دنیای اقتصاد: سرانجام پس از حدود یک ماه جلسه و بحث و بررسی بر سر لایحه برنامه ششم در مجلس شورای اسلامی، بررسی این لایحه از سوی مجلسی‌ها به پایان رسید و اکنون نوبت بررسی این مصوبات در شورای نگهبان قانون اساسی است. نمایندگان دیروز در آخرین جلسه مجلس با دستور کار بررسی لایحه برنامه ششم، مواد باقیمانده از این لایحه را که به کمیسیون تلفیق ارجاع شده بود بررسی و پرونده این لایحه را در جلسه صبح و عصر دیروز بستند؛ ختم بررسی لایحه برنامه ششم در مجلس، با رای موافق ۱۴۳ نماینده، در مقابل ۱۵ رای مخالف و یک رای ممتنع، از سوی علی لاریجانی اعلام شد.

منابع و مصارف عمومی دولت

نمایندگان در جلسه دیروز با رای موافق به جدول شماره ۴ لایحه برنامه ششم، برآورد منابع و مصارف عمومی دولت در طول اجرای این برنامه را مشخص کردند. بر این اساس، به‌طور متوسط در طول برنامه ششم توسعه، رشد منابع ۱/ ۱۷ درصد، درآمدها با ۵/ ۲۳ درصد، درآمدهای مالیاتی ۵/ ۲۵ درصد، سایر درآمدها ۲/ ۱۹ درصد، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۱۲ درصد، منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی ۲/ ۱۲ درصد، واگذاری دارایی‌های مالی منفی ۳/ ۰ درصد، فروش اوراق مشارکت و اوراق مالی اسلامی ۶/ ۶ درصد، فروش سهام شرکت‌های دولتی منفی ۱۰۰ درصد، سایر دارایی‌های مالی ۱/ ۲ درصد، مصارف نیز ۱/ ۱۷ درصد، اعتبارات هزینه‌ای ۱۶ درصد، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه ۷/ ۲۰ درصد و اعتبارات تملک دارایی‌های مالی ۶/ ۱۷ درصد، پیش‌بینی شده است.

افزایش سهمیه ورود ایثارگران به دانشگاه

نمایندگان که دیروز بررسی مواد باقیمانده از این لایحه را در دستور کار داشتند، در بررسی ماده ۱۰۵ این لایحه، با افزایش سهمیه ورود ایثارگران به ۳۰ درصد با شرط اختصاص ۵ درصد سهمیه به همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه موافقت کردند. همچنین نمایندگان با تصویب تبصره این ماده کلیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و مراکز علمی که از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ مجوز کرده‌اند و دانشگاه آزاد اسلامی را مکلف کردند که حداقل ۲۰ درصد اعضای هیات علمی مورد نیاز خود را از بین جامعه ایثارگران شامل فرزندان و همسران شهدا، جانبازان ۱۵ درصد و بالاتر، آزادگان و همسران و فرزندان آنان، همسران و فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، رزمندگان با حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه که دارای مدرک علمی دکترای مورد تایید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت است، به‌صورت عضو هیات علمی رسمی قطعی بدون الزام به رعایت شرط سنی و مصاحبه استخدام کنند. نمایندگان همچنین در ماده ۱۰۴ این لایحه، بانک مرکزی را موظف به ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به ۵۰ هزار نفر از رزمندگان و آزادگان فاقد مسکن ملکی کردند. نمایندگان همچنین با تصویب ‌بندی دیگر از این ماده، دولت را مکلف به تامین منابع مالی موردنیاز برای ایجاد اشتغال ایثارگران کردند.

براساس آنچه در بند ۳ این ماده آمده، دولت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است هر سال حداقل ۱۰ درصد منابع قرض‌الحسنه تمامی بانک‌ها و موسسات پولی و اعتباری دولتی را در چارچوب بودجه سنواتی برای اشتغال ایثارگران از طریق صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران اختصاص دهد.

بیمه بیکاری برای اصحاب فرهنگ و رسانه

از سوی دیگر و براساس آنچه دیروز مجلسی‌ها در بررسی بند الحاقی ماده ۱۰۷ لایحه برنامه ششم توسعه به تصویب رساندند، اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه که شغل خود را از دست می‌دهند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند. در این بند الحاقی به ماده ۱۰۷ آمده است: «اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه که شغل خود را از دست می‌دهند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند، دولت در چارچوب لوایح بودجه سنواتی کمک‌های اعتباری در اختیار صندوق بیمه بیکاری قرار می‌دهد. »

افزایش اعتبارات صدا و سیما

نمایندگان همچنین در ادامه بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور با ماده ۱۰۸ این لایحه موافقت کردند که براساس آن، دولت مکلف به افزایش ۷ درصدی اعتبارات اختصاص یافته به سازمان صدا و سیما از محل بودجه عمومی خود، از ابتدای اجرای برنامه شد. این افزایش اعتبار سازمان برای پوشش صد‌درصدی استان‌ها، توسعه کمی و کیفی برنامه‌های تولیدی و فیلم‌ها و سریال‌های فاخر و توسعه فنی است و پرداخت هر گونه حقوق و مزایا که در بودجه سنواتی مشخص می‌شود از این محل ممنوع است.

حمایت از ازدواج و اشتغال جوانان

مجلسی‌ها در ادامه جلسه دیروز خود، با تصویب پیشنهاد تعدادی از نمایندگان جوان پارلمان، دولت را مکلف به هزینه یک پنجم از درآمدهای حاصل از اجرای ماده ۱۰۹ و ماده ۸۸ در جهت ازدواج و اشتغال جوانان کردند.

مرخصی زایمان دو هفته‌ای پدران

جلسه دیروز مجلس برای بررسی آخرین مواد باقیمانده از لایحه برنامه ششم با مصوبه‌ای دیگر نیز همراه بود؛ مصوبه‌ای که در صورت تایید از سوی شورای نگهبان پدران شاغل در بخش‌های دولتی و عمومی غیر دولتی از دوهفته مرخصی زایمان برخوردار می‌شوند. با رای موافق نمایندگان به بند (ب) ماده ۱۱۸ این لایحه، از تاریخ تصویب این قانون کلیه مردان شاغل در بخش‌های دولتی و عمومی غیردولتی که صاحب فرزند می‌شوند از دو هفته مرخصی اجباری(تشویقی) برخوردار می‌شوند.

بازنشستگی با 20 سال برای زنان

نمایندگان در جلسه دیروز علاوه‌بر بررسی مواد ارجاع شده به کمیسیون تلفیق، پیشنهادات تعدادی از نمایندگان را بررسی و برخی از آنها را تصویب کردند؛ پیشنهاداتی که با مصوب شدن، به برنامه ششم توسعه الحاق شد. در این میان می‌توان به پیشنهاد پروانه سلحشوری نماینده تهران و رئیس فراکسیون زنان مجلس اشاره کرد که با تصویب آن از سوی مجلسی‌ها، دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی تابع صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری یا تامین‌اجتماعی موظف شدند، با درخواست بازنشستگی بانوان شاغل که دارای حداقل ۲۰ سال سابقه خدمت هستند، بدون محدودیت سنی موافقت کنند. به موجب این مصوبه میزان محاسبه حقوق آنها براساس تعداد سال‌های کارکرد و پرداخت حق بیمه‌شان خواهد بود. با این همه اجرای این مصوبه، همانند سایر مصوبات برنامه ششم توسعه منوط به تایید در شورای‌نگهبان است.

30 درصد بودجه تملک دارایی برای بودجه استانی

نمایندگان در بررسی پیشنهاد الحاقی دیگری که از سوی جهانبخش محبی‌نیا نماینده میاندوآب، شاهین دژ و تکاب مطرح شد، دولت را مکلف کردند از اول برنامه ۳۰ درصد بودجه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای را استانی کند. در این مصوبه همچنین آمده است: «افزایش سهم استان‌ها شامل انتقال اعتبارات طرح‌های ملی و ملی- استانی شده، نمی‌باشد.»

گسترش فعالیت‌های احزاب در کشور

مجلسی‌ها در ادامه، با رای موافق به پیشنهاد الحاقی مصطفی کواکبیان، نماینده تهران در مجلس، دولت را موظف کردند برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه سیاسی را با توجه به تمهیدات مربوطه برای گسترش فعالیت‌های احزاب و تشکل‌های سیاسی فراهم و در این زمینه آیین‌نامه مربوطه را متناسب با بودجه سنواتی تنظیم کند.

نحوه محاسبه مستمری بازنشستگان پیش از موعد

نمایندگان همچنین با الحاق ماده‌ای دیگر به برنامه ششم موافقت کردند که براساس آن؛ مستمری بازنشستگان مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد براساس آخرین ۲۴ ماه پرداخت حق بیمه و با احتساب سنوات ارفاقی از تاریخ بازنشستگی آنان محاسبه و پرداخت می‌شود. مجلسی‌ها پیش از این نیز در جلسه عصر روز شنبه مصوب کردند مستمری بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی براساس آخرین ۲۴ ماه پرداخت حق بیمه و با احتساب سنوات ارفاقی از تاریخ بازنشستگی آنان محاسبه و پرداخت شود.