وقتی آشتی و صلح و اخلاق خوب شیوع پیدا کند بسیار مطلوب است منتها ما می‌گوییم مساله ما امروز چیست؟ رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه دستگاه قضایی و اجرایی هر کدام وظیفه‌ای دارند و امروز اشتغال و وضع معیشتی یکی از مشکلات مردم است، گفت: «دستگاه قضایی هم وظایف معینی دارد که ان‌شاء‌الله با اقتدار و حسب عدالت آن راه را طی خواهد کرد.»

جامعه دچار سکون می‌شود

از سوی دیگر و در میان واکنش‌ها به موضوع «آشتی ملی»، سردار حسن فیروزآبادی، مشاور مقام معظم رهبری نیز دیروز درباره ضرورت آشتی ملی و اتحاد ملی گفت: «بین جریان‌های سیاسی نباید ائتلاف شود، جریان‌های سیاسی محل مباحثه است باید با هم بحث کنند تا بهترین حرف از دل این بحث‌ها بیرون بیاید. اگر بخواهند همه یک حرف بزنند و همه آن را تایید کنند، فضا مانند مرداب می‌شود و مرداب به‌دلیل سکون می‌گندد.» فیروزآبادی در گفت‌وگو با «ایلنا» با تاکید بر اینکه الان هم اتحاد ملی و آشتی ملی وجود دارد، حضور مردم در راهپیمایی ۲۲بهمن را نشانه همین مساله خواند.

از سوی دیگر محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین درباره این موضوع به طرح سوال پرداخت. او دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که چگونه موضوع طرح شده از سوی اصلاح‌طلبان با عنوان آشتی ملی را تحلیل می‌کند، گفت: اول باید مشخص شود که آشتی ملی بین چه کسانی قرار است صورت بگیرد. باهنر در این باره توضیح داد: «اگر منظور مردم است که آنها قهر نیستند. اگر منظورشان مردم با نظام است که مردم همواره همراهی خودشان را با نظام نشان داده‌اند. آخرین نمونه‌اش راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال بود که نسبت به سال‌های گذشته خیلی پرشورتر و باشکوه‌تر برگزار شد.» این فعال سیاسی اصولگرا همچنین گفت: «آشتی بین قاضی و مجرم معنا ندارد. اصلاح‌طلبان باید مشخص کنند که مقصودشان از آشتی بین چه کسانی است. اگر دنبال آشتی بین قاضی و مجرم هستند اولا چنین آشتی معنا ندارد، ثانیا اگر مجرمی پشیمان شده باید به جرمش اقرار کند؛ اقرار کند که جرمی انجام داده و لطمه‌هایی به سرمایه‌های اجتماعی وارد کرده است.» به گفته باهنر، اصلاح‌طلبان در این خصوص پیشنهادشان را واضح مطرح نکردند. همچنین نبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پایان نشست دبیران این حزب آنچه را تحت عنوان آشتی ملی مطرح می‌شود آب در هاون کوبیدن توصیف کرد.

اختلافات را کنار بگذاریم

با وجود آنکه برخی اصولگرایان درباره ضرورت آشتی ملی سوال می‌کنند، اما بسیاری از اصلاح‌طلبان بر لزوم طرح و اجرایی شدن موضوع آشتی ملی در این برهه از زمان صحه می‌گذارند. در این میان می‌توان به جدیدترین اظهارنظرها از سوی این جریان سیاسی اشاره کرد؛ علی نوبخت نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با «ایرنا» با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع آشتی ملی گفت: همگان باید اختلافات را کنار بگذارند و در راستای وحدت و اتحاد گام بردارند. پیش از این نیز مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور در یادداشتی درباره بحث آشتی ملی نوشته بود: ترجیح را بر آن می‌دانم از همبستگی ملی به‌جای این عنوان استفاده کنم؛ چون معتقدم که ما دچار قهر ملی نشده‌ایم تا نیازمند به آشتی‌ ملی باشیم. او در این یادداشت که در روزنامه اعتماد منتشر شد، افزود: «ما نباید فرصت‌سوزی کرده و فرصت‌هایی را که می‌توانیم با همبستگی و همراهی برای کشور خلق کنیم در این دایره تنگ بداخلاقی‌ها یا رقابت‌های کودکانه هدر برود.» محمود واعظی، وزیر ارتباطات نیز دیروز در گفت‌و‌گو با «ایلنا» درباره آشتی ملی در آستانه انتخابات گفت: یکی از لوازم و عوامل وحدت و انسجام ملی این است که همه جریان‌های سیاسی بر اساس قانون اساسی و رهنمودهای مقام معظم رهبری و روی اهداف بزرگ انقلاب کار کنند.