روحانی رد صلاحیت می‌شود؟

دنیای‌اقتصاد: عباس عبدی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، رد صلاحیت روحانی را بعید می‌داند و می‌گوید افرادی که این احتمال را مطرح می‌کنند هنوز سیستم سیاسی ایران را نشناخته‌اند.

او در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: کسانی که این حرف را می‌زنند درک درستی از نظام ایران ندارند و فکر می‌کنند ساخت تصمیم‌گیری، ناآگاه است که دست به چنین کاری بزند. سیستم حکومتی ایران بسیار باهوش است و به همین دلیل تاکنون توانسته از بدترین شرایط و بحران‌ها عبور کند؛ یعنی حداقل تا اینجای کار توانسته چنین کند. عبدی با بیان اینکه این حرف آنهایی است که نه درک درستی از نظام ایران دارند و نه از روحانی، گفت: اینکه تف سربالاست که بگویند روحانی صلاحیت ندارد، بعد رهبری بگویند خیر ایشان صلاحیت دارد یا مصلحت است و بعد هم وی در انتخابات رای بیاورد؛ یعنی مردم به فرد مصلحتی رای دهند. وی معتقد است مردم در اردیبهشت سال آینده به تفکری رای می‌دهند که خطر جنگ را از سر ایران دور کرده است. به گفته او، نظام پس از پذیرش برجام وارد مرحله جدیدی از تعامل با دنیا شده است که روی کارآمدن مجدد افراطیون در ایران را تقریبا غیرممکن کرده است. عبدی در گفت‌وگوی مفصلی که با «ایرنا» انجام داد همچنین اظهار کرد: اگر سیستم به هر دلیلی به این نتیجه برسد که روحانی نباشد، روحانی خودش نامزد نمی‌شود، نه اینکه بیاید و رد صلاحیت شود. اما من مطمئنم که مطلوب سیستم این است که روحانی دوباره بیاید و رئیس‌جمهور شود. چون که سیستمی که برجام را پذیرفته، به تبعات آن هم ملزم است. شما نمی‌توانید برجام را بپذیرید، اما آن را ادامه ندهید. او تاکید کرد: در شرایط کنونی فکر نمی‌کنم آقای روحانی سال آینده مشکلی برای انتخاب مجدد داشته باشد؛ هرچند باید حساسیت داشت و پیروزی را بهتر و بهتر کرد.

روحانی رقیب ندارد

عبدی با تاکید بر اینکه روحانی در حال حاضر رقیبی ندارد، ولی باید منتظر بود، گفت: رهبری نظام بارها و از جمله در سال ۸۸ گفتند که معتقد به ریاست‌جمهوری دو دوره‌ای هستند تا فرد منتخب بتواند زمان کافی برای اجرای برنامه‌های خود داشته باشد. عبدی در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه نگاه احمدی‌نژادی نمی‌تواند با برجام کار کند و برجام هم اگر کنار گذاشته شود همه چیز به هم می‌ریزد، گفت: برجام فقط یک توافق هسته‌ای نبود. مخالفان داخلی برجام یا اصلا متوجه واقعیت برجام نشده‌اند یا شده‌اند ولی ابراز نمی‌کنند؛ چراکه می‌دانند پرونده سیاسی آنها نیز با برجام بسته شده است.

او افزود: به نظرم با وجود برجام، امکان روی کارآمدن تندروها در کشور وجود ندارد و حکومت نشان داده در مقاطع بحرانی، محافظه‌کارانه به معنای عقلانی تصمیم می‌گیرد و وارد چالش‌هایی که آن سویش پیدا نیست نمی‌شود.

پاسخ به منتقدان برجام

عبدی با اشاره به انتقاداتی که از برجام می‌شود و ماجرای اخیر در مجلس گفت: به نظر من بخش قابل‌توجهی از این انتقادات به خاطر داشتن تریبون است نه قدرت واقعی. نقطه ضعف حامیان برجام هم این است که بیش از حد تحت‌تاثیر این صحبت‌ها قرار می‌گیرند. به‌طور مثال همین که آقای ظریف می‌نشیند و به اینها اعتماد می‌کند و جلویشان حرف می‌زند نشان می‌دهد که چندان اهل سیاست نیست و شناخت درستی از سیاست داخلی ندارد. کاری به محتوای حرف‌های ایشان هم ندارم و نفس کار را می‌گویم. دلیلی ندارد نزد این افراد چیزهایی را بگویی که جور دیگری تعبیر کنند.

عبدی افزود: ازسویی نگرانی موافقان برجام درست نیست. اصلا معنی ندارد این برجام بدون تایید رهبری به تصویب رسیده باشد. اگر برجام بدون تایید رهبری تصویب شده باشد که برای مملکت فاجعه است. مگر می‌شود موضوعی با این اهمیت که حتی تیتر رسانه‌های دنیا بوده و جان کری برای چند هفته با پای شکسته برای بررسی آن به ژنو آمده، بدون اجازه رهبری تصویب شده باشد؟ البته فارغ از جزئیات غیر‌مهمش. عبدی اضافه کرد: عده‌ای می‌گویند پس از برجام هیچ اتفاق اقتصادی مثبتی نیفتاده است. عجیب است. اگر برجام نبود و تحریم‌ها ادامه داشت که ما الان مثل ونزوئلا و حتی بدتر از آن بودیم. روشن است که برجام کاری کرده است که به آن روز نیفتادیم.

عبدی گفت: مثل این است که شما فردی را به آی‌سی‌یو ببرید و تمام پزشکان بگویند وی در نهایت، تا هفته دیگر فوت می‌کند. اما یک پزشک بیاید و وی را از مرگ نجات دهد. این مریض باید پس از آن نیز مدت‌ها در بخش و زیر سرم بماند تا بهتر شود. قرار بوده برای این مریض مقبره بخرند و مجلس ترحیم بگیرند، اما حالا این بیمار از مرگ نجات پیدا کرده و حالش رو به بهبودی است و به بخش آمده، اما هنوز به او سرم وصل است و نمی‌تواند سرپا بایستد.

ماهیت برجام

عبدی با بیان اینکه بعد از انقلاب دو توافق با آمریکا داشته‌ایم، یکی قرارداد الجزایر و دیگری برجام که البته در مورد برجام به غیر‌از آمریکا ۵ کشور دیگر نیز بودند، گفت: ماهیت این دو اما با هم فرق می‌کند. قرارداد الجزایر یک قرارداد بین‌المللی و حقوقی کامل است. اگر کسی هم آن را نقض کند دادگاهی بین‌المللی با ۹ قاضی وجود دارد که درباره خاطی حکم می‌دهد. یعنی مانند دعواهای حقوقی همه چیز کاملا مشخص و تعریف شده است. اما ماهیت برجام این طور نیست. مثل یک بادکنک است که اگر زور داشته باشی و بیشتر فوت کنی بیشتر باد می‌شود. ادعاهایی که در آمریکا علیه برجام می‌شود برای این است که توان بهره‌برداری ایران از برجام را کاهش دهند. ما نیز بعد از برجام به مقدار زورمان می‌توانیم از آن بهره‌برداری کنیم. برجام تا همین الان هم نتایج خود را به کشور رسانده است. تا همین جا هم کافی است و از اینجا به بعد هر چه به‌دست آوریم، سود است.

پذیرش ایران در نظام بین‌الملل

عبدی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: خیلی ساده است. برجام یک توافق است، ولی آیا بعد از انقلاب توافقی مشابه آن را با دنیا داشته‌ایم؟ پاسخ خیر است. بعد از انقلاب اساسا حضور جهان در مسائل داخلی‌مان را نمی‌پذیرفتیم. اینکه حد و حدود این حضور چیست، در جزئیات برجام است و ما به آن کاری نداریم. اما فارغ از این جزئیات، حکومت ایران پذیرفته که درباره مسائل هسته‌ای خود با جهان حرف بزند و امتیازاتی بدهد و امتیازاتی هم بگیرد. وقتی شما اصل برجام را پذیرفتید این دیگر به هسته‌ای محدود نمی‌شود و به جاهای دیگر نیز سرایت می‌کند. یعنی نوع نگاه به جهان و روابط بین‌الملل عوض شده است. به همین دلیل است که ایران در سوریه در کنار روس‌ها عمل می‌کند. اگر چندی دیگر روسیه در مورد سوریه با آمریکا یا دیگران توافق کند آیا ایران می‌تواند مستقل عمل کند؟ خیر. این کار اصلا شدنی نیست. یعنی هم ما حضور قدرت‌های جهانی را پذیرفته‌ایم هم آنها ما را. به‌عبارتی دیگر، نظام بین‌الملل، ایران را پذیرفت.

استفاده از ترامپ به شرط وحدت

عبدی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نگرانی‌هایی را حتی در ایران برانگیخته است، گفت: اگر در داخل با یکدیگر انسجام و وحدت داشته باشیم ترامپ هم مجبور به راه آمدن با ما می‌شود، ولی اگر وحدت و انسجام داخلی نباشد اوباما هم فرصت گیر بیاورد ما را می‌زند. او افزود: عملکرد ترامپ متغیر صدرصد مستقل نیست، بلکه تا حدی متغیر وابسته نیز است؛ یعنی ابتدا شما را ارزیابی می‌کند و متناسب با آن واکنش نشان می‌دهد.