گرد و غبار خوزستان را تعطیل کرد - ۱۰ بهمن ۹۵

دنیای اقتصاد: وضعیت استان خوزستان بحرانی است. این بار گرد و غبار و آلودگی هوا موجب قطعی آب و برق در بسیاری از مناطق این استان شده است. هرچند خوزستان مدت‌ها است که با این پدیده دست و پنجه نرم می‌کند، اما این بار شدت آلودگی هوا که براساس گزارش‌ها به بیش از ۶۶ برابر حد مجاز رسیده، به بحرانی بزرگ در این استان تبدیل شده است. هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان دلیل قطعی برق در این استان را نشستن خاک روی پست‌ها و مقرهای برق و در نهایت قطع برق ورودی اهواز اعلام کرده است. در همین حال علیرضا شکرخدایی رئیس روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق اهواز نیز در این خصوص گفت: بروز پدیده گرد و غبار و توفانی که با سرعت بیش از ۶۰ کیلومتر در اهواز به وقوع پیوست تاثیراتی روی تجهیزات فوق توزیع و توزیع برق گذاشت

البته قطع برق تنها مشکل روز گذشته مردم خوزستان نبود. بنابر اعلام شرکت آبفای اهواز به‌دلیل قطع برق تصفیه‌خانه‌های شماره یک، دو و مرکز شهر اهواز دیروز صبح از مدار خارج شده و در نتیجه آب در بخش‌هایی از این شهر نیز قطع شد. در همین ارتباط روز گذشته مدارس استان خوزستان و ادارات شهر اهواز به‌دلیل شدت آلودگی هوا و گرد و غبار بیش از حد مجاز تعطیل شدند. در اطلاعیه‌ای که از سوی استانداری خوزستان صادر شد، ساعات کاری اداره‌های شهرستان اهواز نیز کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر به گفته معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، بنا به تصمیم ستاد مدیریت بحران به‌دلیل وضعیت قطعی آب و برق در پی پدیده گرد و غبار، تمامی مدارس اهواز در دو نوبت صبح و بعدازظهر روز گذشته تعطیل شدند.

مراجعه 270 نفر بیمارستان‌

در خبری دیگر شدت آلودگی هوا در استان خوزستان، طی دو روز گذشته ۲۷۰ نفررا راهی بیمارستان‌های خوزستان کرده است. به گزارش «ایسنا» مجتبی اورکی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اعلام مراجعه ۲۷۰ نفر به بیمارستان‌های خوزستان به علت مشکلات تنفسی اظهار کرد: به علت وقوع پدیده ریزگردها، بیش از ۲۷۰ نفر به علت مشکلات تنفسی از روز جمعه به بیمارستان‌های خوزستان مراجعه کرده‌اند. همزمان روز گذشته کوروش بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: با وقوع توفان گرد و خاک در اهواز شعاع دید به ۵۰ متر رسیده است. به گفته وی گرد و خاک به سمت شهرهای دیگر استان از جمله آبادان، ماهشهر، هندیجان، بستان و دشت آزادگان در حرکت است. از سوی دیگر از صبح روز جمعه فرودگاه شهر اهواز به‌دلیل گردو خاک تعطیل شد.

پیش‌نویس طرح کنترل کانون‌های داخلی

این بحران با واکنش معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مجلس روبه‌رو شده است. در همین راستا روز جمعه معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به توفان‌های گرد و غبار که از روز جمعه در برخی نقاط خوزستان به‌ویژه اهواز رخ داده است پیامی را در کانال تلگرام خود منتشر کرد. او در بخش از این پیام نوشت: وقوع توفان‌های گرد و غبار بسیار ناگوار و سبب عوارض مختلفی برای مردم است. مقابله با گرد و غبار از برنامه‌های مورد توجه دولت بوده؛ از کاشت نهال با مسوولیت سازمان جنگل‌ها و مراتع تا احیای هورالعظیم که اگرچه هر یک با مشکلات متعددی روبه‌رو است، ولی در برخی بخش‌ها کم و بیش و در برخی دیگر به‌طور قابل ملاحظه‌ای اقدامات مشهود است اما در عین حال روند خشکسالی ۲ دهه‌ای خوزستان و بسیاری از نقاط دیگر غرب آسیا رو به تزاید بوده است.

به گزارش جماران، ابتکار در ادامه این پیام با تاکید بر اینکه این مسوولیت یک شخص نیست نوشته است: به‌دلیل ماهیت اکثریت قریب به اتفاق توفان‌های موجود که از کشورهای خارجی و عمدتا عراق منشا می‌گیرد، در ماه‌های اولیه مسوولیت برای اجرای تفاهم‌نامه‌های مربوطه به عراق سفر کردم و حتی در طی آن، شروع درختکاری اعلام شد، ولی با بالاگرفتن جنگ در آن کشور این برنامه مسکوت ماند. بارها به دولت عراق تذکر داده شده که آخرین بار آن همین دو ماه پیش بود، اما با شرایط آن کشور پاسخ درخوری داده نشده است. در ادامه این پیام آمده است: سیاسی کردن موضوع یا حمله به یک سازمان، کاری را از پیش نمی‌برد. در همین ارتباط روز گذشته همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس از ارائه پیش‌نویس طرح کنترل کانون‌های داخلی برای مقابله با آلودگی هوای خوزستان به دولت خبر داد. وی افزود: در حال حاضر این طرح در وزارتخانه‌های مربوطه و سازمان محیط زیست در حال بررسی است و امیدواریم سازمان‌ها هرچه زودتر در جهت بررسی و اعلام نتیجه این طرح وارد عمل شوند.