آخرین آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای مصرف‌کننده در دی‌ماه سال‌جاری به ۳/ ۶ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل ۶/ ۰ واحد درصد افزایش یافته است. همچنین تورم ماهانه در این ماه معادل ۸/ ۰درصد گزارش شده که نسبت به ماه قبل تغییری نداشته است.

مرکز ‌آمار ایران گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده در دی‌ماه سال‌ جاری را منتشر کرد. براساس این گزارش رقم شاخص کل بر مبنای سال پایه ۱۳۹۰ در دی‌ماه سال‌جاری به عدد ۴/ ۲۳۷ رسیده که این رقم نسبت به ماه قبل به ۸/ ۰ درصد رشد داشته است. این رقم که معادل تورم ماهانه است در آذر ماه نیز معادل ۸/ ۰ درصد گزارش شده است. همچنین براساس گزارش مرکز آمار ایران، افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) به ۳/ ۶ درصد رسیده است. این رقم در آذر ماه معادل ۷/ ۵ درصد بوده که نشان می‌دهد تورم نقطه‌به‌نقطه روند افزایشی را به خود گرفته است. این روند نشان می‌دهد تورم نقطه‌به‌نقطه مرکز آمار نیز پس از رسیدن به حداقل مقدار طی ۵ سال اخیر، دوباره روند افزایشی به خود گرفته است.

آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد مقدار تورم متوسط یا دوازده ماهه در دی‌ماه باز هم به روند نزولی خود ادامه داده و به سطح جدید ۶ درصد رسیده است. سطح تورم متوسط در دی‌ماه معادل ۹/ ۶ درصد گزارش شده است. این رقم در آذر ماه سال‌جاری معادل ۲/ ۷ درصد گزارش شده بود. به‌نظر می‌رسد با تداوم افزایش تورم نقطه‌به‌نقطه رقم تورم متوسط نیز افزایش یابد و حداقل به سطح هفت درصد برسد.

گزارش مرکز آمار ایران، علاوه‌بر انتشار رقم کل شاخص، آمار مربوط به گروه‌های کالا و خدمات را منتشر می‌کند. به‌طور کلی این گزارش به دو بخش «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» تقسیم شده است. آمارها نشان می‌دهد رقم تورم ماهانه بخش خوراکی‌ها، آشامیدنی و دخانیات به یک درصد رسیده است. این رقم در آذر ماه معادل ۲ درصد گزارش شده بود. در نتیجه این موضوع نشان می‌دهد تورم این گروه روند نزولی را طی کرده است. در بین کالاهای خوراکی بیشتر تورم ماهانه مربوط به گوشت قرمز و گوشت ماکیان بوده است که طی یک ماه ۳/ ۲ درصد به سطح تورم آن افزوده شده است. قیمت این مواد خوراکی نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۹ درصد رشد کرده است. قیمت شیر، پنیر و تخم مرغ در دی‌ماه نسبت به آذر ماه رشد ۴/ ۱ درصدی را پشت سرگذاشته است.

صدرنشینان گرانی و ارزانی خوراکی‌ها

همچنین بر اساس گزارش بانک مرکزی آخرین آمارها نشان می‌دهد گروه «برنج»، «مرغ»، «قند و شکر» و «حبوب» طی یک سال گذشته بیشترین افزایش را ثبت کرده‌اند، همچنین«سبزی‌های تازه» تنها گروهی بوده که نسبت به سال قبل کاهش قیمت را پشت سر گذاشته است. در بین گروه ها، کمترین افزایش قیمت در گروه میوه‌ها مشاهده می‌شود. بانک مرکزی گزارش خرده‌فروشی در هفته منتهی به ۲۴ دی ماه را منتشر کرد. بررسی قیمت این گروه‌ها در این تاریخ نسبت به مدت مشابه سال قبل، صورت گرفته است.

گروه برنج: در بین یازده گروه خوراکی بیشترین افزایش طی یک سال اخیر متعلق به گروه برنج بوده است. بهای این گروه از سه کالای «برنج وارداتی غیرتایلندی»، «برنج داخله درجه یک» و «برنج داخله درجه دو» تشکیل شده است. در بین این سه کالا برنج درجه دو نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/ ۵۳ درصد رشد کرده و صدرنشین گرانی در بین تمام کالاهای گزارش خرده‌فروشی بوده است. بهای هر کیلو از این کالا معادل ۹ هزار و ۸۰۰ تومان گزارش شده است. همچنین قیمت برنج درجه یک نیز با رشد ۵۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شده است. نکته قابل توجه ارزان شدن برنج خارجی است که بهای هر کیلو از آن نصف برنج داخلی و معادل ۵ هزار و ۱۰۰ تومان است. بهای این کالا نسبت به سال قبل ۳/ ۱ درصد ارزان تر شده است. به نظر می‌رسد عرضه مناسب برنج‌ها از کشورهای هند، پاکستان و حتی اروگوئه به بازار باعث شده که قیمت آن طی یک سال اخیر، تقریبا ثابت بماند. سرانه مصرف برنج در ایران ۶/ ۳۶کیلوگرم در سال است که این رقم هفت برابر سرانه مصرف در اتحادیه اروپاست.

گوشت مرغ: دومین گروهی که افزایش قیمت قابل توجهی را نسبت به سایر گروه‌ها طی یک سال اخیر تجربه کرده است، گروه گوشت مرغ است. بهای هر کیلو گوشت مرغ ۶ هزار و ۷۰۰ تومان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد افزایش یافته است. البته باید توجه داشت که این قیمت در مقایسه با کالای جانشین آن یعنی گوشت قرمز، سطح معقولی به نظر می‌رسد و به دلیل آنکه قیمت گوشت مرغ در سال گذشته بسیار کمتر از بهای تعادلی بوده، این افزایش قابل توجه به نظر می‌رسد. در سال‌های گذشته، عرضه بالای گوشت مرغ از سوی مرغداری‌ها باعث شده در اکثر ماه‌های سال نوسان این کالا نسبت به سایر کالاها کمتر باشد.

قند و شکر:‌ گروه قند و شکر نیز طی یک سال اخیر ۲/ ۲۷ درصد رشد داشته است. اگرچه قیمت آن در هفته ثابت بوده و تورم ماهانه آن نیز ۷/ ۲ درصد منفی بوده است. بهای هر کیلو قند ۴ هزار و ۱۵۰ تومان گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد گرانتر شده است. همچنین بهای قیمت شکر با ثبت رقم ۳ هزار و ۶۰۰ تومان در هر کیلو نسبت به سال قبل ۲۴ درصد رشد قیمتی را پشت سرگذاشته است. در کنار عرضه داخلی شکر، مجوز واردات ۵۰۰ هزار تن شکر خام نیز اخذ شده است و به نظر می‌رسد با افزایش واردات، سطح قیمتی این کالا کمتر نوسان خواهد کرد.

حبوب: سطح قیمت‌‌های این گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲/ ۲۲ درصد رشد کرده است. بیشترین افزایش قیمت در بین کالاهای این گروه، در «نخود» مشاهده می‌شود. هر کیلو نخود به سطح ۱۰ هزار و ۲۵۰ تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۵۲درصدی را ثبت کرده است. از سوی دیگر، بهای هر کیلو لپه با افزایش ۳۰ درصدی طی یک سال به ۱۱ هزار تومان رسیده است. دیگر کالایی که رشد قیمتی قابل توجهی طی یک سال داشته، لوبیا چیتی است. بهای این کالا نسبت به سال قبل ۲۲ درصد رشد کرده و ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان ثبت شده است.

سبزی‌های تازه: در بین یازده گروه کالاهای خرده‌فروشی، گروه سبزی‌ها تنها گروهی است که نسبت به سال قبل کاهش قیمت را ثبت کرده است. به‌طور متوسط سطح قیمت‌های این گروه طی یک سال، ۱۶ درصد ارزان تر شده است. در بین کالاهای این گروه گوجه فرنگی با افت ۴۹ درصدی بیشترین کاهش قیمت را داشته و بهای هر کیلو از آن به کمتر از ۲ هزار تومان رسیده است. همچنین تورم نقطه به نقطه پیاز نیز منفی ۴۷ درصد اعلام شده و هر کیلو پیاز در هفته مورد بررسی، به ۱۵۰۰ تومان نیز رسیده است.

میوه‌های تازه: در بین کالاهایی که کمترین افزایش را نسبت به سال قبل ثبت کرده‌اند، میوه‌های تازه در صدر قرار دارد. قیمت این گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲/ ۷ درصد رشد کرده است. در این گروه لیمو شیرین بیشترین کاهش و انگور بیشترین افزایش را ثبت کرده است.

در بین کالاهای این گروه لیمو‌شیرین نسبت به سال قبل ۱۰درصد کاهش یافت. قیمت هر کیلو از این میوه ۳ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است. همچنین بهای انگور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/ ۲۲ درصد افزایش داشته است. در سایر گروه‌ها نیز تورم یک سال اخیر، تقریبا تک‌رقمی بوده و افزایش قابل توجهی در گروه‌ها مشاهده نمی‌شود.

تصویر تورمی در ابتدای زمستان