دنیای اقتصاد: نخست‌وزیر انگلیس در حضور همتای اسرائیلی گفت که کشورش از برجام که خود زیرش را امضا کرده حمایت می‌کند، اما در عین حال باید مراقب رفتار ایران در منطقه بود. به گزارش خبرگزاری فارس «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس در ساختمان شماره ۱۰ خیابان داونینگ میزبان «بنیامین نتانیاهو» همتای صهیونیست خود بود و درخصوص مسائل مختلف با او مذاکره کرد. در این دیدار، نخست‌وزیر انگلیس به‌صورت شفاهی از ادامه سیاست شهرک‌سازی صهیونیست‌ها انتقاد کرد. نتانیاهو هم مساله ایران را روی میز گذاشت. بی‌بی پیش از سفر به لندن، گفت که برای ایجاد اتحاد علیه ایران، با انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها مذاکره می‌کند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به همتای انگلیسی خود گفته «می‌خواهم درخصوص چگونگی بی‌پاسخ نماندن تهاجمات ایران با شما صحبت کنم.»

نتانیاهو، در ابتدای دیدارش با «ترزا می»، با استقبال از اعلام تحریم‌های جدید دولت دونالد ترامپ علیه ایران گفت که همه کشورها «به‌خصوص کشورهای مسوول» باید ادامه‌دهنده این مسیر باشند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بیان کرد: «اقدامات خصمانه ایران نباید بی‌پاسخ بماند.» او مدعی شد: «ما با چالش‌هایی رو‌به‌رو هستیم به‌خصوص ایران. این کاملا واضح است.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بیان اینکه «ایران به‌دنبال نابود کردن اسرائیل است»، ادعا کرد: «ایران به‌دنبال آن است که خاورمیانه را تصرف کند. اروپا و غرب را تهدید می‌کند، جهان را تهدید می‌کند. تحریک پشت تحریک.» نخست‌وزیر انگلیس هم پاسخ را به دو محور هسته‌ای و نظامی تفکیک کرده و گفته که «ما از توافق هسته‌ای (ایران و ۱+۵) حمایت می‌کنیم، ولی باید مراقب رفتار ثبات‌زدای ایران باشیم.» انگلیس با همراهی فرانسه و آمریکا از هفته گذشته تا روز دوشنبه رزمایشی دریایی در خلیج‌فارس برگزار کردند؛ انگلیسی‌ها که دیدند این رزمایش با اوج گرفتن لفاظی‌های آمریکایی‌ها علیه ایران همزمان شده، گفتند که ناوهای رزمی حاضر در خلیج‌فارس، برای ارسال پیام به ایران رزمایش برگزار نمی‌کنند. پیشتر نیز نخست‌وزیر انگلیس در سفر منطقه‌ای خود به‌خلیج‌فارس گفته بود که انگلیس از توافق هسته‌ای دفاع می‌کند، اما در همین دیدار که در نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس صورت گرفت، ابراز کرد که انگلیس با آنچه رفتار تهاجمی و رو به گسترش ایران در منطقه خوانده می‌شود، مخالف است. همچنین در دیدار دو هفته گذشته ترزا می‌با دونالد ترامپ، می‌ مجددا از برجام دفاع کرد و گفت که لندن از توافق هسته‌ای حمایت می‌کند. نتانیاهو امیدوار است با روی کار آمدن دونالد ترامپ برنامه‌های خود برای مقابله با ایران را پیش ببرد. این در حالی است که در زمان باراک اوباما، روابط واشنگتن-تل‌آویو به‌دنبال مذاکرات‌ هسته‌ای با ایران به تیرگی گراییده بود. روز یکشنبه هم مایک پنس، معاون دونالد ترامپ در مصاحبه‌ با شبکه خبری ای.‌بی‌‌.سی مدعی شده‌ بود که ایران نباید عزم رئیس‌جمهور جدید آمریکا را محک بزند و درباره آنچه او آن را «اقدامات خصمانه و جنگ‌طلبانه خود» توصیف کرد، تجدیدنظر کند.

تکاپو و تحرکات لندن، ریاض و تل آویو در حالی علیه ایران در حال نمایان شدن است که مقامات عربستان و رژیم صهیونیستی امیدوارند رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، سیاست فشار بر ایران را تا عقب راندن این کشور از خاورمیانه ادامه دهد. پیشتر نیز مقامات سعودی گفته بودند دولت ترامپ به‌جای لغو برجام و گفت‌وگوی مجدد بر سر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، توجه و تمرکز خود را بر رفتار ایران در منطقه خاورمیانه معطوف کند. در همین ارتباط، رسانه‌های غربی و عربی از شکل‌گیری مثلث آمریکا-عربستان و اسرائیل با مشارکت انگلیس علیه ایران خبر داده‌اند. ائتلافی که بنا دارد در سوریه و یمن، راهبرد سد نفوذ مقابل ایران را عملیاتی کند. در مقابل اما برخی از تحلیلگران و مطبوعات غربی معتقدند که این سیاست همچون گذشته نمی‌تواند مانع از حضور ایران در خاورمیانه باشد.

در همین خصوص روزنامه واشنگتن پست در یادداشتی نوشته است: «شاید سیاست‌هایی که ترامپ تاکنون درخصوص ایران اتخاذ کرده به نفع کشورهای عربی منطقه (کشورهای عربی متحد آمریکا) باشد، اما می‌تواند تنش‌های میان آمریکا و ایران را بیش‌ از پیش‌ شدت بخشد، ایرانی که به‌نظر می‌رسد از زمان انقلاب اسلامی در سال ۵۷، بسیار قدرتمندتر با نفوذ‌تر و اثرگذارتر شده است.» در چند سال اخیر شاهد تغییر توازن قدرت کشورهای اثرگذار در منطقه خاورمیانه بوده‌ایم. شاید آن روزها کشورهای عربی منطقه همچون عربستان با حمایت‌های آمریکا در موقعیتی مطلوب قرار داشتند، اما امروزه شرایط کاملا متفاوت شده است. در چند سال اخیر، قیام‌های مردمی‌ای که در کشورهای عربی رخ داد و در کنار آن پیشرفت‌هایی که ایران در زمینه‌های مختلف (خصوصا در صنایع نظامی) به‌دست آورد، باعث شد تا ایران قدرت اول منطقه شود. واقعیتی که این‌ روزها ترامپ در اتخاذ تصمیم‌های خود باید بیشتر مورد توجه قرار دهد. یکی از مقامات امنیتی آمریکا در این‌باره می‌نویسد: «اکنون مواجهه با ایران بسیار هزینه‌برتر شده است. تنش با ایران می‌تواند عواقب ناگواری برای اقتصاد جهان داشته باشد، عواقبی که شاید آمریکایی‌ها و متحدان آنها توان تحمل آن را نداشته باشند.»