دنیای اقتصاد: مجلسی‌ها دیروز در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه سازمان بیمه سلامت را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جدا کرده و این سازمان را به وزارت بهداشت منتقل کردند. این امر با رای موافق۱۳۰ نماینده، ۸۴ رای مخالف و ۹ رای ممتنع به بندی از ماده ۸۷ لایحه برنامه ششم مربوط به نظام سلامت، میسر شد. براساس این مصوبه از زمان ابلاغ این قانون، سازمان بیمه سلامت از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتزع و با حفظ شخصیت حقوقی و استقلال مالی براساس اساسنامه‌ای که به تصویب هیات ‌وزیران می‌رسد وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اداره می‌شود. این مصوبه با تقدیر وزارت بهداشت از مجلسی‌ها نیز همراه شد. هرچند وزارت کار با انتزاع این سازمان مخالف بود، اما پس از موافقت نمایندگان با این انتزاع و انتقال سازمان مذکور به وزارت بهداشت، طاهر موهبتی معاون برنامه‌ریزی، هماهنگی، حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت تاکید کرد که حمایت موثر نمایندگان را از نظام سلامت کشور ارج می‌نهیم.

مخالفت با انتقال شورای عالی بیمه سلامت

با این همه نمایندگان با پیشنهادی درباره این ماده مخالفت کردند؛ پیشنهادی که غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه کرد، اما دولتی‌ها نیز با آن مخالف بودند. تاجگردون در این پیشنهاد خواهان انتزاع شورای ‌عالی بیمه سلامت از وزارت کار و انتقال آن به وزارت بهداشت شده بود که این پیشنهاد با اختلاف یک رای، رای نیاورد. در واقع با این رای، مجلسی‌ها برخلاف انتزاع سازمان بیمه سلامت از وزارت کار، با انتزاع شورای عالی بیمه سلامت از این وزارتخانه و انتقال آن به وزارت بهداشت مخالفت کردند. تاجگردون در دفاع از این پیشنهاد، اعلام کرده بود که برای اصلاح امور و کاهش فشار بر بیماران در بحث تولیت نظام سلامت با این پیشنهاد موافقت کنند. از سوی دیگر مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس نیز دیروز در قامت موافقان این پیشنهاد اظهار نظر کرد. او با تاکید بر اینکه باید برای تمامی مردم یک سفره را به‌خصوص در بخش سلامت پهن کرد، گفت: اینکه نماینده، دولت و قوه قضائیه یک بیمه داشته و مردم یک بیمه دیگر داشته باشند درست نیست؛ وظیفه حاکمیت دادن خدمت به همه آحاد مردم حتی فرد بیکار و بی‌پول است. پزشکیان تاکید کرد: «اگر می‌پذیریم سیاست‌های کلی به‌خصوص در بخش سلامت باید برای همه یکسان باشد باید من نماینده و آن روستایی و بیکار نیز یک بیمه داشته باشیم نه اینکه با تعدد بیمه‌ها به مردم بگوییم پول نداریم.»

مخالفت دولت

در بررسی این پیشنهاد دولتی‌ها اما در جمع مخالفان بودند؛ محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه دولت مخالف انتزاع شورای عالی بیمه سلامت و انتقال آن از وزارت کار و انتقال به وزارت بهداشت است، گفت: دولت درصدد تهیه لایحه جامعی برای حل مشکلات اینچنینی در حوزه بیمه‌ها است. نوبخت با بیان اینکه صحبت‌های آقای پزشکیان همان آرمان دولت است که براساس آن طرح تحول سلامت را اجرایی کرد، اما با انتقال دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت از وزارت کار به وزارت بهداشت تمامی مشکلات حل نمی‌شود. او با بیان اینکه موضوع طرح تحول سلامت برای دولت نیز دارای اهمیت است، گفت: «به همین دلیل دولت در شرف تهیه لایحه‌ای جامع است که در موارد این‌چنینی و اداری طرح تحول سلامت تعیین تکلیف کند. دولت نسبت به این ساختار نظر دارد که به‌زودی آن را به‌صورت لایحه تقدیم می‌کند، ولی در مقطع فعلی و برای مدت پنج‌ساله دولت موافق این انتقال نیست.»مصطفی کواکبیان نماینده تهران هم در مخالفت خود با این پیشنهاد به موضوع اختلاف نظر دو وزارتخانه کار و بهداشت بر سر بیمه سلامت اشاره و تاکید کرد: «دولت باید اختلافاتش را در درون خود حل کند، مجلس نباید مقابل جامعه کارگری یا قشر نخبه قرار گیرد. رای مجلس به این پیشنهاد به معنای قرار گرفتن مجلس در مقابل کارگران است.»در نهایت این پیشنهاد با ۱۲۱ رای موافق، ۱۰۶ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از ۲۶۳ نماینده حاضر در مجلس رای نیاورد که به گفته رئیس مجلس تنها یک رای کم داشت. این موضوع به اینجا ختم نشد؛ حسین علی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت بعد از اعلام نتیجه، در جایگاه هیات رئیسه حاضر شد و بارها تاکید کرد که دستگاهش برای دادن رای خراب بوده و حتی آن را به هیات رئیسه اعلام کرده است. با این حال علی لاریجانی گفت که از لحاظ آیین‌نامه نمی‌تواند مجددا رای‌گیری کند.

سازمان فوریت‌های پیش‌بیمارستانی اورژانس

با این همه نمایندگان در ادامه جلسه علنی دیروز پارلمان، در جریان بررسی جزئیات ماده ۸۷ این لایحه، در مصوبه‌ای دیگر مقرر کردند سازمان فوریت‌های پیش بیمارستانی اورژانس کشور وابسته به وزارت بهداشت تشکیل شود. از سوی دیگر نمایندگان با تصویب ماده ۸۶ لایحه برنامه ششم، تصویب کردند که حق بیمه پایه سلامت خانوارهای عشایری و اقشار نیازمند تحت پوشش نهادهای حمایتی از سوی دولت تامین می‌شود.

کوچ پرحاشیه بیمه‌های درمانی