نقش دو نظریه رهبری در توفیق مذاکرات

دنیای اقتصاد: رئیس‌جمهوری، مذاکرات هسته‌ای را برگرفته از قدرت بزرگ سیاسی ملی دانست که رئیس‌جمهوری جدید آمریکا نمی‌تواند آن را تحمل کند و گفت: برخی در آن دوران مخالف مذاکره بودند، اما نظریه نرمش قهرمانانه رهبر معظم انقلاب، مسیر را گشود. به گزارش «ایرنا» حسن روحانی روز گذشته در آیین بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب و سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که در تالار وحدت تهران برگزار شد، با طرح این سوال که چرا ما در برابر ۶ قدرت بزرگ در مساله هسته‌ای توفیق به‌دست آوردیم، افزود: رهبر معظم انقلاب دو نظریه بیان کرد. یکی این بود که در انتخابات سال ۹۲ اعلام کرد این صندوق آرا و این رای، حق‌الناس است. همه بروید پای صندوق‌ها و رای‌ها باید حفظ شود.

گفت من هم فقط یک رای دارم و کسی به من چیزی نسبت ندهد. من یک نفر از میان کاندیداها در ذهنم است، رای می‌دهم و کسی هم خبر ندارد. روحانی گفت: ظاهرش ساده به‌نظر می‌آید. این بیان رهبری و این حق‌الناس بودن و اینکه هرکس حتی اگر با نظام میانه ندارد، با صندوق به‌خاطر کشورش و ملتش رابطه برقرار کند، این پایه اول بود. وی ادامه داد: پایه دوم نظریه نرمش قهرمانه بود که این دو نظریه بود که ما را پیروز کرد. روحانی افزود: بعضی‌ها که می‌گفتند نباید اصلا با اینها حرف بزنیم. نباید به آنها نزدیک شویم. می‌گفتند همین که نشستیم، آنها یک کلاه گشاد دارند که سرما می‌گذارند. هرچه ما می‌گفتیم عمامه داریم، کلاه سر ما نمی‌رود، ولی می‌گفتند یک کلاه خیلی گشاد دارند، فوق عمامه. او ادامه داد: بعضی‌ها مخالف بودند و می‌گفتند نباید مذاکره کنیم. رهبر معظم انقلاب با بیان نرمش قهرمانانه راه را باز کرد و مسیر را گشود. ما با این دو نظر و فتوای سیاسی توانستیم با یک قدرت بزرگ سیاسی ملی و با منطق، استدلال و با عزت مذاکرات را به‌جایی رساندیم که حالا رئیس‌جمهوری جدید آمریکا نمی‌تواند تحمل کند. این توافق را می‌خواند و نمی‌تواند تحمل کند و می‌گوید در تاریخ، این بدترین توافقی بوده که آمریکا آن را امضا کرده است. رئیس دولت یازدهم تصریح کرد: البته این توافق یک توافق برد- برد و به نفع همه و به نفع منطقه است. در کنار مذاکره ۱+۵، مذاکره قزاقستان و آستانه به‌وجود آمد. مذاکره هسته‌ای می‌تواند الگویی برای ده‌ها مذاکره دیگری شود که به امنیت و ثبات این منطقه منجر شود.

روحانی گفت: چه کسی توانست این حرکت بزرگ را به‌وجود آورد؟ اندیشه و نظریه. اگر اندیشه نرمش قهرمانانه و اندیشه مساله حق‌الناس بودن آرا نبود، اگر تشویق مردم در پای صندوق آرا نبود؛ ما نمی‌توانستیم موفق و پیروز شویم. به گزارش خبرگزاری فارس، وی تاکید کرد: شما دیدید در کنار مذاکره ۱+۵، مذاکره قزاقستان و آستانه به‌وجود آمد و می‌تواند مذاکرات هسته‌ای الگویی شود برای ده‌ها مذاکره دیگری که به امنیت و ثبات منطقه منجر شود. اگر اندیشه نرمش‌قهرمانانه نبود و اگر آن مساله حق‌الناس بودن آرا نبود، ما نمی‌توانستیم موفق شویم.

معصیت به‌خاطر انتخابات

به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش افزود: ما یک ملت هستیم و منافع مشترک داریم. ما یک انقلاب و قانون اساسی داریم. ما یک رهبر و دولت داریم. ما یک فرهنگ و هویت داریم. ما ایرانی هستیم؛ چرا رو در روی هم بایستیم و اختلاف؟ مگر چقدر انتخابات ارزش دارد که از حالا شروع کنیم به معصیت خدا؟ البته نباید یک لحظه معصیت خدا انجام بگیرد. اگرهم کسی می‌خواهد معصیت خدا بکند به شب احیا نزدیک باشد که بشود توبه کرد. تا شب احیا حالا خیلی مانده است. روحانی تاکید کرد: بگذاریم جامعه آرامی داشته باشیم و همه با آزادی در صحنه بیاییم. به انقلاب و کشورمان، انتخابات و صندوق آرا عشق بورزیم. اسلام در این کشور برای ما جمهوریت، صندوق‌آرا و حاکمیت ملی آورد. وی ادامه داد: جمهوریت و صندوق آرا برای ما تقویت فرهنگ اسلام را خواهد آورد. ما فرهنگی نمی‌خواهیم بدون قانون و دولت. فرهنگ ما در کنار دولت است و دولتی هم نمی‌خواهیم بدون فرهنگ. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور با بیان اینکه نباید کتابی نوشته شود که بین مردم، اقوام و مذاهب اختلاف بیندازد یا افراطی‌گری یا خشونت را ترویج کند، گفت: یک عده‌ای متخصص خشونت هستند که نمی‌دانم آنها در کدام مدرسه تربیت شده‌اند. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهوری با طرح این پرسش که چرا جاذبه کتاب کم شده است، خطاب به حاضران در این مراسم، اظهار کرد: شما باید جواب این سوال را بدهید و وزیر ارشاد هم حرف‌های شما را می‌شنود. اصولا وزرای ارشاد دولت یازدهم گوش شنوایی دارند. ما باید برای کتاب جاذبه ایجاد کنیم و ببینیم مشکل کار کجاست و وزارت ارشاد باید این مشکل را از طریق اندیشمندان، ناشران و صاحب‌نظران حل کند. در ادامه رئیس‌جمهوری از برگزیدگان جایزه کتاب سال تقدیر کرد.