دنیای اقتصاد، نیما صبوری: نشریه «امریکن اینترست» در گزارشی ۸ کشور قدرتمند جهان در سال ۲۰۱۷ را معرفی کرد. براساس این گزارش، کشورهای آمریکا، چین، ژاپن، روسیه، آلمان و هند در رده‌های اول تا ششم قدرتمندترین کشورهای جهان در سال جاری ایستاده‌اند، اما از نکات قابل توجه این فهرست دیده شدن نام ایران در رده هفتم آن است. بر این اساس، ایران بعد از ۶ قدرت معرفی شده و با کنار زدن عربستان سعودی که در سال گذشته در جایگاهی مشترک با کشورمان قرار داشت، رده هفتم قدرتمندترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۷ را تصاحب کرده است. همچنین این فهرست یک ورودی جدید هم داشته که آن هم رژیم صهیونیستی است. این گزارش اسرائیل را در رده هشتم و در یک رده پایین‌تر از ایران قرار داده است. «دنیای اقتصاد» به نقل از «امریکن اینترست» ۸ قدرت جهانی در سال ۲۰۱۷ را معرفی می‌کند.

1. ایالات‌متحده آمریکا: آمریکا بدون تغییر جایگاه نسبت به گزارش‌های قبلی در رده نخست قدرتمندترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۷ ایستاده است. اقتصاد پویا، قانون اساسی باثبات، شرکا و متحدانی وفادار (۵ مورد از ۷ کشوری که در ادامه معرفی خواهند شد) و برتری نظامی نسبی در جهان عواملی هستند که باعث قرار گرفتن آمریکا به‌عنوان قدرت بلامنازع اقتصادی و سیاسی جهانی شده‌اند. گرچه سال ۲۰۱۶، چندان سال مطلوبی برای آمریکایی‌ها نبود. به گزارش مجله «امریکن اینترست»، سال ۲۰۱۶ یکی از بدترین سال‌های دولت اوباما بود، چرا که بسیاری از سیاست‌های خارجی این کشور در این سال با شکست مواجه شدند. شکست در مواضع ضد دولت سوریه و موفقیت روسیه در عقب‌ راندن تروریست‌ها در این کشور، ایستادگی چینی‌ها در مقابل دستورات بین‌المللی آمریکا و حضور قدرتمندتر در دریای چین جنوبی، افزایش قدرت و نفوذ ایران در خاورمیانه و ناامیدی اسرائیل و کشورهای عربی از کمک‌های آمریکایی‌ها از جمله سیاست‌های ناموفق دولت اوباما بوده است. اما در میان این خبرهای ناامیدکننده، سالی که گذشت اتفاقات خوبی را نیز برای آمریکایی‌ها به همراه داشت. در این سال آمریکا با پشت سر گذاشتن عربستان و روسیه، به‌عنوان کشوری که بزرگترین دارایی‌های نفتی قابل استخراج را در اختیار دارد شناخته شد. به‌کارگیری نوآوری‌های جدید توسط کسب‌وکارهای آمریکایی برای افزایش تولیدات خود، رشد اقتصادی باثبات و کاهش نرخ بیکاری تا سطح قبل از بحران مالی ۲۰۰۸ از دیگر موفقیت‌های این کشور در سال گذشته بود.

2. چین: در سال ۲۰۱۶، چین موقعیت خود را به‌عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان مستحکم‌تر کرد و چالشی طولانی‌مدت را پیش‌روی آمریکایی‌ها گذاشت. با توجه به انفعال آمریکا، چینی‌ها حضور خود را در دریای چین جنوبی تقویت کرده‌اند. به احتمال زیاد در سال جدید، چین را در جایگاه قدرتمندتری خواهیم دید، جایگاهی که با مخاطراتی نیز همراه بوده و خواهد بود. حباب قیمت مستغلات، خروج گسترده سرمایه‌های این کشور، کاهش سطح مستمری‌ها، فرار‌مغزها و آشفتگی‌ در بازار اوراق قرضه از جمله مشکلات آزاردهنده چینی‌ها در سال گذشته بوده‌اند. از طرفی، مشکلات متعدد و رشد اقتصادی نزولی این کشور باعث شده‌ تا مراکز اقتصادی کاهش رشد این کشور را در سال جدید پیش‌بینی کنند.

3. ژاپن: ژاپن از جمله کشورهایی است که طی چند سال اخیر نفوذ و قدرتش به‌طور باثباتی روندی افزایشی داشته است. موضوعی که در سال ۲۰۱۶ تحت تاثیر سیاست‌های هوشمندانه نخست‌وزیر شینزو آبه و همچنین گرایش کشورهای همسایه به سمت توکیو به سبب سیاست‌های پکن نیز مشاهده شد. از طرفی دانش تکنولوژی‌های پیشرفته ژاپنی‌ها، در قرن پیش‌رو باعث قدرت گرفتن هرچه بیشتر این کشور خواهد شد.

4. روسیه: سه قدرت بزرگ جهانی که در بالا معرفی شدند، بدون تغییر نسبت به سال گزارش سال گذشته بوده‌اند. اما رده چهارم گزارش امسال «امریکن اینترست» دستخوش تغییر شده است. بر این اساس، روسیه که در گزارش سال قبل در رده پنجم قدرتمندترین کشورهای جهان قرار داشت، در گزارش امسال با پشت‌سر گذاشتن آلمان در رده چهارم ایستاده است.

5. آلمان: آلمان در گزارش امسال از رتبه چهارم به پنجم نزول کرده است. می‌توان بخشی از نزول رتبه آلمان در جمع قدرتمندترین‌های جهان را به‌خاطر عملکرد قابل‌قبول پوتین در سال گذشته و بخشی را نیز به‌خاطر عملکرد خود این کشور دانست. در انتهای سال ۲۰۱۶، اتحادیه اروپایی نامنسجم، غیرقابل اعتماد و ضعیف را مشاهده کردیم. از طرفی انتخابات ترامپ که علاقه بسیاری به رابطه با روسیه نشان داده است، می‌تواند آینده اتحادیه اروپا و آلمان را بیش‌ از پیش تیره سازد.

6. هند: همانند ژاپن، هندی‌ها نیز به‌نظر لیاقت جایگاهی بالاتر از رده ششم را دارا هستند. این کشور طرفداران زیادی را دارد که خواهان برقراری رابطه دوجانبه در زمینه‌های مختلف هستند، طرفدارانی از قبیل آمریکا، چین و ژاپن.

7. ایران: دو کشور ایران و عربستان سعودی در گزارش سال قبل مجله «امریکن اینترست» به‌طور مشترک در جایگاه هفتم قدرتمند‌ترین کشورهای جهانی ایستاده بودند. اما در گزارش جدید، این مجله با حذف نام عربستان از فهرست قدرتمندترین کشورهای جهان، ایران را به‌عنوان هفتمین قدرت جهانی در سال ۲۰۱۷ معرفی کرد. به گزارش این مجله، جنگ‌های نیابتی این دو کشور در سال ۲۰۱۶ شدت یافت و این ایران بود که در نهایت رهبری این جنگ‌ها را به عهده گرفت. موفقیت‌ شبه‌نظامیان شیعه در سراسر خاورمیانه و همچنین پیروزی میشل‌عون در انتخابات لبنان به‌عنوان یکی از حامیان حزب‌الله و کوتاه‌شدن نفوذ سعودی‌ها در این کشور از جمله پیروزی ایرانی‌ها در جنگ‌های نیابتی با عربستان سعودی بوده است. به‌علاوه، ایران نقش بسیار سازنده‌ای در بازپس‌گیری حلب از دست تروریست‌های داعش داشته است و در جبهه زمینی عراق نیز این ایران است که پیروز واقعی محسوب می‌شود. از طرفی، نیروهای انصارالله تحت حمایت ایران نیز مقابل عربستان ایستادگی کرده‌اند. این مسائل نشان می‌دهد قدرت ایران برای تاثیرگذاری در تحولات منطقه‌ای به بیش از هر زمان دیگری رسیده است. اجرایی شدن برجام از دیگر اتفاقات خوب برای تهران در سال گذشته بود. این توافق باعث شد تا ایران پس از حدود ۴۰ سال، با شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی «بوئینگ» و «ایرباس» قراردادهای خود را نهایی سازد. از طرفی برجام باعث شد تا ایران با افزایش تولید نفت، دوباره به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان طلای‌سیاه معرفی شود.

8. رژیم اسرائیل: با توجه به نوسانات و بی‌ثباتی سیاست‌های رژیم صهیونیستی، ناآرامی‌ها و سناریوهایی که نظیر آن در برخی کشورهای دیگر مشاهده شده، ممکن است گریبان این رژیم را نیز بگیرد.