برجام برای امنیت منطقه حیاتی است

دنیای اقتصاد: ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا روز پنج‌شنبه وارد آمریکا شد تا اولین رهبر اروپایی باشد که پس از برگزاری مراسم تحلیف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا با وی دیدار کرده است. دیدار میان می‌ و ترامپ قرار است جمعه به وقت آمریکا صورت بگیرد. پیش از انجام این دیدار، نخست‌وزیر بریتانیا، در گردهمایی زمستانی اعضای جمهوری‌خواه کنگره در شهر فیلادلفیای آمریکا حضور یافت و در آنجا از توافق هسته‌ای ایران یا همان برجام «دفاع» کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا در دیدار با جمعی از جمهوری‌خواهان ضمن تاکید بر لزوم ادامه برجام در اظهاراتی دوپهلو مدعی شد که اگرچه این توافق بحث‌برانگیز بوده اما باعث خنثی شدن احتمال دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای شده است. از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که اخیرا تلفنی با ترامپ گفت‌وگو کرده است، در سخنانی که شامگاه پنج‌شنبه هفتم بهمن در دیدار با دیپلمات‌های خارجی در اسرائیل در موزه هولوکاست بیت‌المقدس بیان کرد، گفت: «من چند روز پیش با دونالد ترامپ گفت‌وگو کردم و او در مورد اقدامات ایران از جمله عزم این کشور برای نابودی اسرائیل صحبت کرد.» او در ادامه ادعاهایش ابراز امیدواری کرده دولت جدید آمریکا نسبت به سکوت کرکننده جهانی در برابر ایران پایان دهد. نتانیاهو مدعی شد که ترامپ خطر توافق هسته‌ای ایران را درک می‌کند.

سیاست‌های یک بام و دوهوای بریتانیا

در شرایطی رایزنی در مورد ایران با رئیس‌جمهور جدید آمریکا از سوی رهبران جهان مورد توجه قرار گرفته است که هنوز ۱۰ روز هم از روی کار آمدن دونالد ترامپ زمان سپری نمی‌شود. این مساله نشان‌دهنده اهمیت مساله ایران برای کشورهای جهان است. همچنان‌که ترزا می ‌در مراسم شام سالانه جمهوری‌خواهان در فیلادلفیا با اشاره به اینکه توافق برجام، برای امنیت منطقه بسیار مهم و اساسی است، تاکید کرد: اما این توافق اکنون باید بسیار سرسختانه و با دقت مورد نظارت قرار گیرد و هرگونه نقض آن باید فورا و با جدیت پاسخ داده شود. به گزارش «ایسنا» به نقل از ایندیپندنت، ترزا می‌ در بخشی از سخنان خود گفت: «پس از این توافق ایران ۱۳ هزار سانتریفیوژ را همراه با تاسیسات مربوطه برچید و نیز ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را از خاک خود خارج کرد.» او همچنین مدعی شد: «با افزایش نفوذ ایران و رفتارهای این کشور که خواستار دستیابی به یک کمربند نفوذ از تهران تا مدیترانه است،‌ در منطقه مقابله خواهیم کرد.»

البته نخست‌وزیر بریتانیا همواره سیاست «یک بام و دو هوا» را در قبال تهران دنبال کرده است. او از یکسو حامی توافق با ایران و همکاری هسته‌ای با تهران است و از سوی دیگر از جمله منتقدان نقش منطقه‌ای ایران است و حتی اخیرا ادعاهایی را نیز در این خصوص مطرح کرده بود. پیش‌تر در اواسط آذر ماه ترزا می، ضمن حضور در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، از لزوم همکاری با کشورهای این حوزه در برابر فعالیت‌های منطقه‌ای ایران سخن گفته و ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرد. به گزارش «ایسنا» در این نشست، می ‌ضمن تشریح سیاست‌های دولت خود در زمینه روابط با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، به نقش ایران در منطقه نیز پرداخت و مدعی شد که بریتانیا آماده است با کشورهای عضو شورا برای مقابله با آنچه وی «اقدامات تهاجمی ایران در منطقه» خواند، همکاری کند. این اظهارات می‌ با واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی ایران مواجه و حتی سفیر آن کشور نیز به وزارت خارجه احضار شد. جمهوری اسلامی ایران همواره ضمن رد ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا بر ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود و عدم دخالت در امور همسایگان تاکید کرده است. همچنین دونالد ترامپ در کمپین انتخاباتی خود با انتقاد شدید از برجام، گفته بود که باید این توافق لغو شود. این در حالی است که مقامات و رهبران اتحادیه اروپا تاکید کرده‌اند برجام توافق یک طرفه میان آمریکا و ایران نیست که واشنگتن بتواند آن را یک‌طرفه لغو کند و بر حمایت قاطع خود از برجام تاکید کرده‌اند. بریتانیا که متحد قدیمی واشنگتن به‌شمار می‌رود تا چندی دیگر به‌طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد و به این ترتیب، مناسبات جدیدی میان بریتانیای خارج از اتحادیه اروپا و آمریکای دونالد ترامپ برقرار خواهد شد. ترامپ که مواضعش همواره مورد انتقاد رهبران اروپایی بوده است ظاهرا اکنون به دنبال آن است که روابط با اروپا را از کانال بریتانیا دنبال کند. همچنان‌که چندی بعد از پیروزی اش در انتخابات، ترامپ در تماسی تلفنی با نخست‌وزیر بریتانیا گفت‌وگو کرده و ضمن تاکید بر اهمیت روابط دو کشور او را دعوت به سفر به واشنگتن کرد. به گزارش «ایسنا» در آن مقطع دفتر نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرده بود که دونالد ترامپ، در گفت‌وگوی تلفنی با ترزا می، با او درخصوص روابط نزدیک کشورش با بریتانیا صحبت کرده و ترزا می‌ نیز پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری را تبریک گفته است.

اطمینان خاطر ترامپ به نتانیاهو

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو که از ابتدا نسبت به پیروزی ترامپ در انتخابات ابراز خرسندی کرده بود، هفته گذشته طی تماس تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا در مورد خطر توافق هسته‌ای با ایران صحبت کرد. به گزارش «ایسنا» نتانیاهو گفته است که ترامپ در مورد ماهیت توافق هسته‌ای و خطر آن با او صحبت کرده است.نتانیاهو با تاکید بر اینکه به‌عنوان نخست‌وزیر اسرائیل در قبال برجام ساکت نخواهد ماند، گفت: «اسرائیل اقدامات ضروری برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را انجام می‌دهد.»

نتانیاهو یکشنبه دوم بهمن در دومین روز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با او گفت‌وگوی تلفنی کرد؛ ترامپ این گفت‌وگو را «بسیار دلپذیر» توصیف کرده بود. کاخ سفید نیز تایید کرد، «تهدید ایران» در مکالمه تلفنی ترامپ- نتانیاهو مطرح شد و این مذاکرات، ماه آینده در سفر نتانیاهو به واشنگتن، میان دو رهبر ادامه خواهد یافت. به گزارش «ایسنا» به نقل از جروزالم پست، بنیامین نتانیاهو در اظهارات ضدایرانی خود گفت که بزرگ‌ترین خطر علیه اسرائیل از سوی ایران است. او افزود: «من در تماس تلفنی با ترامپ، در مورد اقدامات ایران و عزم این کشور برای نابودی اسرائیل صحبت کردم. پیش‌تر نیز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بدون ارائه هیچ‌گونه جزئیاتی گفته بود که پیشنهادهایی برای برهم زدن توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ برای دونالد ترامپ دارد. نتانیاهو که از مخالفان توافق هسته‌ای ایران است در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا همواره با او در این مورد اختلاف داشته است. نتانیاهو در ادامه گفت:«به‌عنوان نخست‌وزیر اسرائیل ساکت نخواهم ماند و همچنین قصد نداریم در موضع انفعال بمانیم. ما همه اقدامات لازم برای دفاع از خودمان را انجام خواهیم داد و نیز تمام تلاش خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام خواهیم داد.» ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا،‌ همواره طی کارزار انتخاباتی خود ضمن مخالفت با توافق هسته‌ای ایران خواستار ازسرگیری مذاکرات برای بازبینی برجام بوده است.