دنیای اقتصاد: دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت آمار تفکیکی سرمایه‌گذاری خارجی مصوب کشور در یک سال گذشته را اعلام کرد. طبق آمار منتشر شده، ۸/ ۱۱ میلیارد دلار حجم مصوب سرمایه‌گذاری خارجی در دوره پسابرجام بوده است که بیشترین سهم به استان خراسان شمالی تعلق دارد. به لحاظ بخش اقتصادی بیشترین سهم مربوط به تامین آب، برق و گاز است که حدود ۹ درصد از کل رقم سرمایه‌گذاری خارجی را به خود اختصاص داده است. همچنین کشور‌های آلمان و اسپانیا نیز بیشترین سهم را از لحاظ کشور سرمایه‌گذار، به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، بر اساس گزارش دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت در دوره زمانی (۱/ ۱۰/ ۱۳۹۴ لغایت ۱/ ۱۰/ ۱۳۹۵) هیات سرمایه‌گذاری خارجی ۱۲ مرتبه تشکیل جلسه داد که در مجموع ۱۵۷ گزارش درباره پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی مطرح شد که در نهایت به صدور ۱۱۳مجوز سرمایه‌گذاری خارجی (طرح جدید) و ۴۴ مجوز افزایش سرمایه‌گذاری یا تغییرات در بنگاه‌های موجود سرمایه‌پذیر با امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی منتهی شد.

ارزش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در طرح‌های جدید بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۳۳۳ میلیون دلار و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در بنگاه‌های موجود سرمایه‌پذیر ۴۹۶ میلیون دلار است. در مجموع حجم مصوب سرمایه‌گذاری خارجی در دوره پسابرجام ۱۱ میلیارد و ۸۰۲ میلیون دلار است. فرآیند ورود سرمایه خارجی در طرح‌های مصوب به‌تدریج در حال انجام است.

طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی که به تصویب رسیده است عمدتا در بخش‌های صنعت، نیرو (نیروگاه‌های تجدیدپذیر)، خدمات (به‌ویژه گردشگری)، ساختمان و حمل‌و‌‌نقل بوده‌اند. بیشترین طرح جدید به تصویب رسیده مربوط به گروه صنعت است که تعداد آن ۴۶ مورد است، اما بیشترین حجم مصوب مربوط به تامین آب، برق و گاز است که ۲/ ۹ درصد از کل سرمایه‌گذاری خارجی را به خود اختصاص داده است. کمترین حجم مصوب مربوط به بخش ساختمان است که مقدار آن ۶ میلیون دلار است.

همچنین توزیع استانی طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در دوره موردنظر نشان می‌دهد که این ۱۱۳ طرح در ۲۷ استان کشور توزیع شده است. بیشترین طرح جدید، در استان خراسان رضوی، به تعداد ۱۶ مورد به تصویب رسیده است. بیشترین حجم مصوب مربوط به استان خراسان شمالی است که ۳ هزار و ۳۶۷ میلیون دلار اعلام شده است؛ درحالی‌که کمترین حجم مربوط به استان‌های مازندران و گلستان با یک میلیون دلار سرمایه خارجی مصوب است. کشورهای عمده سرمایه‌گذار در دوران پسابرجام عمدتا کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا و آلمان بوده‌اند که رتبه‌های اول و دوم را از نظر حجم سرمایه به خود اختصاص داده‌اند. تعداد طرح‌های به تصویب رسیده تحت پوشش اسپانیا یک طرح بوده، درحالی‌که در مورد آلمان، ۱۷ مورد بوده است. طبق این گزارش، ایرانیان مقیم خارج نیز دو طرح، به اندازه ۷ میلیون دلار را تحت پوشش خود قرار داده‌اند. براساس آمار منتشره، از ونزوئلا نیز یک طرح به ارزش ۳۳۳ میلیون دلار به چشم می‌خورد. همچنین در جدول آمار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب به تفکیک کشور، موردی به نام «چند کشور» نیز دیده می‌شود که ۱۰ طرح سرمایه‌گذاری برای آنها به تصویب رسیده و حجم ۲ هزار و ۱۰۸ میلیون دلار را برعهده گرفته‌اند که از حیث حجم سرمایه‌گذاری در رتبه سوم قرار دارد.