دنیای اقتصاد: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سفر اخیر وزیر خارجه کویت به تهران را اقدامی با هدف میانجیگری ندانست، بلکه آن را حاوی پیام امیر کویت به ایران عنوان کرد. بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشستی خبری با خبرنگاران درخصوص سفر اخیر وزیر خارجه کویت به تهران و اینکه گفته می‌شد این سفر پیامی از سوی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به ایران داشته است، گفت: «وزیر خارجه کویت حامل پیام امیر کویت برای رئیس‌جمهوری است و ما این سفر را از ابتدا، سفری دوجانبه در چارچوب همکاری‌های دو کشور می‌دانستیم.» قاسمی تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران همواره مشتاق بوده در چارچوب مصالح و منافع و روابط ایران با همه همسایگان خود، رابطه مطلوب، مناسب و متوازنی در همه حوزه‌ها داشته باشد.»

او ادامه داد: «دو دیدار در این سفر انجام شد؛ درخصوص مسائل دوجانبه مفصل صحبت کردیم، بحث دومی که برای هر دو طرف مهم بود در مورد مسائل منطقه و به‌خصوص مسائلی که در حول و حوش دو کشور است صحبت شد. درخصوص کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و بعد کشورهای دورتر تبادل‌نظر شد و دیدگاه‌های خود را مطرح کردیم.» قاسمی اضافه کرد: «بر‌خلاف آنچه در برخی رسانه‌ها نوشته شد، این سفر میانجی‌گرایانه نبود؛ بیشتر برای بحث تبادل نظر، تفاهم و رایزنی طراحی شده بود و بعد هم موضوعات جهانی و بین‌المللی را در دستور کار داشتیم. در مجموع سفر خوب و مفیدی برای دو طرف بود.» او تاکید کرد: «ما در فرصت مناسب پاسخ پیام را برای امیر کویت خواهیم داشت. البته این سفر از بعدی دیگر پاسخ سفر سال گذشته محمدجواد ظریف بود که بعد از نهایی شدن برجام، کویت اولین کشور حاشیه خلیج‌فارس بود که آقای ظریف به آنجا سفر کردند و رایزنی‌هایی درباره مسائل مختلف در آنجا داشتند.»

در ادامه، سخنگوی وزارت امور خارجه مواضع آمریکایی‌ها در قبال مسائل داخلی و موشکی ایران را مهم ندانست و گفت: «بحث موشکی به دولت، حاکمیت و مردم ایران مربوط است و نیازی به مشورت یا صحبت با دیگران نداریم.» بهرام قاسمی این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره موضع‌گیری دولت جدید واشنگتن در قبال بحث موشکی ایران مطرح کرد و افزود: «آنچه از دولت جدید بر می‌آید نشان می‌دهد که هنوز دولت تا استقرار کامل فاصله دارد و به شکل قابل قبولی که انتظار می‌رود، دولت به‌صورت یک دولت مستقر وجود ندارد.» او ادامه داد: «صحبت‌هایی گفته می‌شود که ضد و نقیض است و با هم تطابق ندارد. بعضی صحبت‌ها غیردوستانه، خصمانه و حتی تهدید‌آمیز است و ما از آن زیاد تعجب نمی‌کنیم. خیلی هم برایمان مهم نیست.»

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: «منتظریم وضعیت کمی جلوتر برود و ارزیابی دقیق‌تر و بهتری از دولت آمریکا داشته باشیم. من هنوز فکر می‌کنم باز هم باید صبر کرد و خیلی عجولانه صحبت نکرد. منتظر باشیم تا ببینیم در عمل نهایتا دولت آمریکا چگونه می‌خواهد در مورد مسائل داخلی خودش، اروپا و جهان که یک آشفتگی ایجاد کرده، عمل کند. باید صبور بود و کمتر صحبت کرد و بیشتر تماشا کرد.»

قاسمی در پاسخ به اینکه آیا ایران با این آزمایش درصدد ارائه پیامی به دولت جدید آمریکا بوده است، گفت: «این موشک‌ها دفاعی هستند و ما از آنها استفاده ابزاری نمی‌کنیم که بخواهیم با آن پیامی به دیگران بدهیم.»

او افزود: «ما بر اساس مصلحت و زمان‌بندی که مشخص کرده‌ایم، اقدام می‌کنیم. بنابراین اینکه آزمایش موشکی علامت و نشانی به هیات حاکمه آمریکا باشد، این طور نیست.» سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه با شناختی که از دولت جدید و دولت پیشین آمریکا داریم دیگر نیازی به محک زدن کسی نداریم، تاکید کرد: «کار ترامپ از محک زدن گذشته است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی دیگر درباره اظهارنظرهای ضدایرانی نخست‌وزیر انگلیس و همچنین اظهارات نتانیاهو مبنی بر تشکیل ائتلاف سه‌گانه علیه جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد: «درخصوص ائتلاف رژیم صهیونیستی با انگلستان و آمریکا می‌توان گفت معمولا رژیم صهیونیستی از این آرزوها داشته است و موضوع جدیدی نیست.» قاسمی تاکید کرد: «نتانیاهو احساس می‌کند فرصتی به‌وجود آمده و می‌خواهد از این فرصت استفاده کند اما تصور می‌کنم باز هم از آرزوهای خام و خیالات صهیونیست‌ها است، چون نه شرایط ایران و نه شرایط منطقه و جهان اجازه چنین اتفاقی را نمی‌دهد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات ترزا می‌ نیز گفت: «ایشان در سفر به بحرین و اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس مواضع غلط و نابجایی داشتند و ما هم اعتراض دیپلماتیک خود را داشتیم و علنا پاسخگو بودیم. این نوع برخوردها، غیرواقع‌بینانه و فرصت‌طلبانه است که تحت شرایط خاصی اتفاق می‌افتد و بعید می‌دانم انگلستان در دراز‌مدت در این چارچوب اقدام کند و در میان‌مدت بتواند واقعیات تاریخی و موجود منطقه را نادیده گرفته و با نگاه یک‌بعدی به منطقه، جایگاه و نقش ایران را فراموش کند.»