دنیای اقتصاد: «جبهه مردمی نیروهای انقلاب»؛ تشکلی که هنوز یک ماه از تاسیس آن نگذشته، جایگاه ویژه‌ای در میان گروه‌های اصولگرایی یافته است تا آنجا که برخی چهره‌های مهم و اثرگذار اصولگرایی به تمجید آن پرداخته‌اند. گواه این مدعا اظهارات روز گذشته آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز است که این جبهه را متشکل از افراد مردمی و انقلابی توصیف و در ادامه ابراز امیدواری کرده که فعالیت‌های این جبهه به نتیجه برسد. هرچند یافتن جایگاه در میان اصولگرایان برای تشکلی تازه تاسیس سهل به نظر نمی‌رسد، اما وجود چهره‌هایی از اصولگرایان این امر را توجیه می‌کند و به این گروه هویت می‌دهد؛ گروهی که در میان اعضای آن، نام افرادی چون یحیی آل‌اسحاق، مهدی چمران، حمیدرضا حاجی‌بابایی، علیرضا مرندی و مرضیه وحید دستجردی دیده می‌شود. با این همه برخی منتقدان بر این باورند که حضور چهره‌های اصولگرا از طیف‌های مختلف این جریان در این جبهه، نشان می‌دهد این گروه کارآمدی لازم را برای ایجاد وحدت میان اصولگرایان نخواهد داشت. حتی برخی دیگر عنوان می‌کنند که اصولگرایان حاضر در این جبهه، با تاسیس آن، خواهان ایفای نقشی در انتخابات پیش‌رو هستند که جبهه آبادگران در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ آن را ایفا کرد.

بیش از همه اینها، آنچه این روزها نام جبهه مردمی نیروهای انقلاب را به سوژه‌ای برای رسانه‌ها تبدیل کرده، گمانه‌ای است که با انتخاب مرضیه وحید دستجردی به‌عنوان سخنگوی این جبهه سیاسی، قوت یافته؛ گمانه نامزدی او برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ که هنوز فرد یا گروهی از اصولگرایان آن را رد یا تایید نکرده است. این در شرایطی است که طرح این موضوع، یعنی کاندیدایی که هنوز مشخص نیست رجل سیاسی هست یا نه، آن هم در روزهایی که هنوز از توافق میان اصولگرایان بر سر داشتن نامزدی واحد برای فرستادن به میدان رقابت با حسن روحانی، می‌تواند نشانی دیگر از تشتت در اردوگاه اصولگرایان و تفاوت تاکتیک‌ها باشد. با این همه، این گمانه واکنش‌هایی را در پی داشت؛ از گسترش بحث‌ها بر سر تعریف مفهوم رجل سیاسی برای دربرگیری توامان زنان و مردان در جرگه این مفهوم، تا استقبال زنان ازجمله نمایندگان زن اصلاح طلب مجلس از کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری.

به هر روی، فارغ از آنکه اصولگرایان چه افرادی را برای رسیدن به کاندیدای واحد این جریان در انتخابات در نظر دارند یا اینکه آیا می‌توانند تشتت آرا در این اردوگاه را به وحدت تبدیل کنند، به‌نظر می‌رسد بر مبنای گمانه‌زنی‌ها، موضوع تایید یا رد صلاحیت نامزد زن، به یکی از معضلات این جریان بدل شده است. برخی کارشناسان سیاسی بر این باورند که اصولگرایان به دنبال رونمایی از کاندیدای زن برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ هستند؛ زیرا در غیر این صورت قادر به اجماع در اردوگاه خود بر سر یک کاندیدای مرد نیستند؛ نامزدی که بتواند رقیب جدی برای حسن روحانی به شمار آید.

نظر سخنگوی شورای نگهبان

موضوع رجل سیاسی و احتمال اطلاق آن به زنان در کنار مردان، مساله‌ای است که عباسعلی کدخدایی به آن پاسخ داد. او با حضور در برنامه «فرمول یک» درباره اینکه آیا خانم‌ها هم می‌توانند برای ریاست‌جمهوری نامزد شوند یا نه، اینگونه توضیح داد: «زمانی که قانون اساسی تدوین می‌شد اختلاف نظر بود، اما قرار شد از کلمه رجال استفاده شود. نظر مشهور این بود که خانم‌ها می‌توانند حضور داشته باشند؛ اما تا به حال فرصتی برای خانم‌ها نبوده است و صلاحیتشان تایید نشده است.» سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به سیاست‌های کلی انتخابات که اخیرا از سوی مقام معظم رهبری ارائه شد، گفت: «ایشان تاکید کردند رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن تبیین شود.» به گفته کدخدایی، این موضوع در دست بررسی است و اگر شورای نگهبان به نتیجه جدیدی برسد، قطعا اعلام می‌کند. گمانه کاندیداتوری یک زن از سوی اصولگرایان در شرایطی روز به روز رسانه‌ای‌تر می‌شود که تاکنون ثبت نام بانوان در انتخابات ریاست‌جمهوری با منع‌قانونی روبه‌رو نبوده است. با این تفاوت که ریسک حضور اصولگرایان در میدان انتخابات را با توجه به مشخص نبودن دربرگیری همزمان مفهوم رجل سیاسی برای زنان و مردان، افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، مانور برخی رسانه‌ها بر احتمال زن بودن نامزد نهایی اصولگرایان آن هم چهار ماه مانده به انتخابات و با آگاهی از احتمال رد صلاحیت، می‌تواند در راستای سنجش افکار عمومی مبنی‌بر میزان پذیرش این گمانه در جامعه ایران نیز باشد. با همه این احتمالات، تجربه اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم به ویژه فهرست تهران، نشان می‌دهد گروه‌های تحت لوای این جریان تا رسیدن به نامزد واحد حتی یک نامزد زن راه درازی در پیش داشته باشند. آیت‌الله موحدی کرمانی دیروز ابراز امیدواری کرد که تمام نیروها و گروه‌های انقلابی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری متحد و هماهنگ با یکدیگر عمل کنند.

به هر روی نام مرضیه وحید دستجردی در شرایطی در این گمانه‌ها به عنوان نامزد اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده مطرح شده که او در گفت‌وگویی پس از تاسیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اعلام کرد که این جبهه اهداف خیلی بلندتر از انتخابات ریاست‌جمهوری دارد. مرضیه وحید دستجردی پس از آنکه در دی ماه سال ۹۱ از سوی محمود احمدی‌نژاد از سمت وزارت بهداشت کابینه او کنار گذاشته شد، به عرصه سیاسی بازنگشت تا آنکه ۵ دی ماه امسال، در قالب جبهه‌ای سیاسی با اهدافی انتخاباتی بار دیگر به این عرصه قدم گذاشت. مرضیه وحید دستجردی رکورد اولین وزیر زن پس از انقلاب و سومین وزیر زن در تاریخ ایران را به خود اختصاص داده است.