با مذاکره مجدد در قبال برجام مخالفیم عکس: ایرنا

دنیای اقتصاد: وزیر امور خارجه فرانسه در اولین سفر رسمی خود به تهران گفت با هرگونه ابتکار که بر خلاف برجام باشد مخالفیم و اگر قرار باشد به مذاکره مجدد بینجامد، حتما آن را قبول نداریم.

ژان مارک آیرو، وزیرخارجه فرانسه که شامگاه دوشنبه در راس هیاتی سیاسی- اقتصادی و با هدف انجام دیدار رسمی با مقامات ایران وارد تهران شد، صبح سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمدجواد ظریف که بعد از امضای دو تفاهم‌نامه صورت گرفت، در پاسخ به سوالی درباره رویکرد فرانسه در قبال برجام افزود: «در ورودم به ایران و همچنین در نشست اقتصادی علاقه‌مندی فرانسه را به توافق وین نشان دادم و تکرار کردم که با هرگونه ابتکار که بر خلاف برجام باشد، مخالفیم و اگر قرار باشد به مذاکره مجدد بینجامد حتما آن را قبول نداریم.» وزیر خارجه فرانسه اضافه کرد: «برجام برای ایران و جامعه بشری یک توافق تاریخی است و به نا امیدان ثابت می‌کند که راه‌حل دیپلماتیک جواب می‌دهد و نباید به آن بی‌اعتنا بود. برجام در ۱۴ ژوئیه نهایی شد و این روز، روز ملی فرانسه هم هست و از این جهت برای ما هم مهم است و برای شما هم مهم است. این حسن است که این دو باهم همزمان شوند.» آیرو با بیان اینکه فرانسه بسیار علاقه‌مند به اجرای برجام است و سهم خود را در آن ایفا کرده، بیان کرد: «فرانسه مایل است با شفافیت در آن حضور داشته باشد و ما خوشحالیم که در این چارچوب فعالیت کنیم. امیدواریم این توافق ادامه یابد و راهکارهایی برای مقابله با مسائلی که آن را به خطر می‌اندازد، پیدا کنیم و این موضع فرانسه است.» وزیر خارجه فرانسه از ایجاد فصل جدیدی در روابط ایران و فرانسه سخن گفت و اعلام کرد: «دو کشور تصمیم دارند در مسائل منطقه‌ای و بین المللی همکاری کنند و همسویی‌هایی که با هم داریم و کیفیت روابطمان باعث می‌شود در تمام زمینه‌ها و مسائلی که نگرانی داریم، آن‌ها را مطرح کنیم.» او افزود: «حقوق بشر هم البته مهم است و ما به آن اشاره کردیم.» این مقام فرانسوی تاکید کرد: «در زمان سفر آقای روحانی به فرانسه در ژانویه ۲۰۱۶ تفاهم‌نامه‌های زیادی امضا شد که امروز بسیاری از توافقات تحقق پیدا کرده است و از حمایت مقامات دولتی برخوردار بوده است.» حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران اواخر بهمن ماه (۱۳۹۴) به پاریس سفر کرد و در این سفر ۳۵ سند مهم از جمله نقشه راه روابط و یادداشت تفاهم تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی به امضا رسید. پیش‌تر لوران فابیوس وزیر خارجه سابق فرانسه مرداد ماه ۱۳۹۴ و پس از امضای برجام سفری به تهران داشت. علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز نهم تیر ماه ۹۴ سفری به فرانسه داشت و شهریور ماه نیز کلود بارتلون رئیس مجلس ملی فرانسه به ایران سفر کرد. در ادامه این دیدار و گفت وگوها، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران تیر ماه سال جاری در جریان تور اروپایی خود سفری به فرانسه داشت و ضمن رایزنی با همتای فرانسوی با دیگر مقامات این کشور از جمله رئیس‌جمهور و رئیس مجلس سنا دیدار و گفت‌وگو کرد. سپس مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه نیز آبان ماه ۹۵ سفری به پاریس داشت و وزیر خارجه فرانسه در دیدار روانچی اعلام کرد که در ماه ژانویه به تهران سفر خواهد کرد.

ترامپ عقب‌نشینی کند

وزیر خارجه فرانسه در ادامه با بیان اینکه در خصوص اقدامات ترامپ با وزیر خارجه آلمان مذاکره کرده‌ایم، گفت: «ما بدون اینکه منتظر روشن شدن مواضع دولت آمریکا باشیم، می‌گوییم که مواضع یکجانبه به بهانه مبارزه علیه تروریسم در آمریکا با منع صدور روادید نگران‌کننده است و به موقع نیست. عقل سلیم حکم می‌کند که ترامپ عقب‌نشینی کند.» آیرو تاکید کرد: «همه ما نگران امنیت شهروندان و علاقه‌مند به کنترل مرزها هستیم و کشورهایی که این کارها را انجام می‌دهند نباید اقداماتشان مغایر با تعهدات بین‌المللی در مورد پذیرفتن پناهندگان و عدم تبعیض بین شهروندان باشد.» او اضافه کرد: «آنچه انجام شد تبعیض آشکار نسبت به کشورها است و ما دوست داریم به اصول احترام گذاشته شود و اگر اقدامی انجام می‌شود، با احترام و بدون ایجاد تنش‌های بیهوده انجام شود.» اشاره آیرو به فرمان اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در تعلیق ۹۰ روزه ویزای هفت کشور مسلمان از جمله ایران است.

با بانک‌های بزرگ صحبت کردیم

وزیر خارجه فرانسه در ادامه نشست خبری مشترک در پاسخ به سوالی درباره تداوم مشکلات بانکی اعلام کرد: «در مورد بانک‌های فرانسه باید مثبت نگریست. پیشرفت‌هایی صورت گرفته و باید پیشرفت‌های بیشتری هم صورت بگیرد.» آیرو افزود: «با بانک‌های بزرگ صحبت کردیم. آنها از تعاملات بانکی پرهیز می‌کنند که در حال مذاکره با آنها هستیم. او در تبیین علت پرهیز بانک‌های بزرگ اظهار کرد: «در گذشته از سوی آمریکا مجازات شده‌اند؛ البته نه به دلیل ایران بلکه به دلایل دیگر. با این حال آنها محتاط شده‌اند. ویژگی این قانون این است که فرامرزی عمل می‌کند.» وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه در پارلمان فرانسه کمیته‌ای در این خصوص تشکیل شده است، افزود: «در این مورد با آلمان مواضع مشترک داریم و امیدواریم تصمیماتی اتخاذ شود، چون مجازات‌های سنگین باعث ضرر و زیان ما می‌شود.» آیرو اضافه کرد: «البته بانک‌های کوچک با شرکت‌ها همراهی می‌کنند و همین هم باعث شده پروژه‌ها از بن بست خارج شوند. علاوه بر این، فرانسه ضمانت‌های صادراتی را بسیج کرده و صادرکنندگان فرانسوی از امکانات جدید بهره مند شده‌اند و فرانسه جزو اولین کشورهایی است که این کار را انجام می‌دهد، چون اینها قبلا ممنوع بود.» وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد: «شما می‌توانید روی دولت فرانسه حساب کنید و از همه امکانات استفاده می‌کنیم تا بانک‌ها را متقاعد کنیم و در این راستا بانک‌های فرامرزی ایران و فرانسه هم همکاری می‌کنند.» در همین زمینه محمدجواد ظریف افزود: «متاسفانه ما از طرف‌های دیگر برجام به‌ویژه ایالات‌متحده آمریکا به همان میزان که ما متعهد بودیم، تعهد ندیدیم و مجبور بوده‌ایم برای اعمال تصمیمات و ترتیبات برجام همواره تلاش و از فشارهای سیاسی بهره‌برداری کنیم.» ظریف اضافه کرد: «یک مورد آن، مقررات فرامرزی آمریکا است که متاسفانه همچنان مانع اجرای کامل برجام است.» موضوعی که در دیدار آیرو با دبیر شورای امنیت ملی ایران نیز مورد تاکید قرار گرفت و علی شمخانی بر ضرورت تسریع در رفع موانع باقیمانده به‌ویژه در بخش مبادلات بانکی تاکید و ابراز کرد: «تداوم برجام در گرو پایبندی طرفین بر اجرای تعهدات بوده و فاصله گرفتن از این روند با هر بهانه و رویکردی، موجب شکل‌گیری واکنش متقابل خواهد شد.»

آزمایش موشکی

او همچنین درباره آزمایش‌های موشکی ایران هم افزود: «در حال بررسی اخبار هستیم. فرانسه تا به‌حال چند بار نگرانی خود را از استمرار آزمایش‌های موشکی ابراز کرده و گفته این اقدام بر خلاف روح قطعنامه ۲۲۳۱ و برخلاف اعتمادی است که در چارچوب توافقات وین اعلام شده است. با صراحت و صمیمیت و البته در چارچوب همکاری دوجانبه این موضوع را به مخاطبان ایرانی اعلام کردیم.»

منوی ویژه پاریس برای تهران