دنیای اقتصاد: طرف‌های غیرآمریکایی حاضر در مذاکرات‌ هسته‌ای با ایران پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده بارها نسبت به اظهارنظرهای او درخصوص برجام ابراز نگرانی کرده‌اند و حتی به آمریکا در رابطه با هرگونه کارشکنی در قبال توافق برجام هشدار داده‌اند. در همین رابطه فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه برای نخستین بار پس از روی کار آمدن ترامپ به آمریکا سفر کرد و با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه این کشور در باره مسائلی چون توافق هسته‌ای ایران، چالش مقابله با تروریسم، تقویت دفاع در اروپا، رابطه با روسیه و بحران‌های سوریه به تفصیل گفت‌وگو کردند. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز بنا بر گفته یک مقام کاخ سفید، موگرینی همچنین روز پنج‌شنبه با مایکل فلین مشاور امنیت ملی ترامپ نیز دیدار کرده است.

موگرینی در بیانیه‌ای اعلام کرد که او از دیدار با تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا خرسند است و اینکه دو طرف در مورد مسائل مختلفی که با آن روبه‌رو‌ هستند، گفت‌وگو کرده‌اند. این در حالی است که دونالد ترامپ، برجام را یک توافق بد دانسته است. همچنین رکس تیلرسون نیز در مورد برجام معتقد به بازبینی آن است که گفته است: «نظرم این است که باید توافق هسته‌ای و توافقات جانبی آن را به‌طور کامل مورد بازبینی قرار دهیم تا بفهمیم که آیا امکان راستی‌آزمایی پایبندی ایران به توافق وجود دارد یا نه.» در عین حال برخلاف جیمز متیس وزیر دفاع، مایکل فلین مشاور امنیت ملی و مایک پومپئو رئیس سازمان سیا که همگی شخصیت‌هایی مخالف ایران هستند تیلرسون امیدوار است که بتواند توافق هسته‌ای را حفظ کرده و در این مورد با ایران مذاکراتی داشته باشد. همچنین مایک پنس، معاون ترامپ نیز با ادعای اینکه آزمایش موشکی بالستیک اخیر ایران نقض برجام است گفت که ترامپ ظرف چند روز آینده تصمیم خود در مورد برجام را اتخاذ خواهد کرد. با این حال محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران تاکید کرده است که تقویت توان دفاعی ایران به هیچ وجه ربطی به برجام ندارد و نقض آن محسوب نمی‌شود.

اختلاف نظر مسکو و واشنگتن درباره برجام

از سوی دیگر اظهارنظرهای جنجالی ترامپ و اعضای کابینه‌اش و همچنین تحریم‌های جدیدی که علیه ایران اتخاذ کرده‌اند روسیه را نیز به واکنش واداشته است. در این رابطه سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو با نظر دونالد ترامپ مبنی بر اینکه توافق برجام توافق مناسبی نیست، مخالف است. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، معاون وزیر خارجه روسیه افزود: «ایجاد موانع و مشکلاتی همچون صدور تحریم‌های جدید از سوی آمریکا علیه ایران برای روسیه غیر قابل قبول است.» او گفت: «ما چند بار از دونالد ترامپ و مقامات دیگر کاخ سفید شنیده‌ایم که برجام توافق خوبی نیست. ولی ما چنین نظری نداریم.» از سوی دیگر سفیر روسیه در آمریکا تاکید کرد که مسکو به دنبال ادامه گفت‌وگو با واشنگتن است و انتظار دارد آمریکا اجرای برجام را ادامه دهد. به گزارش «ایسنا» ‌به نقل از اسپوتنیک، سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در آمریکا گفت:‌ «موضع آمریکا و روسیه در مورد برجام اختلاف جزئی دارد.» او به خبرنگاران گفت:‌ «البته در مورد توافق هسته‌ای ایران با همتایان آمریکایی خود گفت‌وگو خواهیم داشت و تقریبا اطمینان دارم که اجرای این توافق ادامه خواهد یافت.» کیسلیاک افزود:‌ «‌ما معتقدیم که توافق هسته‌ای میان ایران و ۶ کشور دیگر یک مکانیزم کار‌آمد برای کاهش تنش‌هاست.»

چالش‌های برجامی

از سوی دیگر سیدعباس عراقچی معاون وزارت خارجه در‌باره مذاکرات فشرده با سرگئی ریابکوف همتای روس خود که چهارشنبه شب پایان یافت، گفت: «در رایزنی مسکو بر موضع قاطع و همیشگی اجرای برجام تاکید شد و سناریوهای مختلف در برابر چالش‌های ضدبرجامی نیز مورد بررسی قرار گرفت.» به گزارش «ایرنا» عراقچی شامگاه چهارشنبه در پایان مذاکرات پنج ساعته خود، تاکید کرد: «برجام محور اصلی مذاکرات انجام شده با سرگئی ریابکوف معاون وزارت خارجه روسیه بود ولی با استفاده از فرصت پیش آمده، در‌باره دیگر موضوع‌های بین‌المللی نیز رایزنی و هماهنگی شد.» عراقچی با اشاره به اینکه روسیه در مذاکرات اعلام کرد، حمایت از برجام موضع قطعی این کشور است، افزود: «در ادامه گفت‌وگوها همچنین برخی مشکلات اجرایی در حوزه برجام و چالش‌هایی که ممکن است در آینده شکل گیرد، یک به یک بررسی شد و سناریوهای مختلفی در‌باره آینده اجرای توافق مورد مذاکره قرار گرفت.» معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه ادامه داد که در مجموع یک رایزنی و تبادل نظر بسیار نزدیک با روسیه انجام گرفت و همچنین قرار شد در روزها و هفته‌های آینده مذاکرات فشرده‌ای در سطوح مختلف بین نمایندگی‌های بین‌المللی دو کشور در وین و نیویورک و سفارتخانه‌ها انجام شود.وزارت خارجه روسیه نیز پس از این مذاکرات اعلام کرد: «ریابکوف و عراقچی در گفت وگوهای خود بر اهمیت و کارآیی برجام از نظر تامین امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید کردند.»