ارزیابی صالحی از آینده برجام در عصر ترامپ

دنیای اقتصاد: انتخاب«دونالد ترامپ» به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا و چالش‌های احتمالی برجام با روی کارآمدن او، باعث شده است تا مقامات ایرانی سناریوهای مختلفی را از سوی دولت جدید آمریکا در قبال برجام در نظر بگیرند. مراسم تحلیف دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری جدید ایالات‌متحده آمریکا روز جمعه برگزار شد و او رسما به‌عنوان رئیس دولت آمریکا آغاز به کار کرد. با روی کار آمدن ترامپ اکنون ایران با دولتی روبه‌رو خواهد بود که احتمالا سنگ‌اندازی‌ها و چالش‌های بیشتری در مواجهه با برجام انجام خواهد داد.

در این رابطه روز گذشته علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «اگر آمریکا توافق هسته‌ای را کنار بگذارد ما نیز آمادگی داریم تا برنامه هسته‌ای‌مان را به حالت عادی بازگردانیم.» با وجودی که ترامپ پیش از برگزاری انتخابات و در حین تبلیغات انتخاباتی شعارهای تندوتیزی درباره برجام و برنامه هسته‌ای ایران بیان کرده بود، اما در روز تحلیف، در مورد ایران و چگونگی برخوردش با برجام صحبتی نکرد. به گزارش «ایسنا» صالحی در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌سی این مساله را که رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی‌اش در مراسم تحلیف اشاره‌ای به ایران نکرده است مثبت ارزیابی کرد. صالحی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی‌اش که گفته بود پس از به قدرت رسیدن توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را پاره خواهد کرد، گفت: «ما نمی‌خواهیم شاهد نابود شدن توافق هسته‌ای باشیم؛ اما آمادگی داریم تا در صورت چنین اتفاقی برنامه هسته‌ای‌مان را به حالت عادی بازگردانیم؛ نه تنها در نقطه‌ای که قرار داشتیم، بلکه از لحاظ فنی به سمت شرایطی بالاتر حرکت کنیم.» البته صالحی تاکید کرد که من نمی‌خواهم شاهد چنین روزی باشم. قطعا نمی‌خواهم چنین تصمیمی بگیرم؛ اما ما آمادگی داریم. او همچنین به سخنان ترامپ در مراسم تحلیف اشاره کرد و افزود: «من مراسم تحلیف را با دقت بسیار تماشا کردم، او هیچ صحبتی درباره ایران نکرد و این مثبت است. من در موقعیتی نیستم که بخواهم گمانه‌زنی کنم. ما فقط صبر می‌کنیم تا ببینیم چه پیش می‌آید؛ زیرا با گذشت زمان صداهای مختلفی شنیده می‌شود.» رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تاکید کرد که ایران کشور صبوری است و عجولانه عمل نمی‌کند. معاون رئیس‌جمهوری ایران علاوه بر این، از سند منتشر شده از سوی کاخ سفید درباره خط مشی دونالد ترامپ که در آن بر لزوم مقابله با موشک ایران و کره‌شمالی تاکید شده است، انتقاد کرد. صالحی در این باره گفت: «آمریکا ۱۰ هزار مایل (۱۶ هزار کیلومتر) با ایران فاصله دارد و ما هرگز به‌دنبال ساخت موشک‌هایی با چنین بردی نبوده‌ایم. این یک اقدام سیاسی است که با هیچ منطقی جور در نمی‌آید.» از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، مقامات پیشین این کشور بارها نسبت به اظهارات او درباره توافق هسته‌ای ابراز نگرانی و تاکید کرده‌اند که این یک توافق دوجانبه میان تهران و واشنگتن نیست، بلکه توافقی چندجانبه است که شورای امنیت سازمان ملل نیز در یک قطعنامه مورد تایید قرار داد. بنابراین کناره‌گیری از آن به اعتبار آمریکا آسیب خواهد زد.

تاکید فرانسه بر حفظ برجام

از سوی دیگر ژان مارک ایرو، وزیر امور خارجه فرانسه در سخنانی تاکید کرد که توافق هسته‌ای یک دستاورد‌ بسیار مهم است و باید آن را حفظ کرد؛ زیرا دور میزی که توافق شد، فرانسه و آمریکا و روسیه و سازمان ملل و اروپا حضور داشتند. به گزارش «ایسنا» وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌وگو با رادیو اروپا یک، درباره روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا و پیامدهای آن و به‌ویژه سرنوشت توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ تاکید کرد: «وقتی درباره این موضوع صحبت می‌کنیم گویا ترامپ تصمیمش را گرفته است و سیاست مشخصی دارد؛ اما ما واقعا چیزی درباره سیاست‌های آینده وی نمی‌دانیم. شاید تنها موردی که وی در حوزه روابط بین‌الملل آن را زیر سوال برده، همین توافق هسته‌ای است. باید بگویم که توافق هسته‌ای به غایت یک عنصر مهم است. باید آن را حفظ کرد و این موضع فرانسه است.»