غرب پیام ایران را گرفت عکس: ایرنا

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا اقدام ما طرف مقابل را از نقض برجام منصرف می‌کند و بازدارندگی لازم را دارد؟ تاکید کرد: «طرف مقابل پیام ما را گرفته است، شما به همین میزان بسنده کنید. مطمئن باشید آنچه من می‌گویم حساب شده و دقیق است.»

دنیای اقتصاد: یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در راس هیاتی برای دیداری یک روزه وارد تهران شد و مورد استقبال بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی قرار گرفت. به گزارش «ایرنا» این سفر به دعوت علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران انجام گرفت و آمانو در این سفر علاوه بر صالحی، با رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی دیدار کرد. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران طی دیدار با آمانو، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال توسعه روابط مثبت و فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده، گفت در آینده نیز به همکاری‌های خود با این نهاد بین‌المللی در چارچوب مقررات، ادامه خواهد داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در عین حال پایداری برجام را در گرو پایبندی تمامی طرف‌ها به تعهداتشان دانست و تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود در برجام پایبند باشند، به تعهدات خود عمل خواهد کرد.» رئیس‌جمهوری افزود: «اقدامات اخیر آمریکا به‌ویژه تمدید قانون «آیسا»، مغایر با برجام است.» به گفته رئیس دولت ایران، مسیری که آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته، موجب کاهش اعتماد جهانی نسبت به دولت آمریکا خواهد شد.

روحانی همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتوانند همکاری‌های فنی خوبی در زمینه تولید پیشران‌های هسته‌ای برای حمل‌ونقل دریایی با یکدیگر داشته باشند. یوکیا آمانو نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از زمان اجرای برجام به تمامی تعهدات خود در این توافق به خوبی عمل کرده است، گفت: «برجام یک دستاورد بزرگ بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با همه توان از اجرای ‌آن حمایت می‌کند.» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: «پایبندی طرفین به اجرای تعهدات خود در برجام بسیار حائز اهمیت است.» آمانو با اشاره به ضرورت گسترش همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «اطمینان می‌دهیم که در آینده آژانس به‌عنوان سازمان بی‌طرف و فنی به کار خود ادامه خواهد داد.»

صالحی: پیام ما جدی است

سفر آمانو به ایران درحالی انجام گرفت که مقامات ایرانی مصوبه سنای آمریکا درباره تمدید قانون تحریم‌های ایران مشهور به قانون داماتو را «نقض» توافق اتمی عنوان کرده‌اند و رئیس‌جمهوری نیز به وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی دستور داده است که اقدامات پیش‌بینی شده در برجام برای رسیدگی به موارد ‌نقض این توافق بین‌المللی را اجرا کنند. حسن روحانی روز سه‌شنبه، ۲۴آذر، درنامه‌ای به سازمان انرژی اتمی خواستار برنامه‌ریزی برای ساخت کشتی با سوخت هسته‌ای و سوخت این کشتی‌ها شد. در همین رابطه علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پس از دیدار با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «ما در شرایطی هستیم که طرف مقابل متوجه پیام ما شده و می‌داند که پیام ما جدی است.» صالحی در پاسخ به این سوال که آیا اقدام ما طرف مقابل را از نقض برجام منصرف می‌کند و بازدارندگی لازم را دارد؟ تاکید کرد: «طرف مقابل پیام ما را گرفته است، شما به همین میزان بسنده کنید. مطمئن باشید آنچه من می‌گویم حساب شده و دقیق است.»

آمادگی برای اجرای هر اقدام مقتضی

همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان این اقدام ایران را اقدام متقابل و متناظر با اقدام آمریکا تلقی کرد، گفت: «من پیش‌تر هم به رسانه‌ها گفته‌ام، اگر مطلبی می‌گویم حتما دقیق آن را می‌گویم ولی به هر حال دست ایران بسته نیست، پل‌های پشت‌ سرش را خراب نکرده و هر اقدامی که مقتضی باشد و مسوولان نظام تصمیم بگیرند، برای عملیاتی کردن آن آمادگی داریم.» از سوی دیگر علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک نیز روز گذشته در سخنانی درخصوص اینکه عده‌ای عهدشکنی‌های آمریکا را ناشی از ضعف دولت و تیم مذاکره‌کننده می‌دانند، گفت: «آقای رئیس‌جمهور در این باره اقدام کرده و اقدامات بعدی هم متناسب با شرایط انجام می‌شود. جمهوری اسلامی جواب عهدشکنی‌های آمریکا را می‌دهد.»

گلایه از آژانس

در ادامه این جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران بعد از دیدار میان صالحی و آمانو، رئیس سازمان انرژی اتمی به «گلایه» ایران از آژانس اشاره کرد و گفت: «یکی از گلایه‌های ما به آژانس این بود، در گزارش گفته شده ۱۰۰ کیلو به ۱۳۰ تن آب سنگین اضافه شده، ما گفتیم که در مقیاس ۱۳۰هزار کیلو آیا ۱۰۰ کیلو اصلا معنایی دارد؟» او ادامه داد: «در برجام آمده است که ما تولید بیش از ۱۳۰ تن را در معرض فروش برای خریدار بالقوه خارجی قرار دهیم، این عین عبارت برجام است، بنابر این ما می‌توانیم بیش از ۱۳۰ تن داشته باشیم و آن را در معرض فروش قرار می‌دهیم و این را هم گفته‌ایم و این مسائل دیگر حل شده است.» صالحی با تاکید بر این موضوع که آژانس باید واقعا بیطرفانه عمل کند، افزود: «خوشبختانه در بعد فنی ما مطالب‌مان کاملا روشن است و اگر غرض سیاسی در میان نباشد، ما مشکل خاصی نخواهیم داشت.» همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه آیا آمانو پیامی از طرف آمریکا آورده یا نه؟ گفت: «خیر، ما درخصوص پیشران‌ها به‌طور مفصل با ایشان صحبت کردیم، اینکه اگر برای مقاصد تجاری باشد به یک نحو است، برای مقاصد نظامی به نحو دیگری است و چارچوب توافق‌نامه پادمانی تعیین می‌کند که چه شرایطی باشد و ما در چارچوب آن شرایط قطعا عمل خواهیم کرد.»

پیشران‌ها بحث بسیار مهم و فنی

از سوی دیگر صالحی در پاسخ به خبرنگاران در این خصوص که آیا میزان غنی‌سازی پیشران‌ها مطرح شده یا خیر، گفت: «درخصوص پیشران‌ها سه ماه فرصت داریم تا آن را بررسی کنیم، این مساله ساده‌ای نیست که امروز درباره آن تصمیم بگیریم و فردا اجرایی کنیم. بحث بسیار مهم و فنی است ولی به‌طور معمول غنای این محرک‌ها از پنج درصد پایین‌تر و تا ۹۰ درصد هم هست. این بستگی به نوع محرک دارد که برای چه منظور و چه زمانی استفاده می‌شود؛ اینها مطالب تخصصی است که ما قطعا در چارچوب برجام و در چارچوب موافقت‌نامه‌های پادمانی آنها را انجام خواهیم داد و خارج از آن کاری نمی‌کنیم.» صالحی اضافه کرد: «ما سه ماه زمان داریم بررسی‌های اولیه را در این خصوص انجام دهیم و بعد نتیجه آن را در گزارشی خدمت رئیس‌جمهوری تقدیم می‌کنیم.»

به گفته صالحی، دو طرف روز گذشته همچنین درباره گام‌های بعدی همچون آب سنگین، اورانیوم غنی شده و ذخایر ایران و تحقیق و توسعه گفت‌وگوهایی داشته‌اند.رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: «اصرار ما این است که آژانس به‌عنوان مرجع بین‌المللی بی‌طرف عمل کند و نفوذ و اعمال نفوذ کسی در گزارش‌های آژانس منعکس نشود که تا به امروز همین‌گونه بوده و بی‌طرفانه عمل کرده است که جا دارد تشکر کنم.» صالحی با یادآوری حضورش در اجلاس امنیتی هسته‌ای وین افزود: «جلسه‌ای با آقای آمانو داشتیم و ایشان ابراز علاقه کردند تا به ایران بیایند. ما هم پس از بررسی و اخذ نظر رئیس‌جمهوری موافقت خود را اعلام کردیم.» آخرین سفر آمانو به تهران در تاریخ ۲۸ دی ماه سال ۱۳۹۴ یک روز پس از اجرایی شدن برجام صورت گرفت.

آمانو: از روند اجرای برجام راضی هستیم

در عین حال یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه در نشستی خبری در تهران گفت: «از روند اجرای برجام راضی هستیم و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.» آمانو افزود که ایران تا به‌حال به تعهدات خود پایبند بوده و این مساله مهمی است.

جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی با ظریف

از سوی دیگر جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه و معاونانش درخصوص آخرین وضعیت برجام امروز برگزار می‌شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سیدحسین نقوی حسینی این جلسه را در راستای نشست‌های مشترک ماهانه بین کمیسیون امنیت ملی مجلس و وزارت امور خارجه خواند و افزود: «این نشست با توجه به نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها و اقدامات شورای‌عالی امنیت ملی و هیات نظارت بر اجرای برجام برگزار خواهد شد تا آخرین وضعیت اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مقابل نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها به‌طور مشترک مورد بررسی قرار گیرد.»

تشکیل کمیسیون مشترک برجام در وین

یک منبع آگاه در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعلام کرد که ششمین نشست کمیسیون مشترک برجام که از جمله قرار است بدعهدی آمریکا در اجرای مفاد برجام را رسیدگی کند، در وین برگزار می‌شود. به گزارش خبرگزاری آنا، یک منبع آگاه در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره زمان و مکان ششمین نشست کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ گفت: «مکاتبه اولیه انجام شده و در حال رایزنی درباره قطعی شدن تاریخ جلسه هستیم.» این منبع ادامه داد: «محل برگزاری نشست کمیسیون مشترک قاعدتا وین خواهد بود.» وزیر امور خارجه ایران روز شنبه در نامه رسمی به فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درخواست برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام به منظور رسیدگی به بدعهدی‌های آمریکا را داشت. این در خواست در پی تمدید قانون تحریم‌های ایران (آیسا) انجام شد.

غرب پیام ایران را گرفت