گزارش‌های ۶ ماهه از وضعیت اقتصادی ارائه دهید

دنیای اقتصاد: رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش‌ها باید موتور محرکه فکری مجلس باشد از مرکز پژوهش‌ها خواست تا حداقل هر ۶ ماه یک بار از وضعیت اقتصادی کشور و شرایط پیش رو گزارشی به مجلس ارائه دهد تا نمایندگان بتوانند در تصمیم‌گیری‌ها از این گزارش استفاده کنند. علی لاریجانی در پنجمین همایش« نقش ملی پژوهش در فرآیند قانون‌گذاری» با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها در ابتدای مجلس دهم سند راهبردی را در اختیار نمایندگان قرار داد که شامل اولویت‌های مجلس دهم است، تاکید کرد که این مرکز ظرف یکی دو ماه آینده این اولویت‌بندی را به هیات‌رئیسه برای بررسی ارائه دهد. لاریجانی با اشاره به بررسی کلیات لایحه برنامه ششم که یک عده از نمایندگان معتقد بودند لایحه برنامه ششم با این وضعیت تنها بار مالی اضافی را به کشور و هزینه جاری تحمیل می‌کند، گفت: اگر نتیجه برنامه توسعه فربه‌ شدن بخش جاری کشور باشد، این سیاست جزو سیاست‌های کشور نیست؛ بنابراین مرکز پژوهش‌ها حداقل هر ۶ ماه یک بار گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور و پیش‌بینی‌های پیش‌رو ارائه دهد و نمایندگان بدانند نقاط قوت و ضعف کجاست و چطور باید تصمیم‌گیری کنند.

گزارش‌های صداوسیما کاریکاتوری‌ شده‌اند

در ادامه این همایش که دیروز در مجلس مشروطه برگزار شد، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات به انتقاد از صدا وسیما پرداخت و با بیان اینکه گزارش‌های صداوسیما کاریکاتوری شده‌اند، گفت: متاسفانه صداوسیما در گزارش‌های خود یک بخش را که می‌تواند مُعضل یا ویژگی مثبت مورد پسند یک جریان باشد، با درشت‌نمایی به تصویر می‌کشد. به گزارش «ایلنا» عادل آذر با تاکید بر اینکه در حوزه قانونگذاری با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو هستیم، توضیح داد: پیچیدگی رفتاری به این معنا است که گروه‌ها و فضاهای تحلیلی و تصمیم‌گیری مختلف در قانونگذاری دخالت می‌کند. او با بیان اینکه متاسفانه پژوهشگران گاهی تحت‌تاثیر شرایط قرار گرفته و به‌نوعی دچار جوزدگی می‌شوند، گفت: بار‌ها در کمیسیون‌ها دیده‌ایم که یک پژوهشگر متاثر از فضای جلسه یا فضای فکری نمایندگان گزارشی ارائه می‌دهد. آذر در توضیح ویژگی‌های شخصیت پژوهشگر گفت: این ویژگی در قالب اصول اخلاق حرفه‌ای پژوهشی تعریف می‌شود؛ بنابراین اگر بگویم مهم‌ترین ویژگی یک پژوهشگر خوب در این فضای سیاست زده و مشکلات موجود چیست، قطعا می‌گویم شجاعت و استقلال فکری اصلی‌‌ترین ویژگی چنین پژوهشگری است. او با بیان اینکه اگر پژوهشگر شجاعت و استقلال فکری نداشته باشد، دچار گزارش‌های کاریکاتوری شده یا گزارش‌هایی مورد پسند گروه حاکم یا اکثریت مجلس ارائه خواهد کرد، گفت: معتقدم پژوهشگر باید خود را از عوامل تاثیرگذار بر کار و تفکرش جدا کرده و گزارش‌های او عاری از این تاثیرگذاری‌ها باشد.

انتقاد از نبود هم‌افزایی بین دستگاه‌های قانونگذار

از سوی دیگر امیدوار رضایی، معاون قوانین مجلس در ادامه این همایش گسست قانونگذاری را از آسیب‌های جدی در کشور دانست و توضیح داد: در شرایطی که قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی در کشور وجود دارد شاهد یکسری طرح‌ها و لوایح هستیم که توجهی به این سیاست‌های کلی نکرده و تنها برای رفع نیاز منطقه و یا دستگاه اجرایی مطرح شده است. به گفته او‌ در کنار گسست قانونگذاری در بعد نرم‌افزاری، شاهد گسست سخت‌افزاری هم هستیم؛ به‌طوری‌که شورای نگهبان، مرکز پژوهش‌ها، معاونت قوانین و دیوان محاسبات به‌عنوان مجموعه‌ای در امر قانونگذاری فاصله بسیار زیاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارند و هم‌افزایی جدی بین آنها وجود ندارد.

استفاده از روش‌های ابتدایی قانونگذاری

همچنین عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در این همایش با بیان اینکه برخی قوانین مصوب اثر اجرایی نخواهد داشت، گفت: گاهی فکر می‌کنیم حل هر مشکل با تصویب قوانین شدنی است و از مسائل فرهنگی و اجرایی به‌عنوان راهکاری برای حل مشکل غافل می‌شویم. حال اینکه نباید انتظار داشت که با تولید قوانین همه مشکلات حل شود. به گزارش «ایسنا» کدخدایی با بیان اینکه نمی‌توان با روش‌های ابتدایی مسیر قانونگذاری را ادامه داد، گفت: اکنون بعد از چهار دهه قانونگذاری بعد از انقلاب اسلامی همچنان در بسیاری امور مشکلات باقی مانده و حتی به مراتب برگشت به عقب داشته ایم.