دنیای اقتصاد: مصوبه مجالس کنگره آمریکا برای تمدید ۱۰‌ساله تحریم‌هایی علیه ایران به قانون تبدیل شد؛ هرچند باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده از امضای این مصوبه خودداری کرد. اوباما در «مهلت قانونی» از امضای مصوبه کنگره درباره تمدید قانون تحریم ایران (ISA) خودداری کرد و به این ترتیب در پی امضا نشدن این مصوبه از سوی وی، به دلیل داشتن رای بیش از دو سوم نمایندگان مجلس سنا و نمایندگان، به‌طور خود‌کار تبدیل به قانون شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اوباما طبق مهلت قانونی تا نیمه شب چهارشنبه به وقت آمریکا زمان داشت که مصوبه کنگره را وتو یا امضا کند و کاخ سفید نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که انتظار می‌رود اوباما این مصوبه را امضا کند. در اطلاعیه کاخ سفید تاکید شده است که قانونی شدن این مصوبه بر اجرای برجام تاثیری نخواهد داشت. از سوی دیگر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه به وقت محلی با تاکید بر پایبندی دولت آمریکا به تعهداتش در برجام، بیانیه‌ای در ارتباط با بلااثرها (waivers) مربوط به تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران صادر کرد. به گزارش «ایرنا» به نقل از وبگاه وزارت خارجه آمریکا، کری تاکید کرد که تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران (ISA) به‌طور کامل سازگار با تعهدات آمریکا در برجام است. همزمان وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار سندی، بار دیگر پایبندی کشورش را بر حذف یکسری تحریم‌های ثانویه شامل تحریم‌های مالی و مرتبط با امور بانکی از فهرست تحریم‌های ۱۰ ساله اعلام کرد. سایر تحریم‌های حذف شده مواردی از قبیل خدمات بیمه‌ای و بیمه مجدد در ارتباط با فعالیت‌های سازگار با برجام را در بر می‌گیرد.

صالحی: می‌توانستیم بهتر مذاکره کنیم

همزمان در داخل ایران همچنان واکنش‌ها به این اقدام کنگره آمریکا ادامه دارد. علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه «بدون تعارف» گفت: «دقیقا یک ماه پس از عملیاتی شدن برجام در مصاحبه با یک روزنامه عربی گفتم که طرف غربی در مسائل تحریم و موضوع بانکی هنوز وعده‌های خود را عملیاتی نکرده است؛ این موضوع از آن جهت بود که می‌دیدیم آمریکایی‌ها در حال دبه کردن هستند. در آن مصاحبه گفتم که برخی بانک‌های بزرگ هنوز کاملا با ما همکاری نمی‌کنند، اتفاقا با احتیاط هم گفته بودم در صورتی که باید می‌گفتم کل بانک‌های بزرگ خارجی هیچ همکاری تا حالا با ما نکرده‌اند.» رئیس سازمان انرژی اتمی درباره حرکت فناوری هسته‌ای افزود: «من مسوول فنی مذاکرات بوده و هستم و الحمدلله در شرایط کنونی کارها به خوبی پیش می‌رود اما در بحث تحریم، مشکل پیدا کرده‌ایم و طرف مقابل ما در ۱+۵ آن تعهدی را که ملتزم شده بود، انجام نمی‌دهد.» به گفته صالحی، در شرایط کنونی و در مسائل هسته‌ای و پیشبرد آن، «پُل پشت سرمان خراب نیست» و به گونه‌ای می‌توانیم به شرایط قبل بازگردیم که طرف مقابل غافلگیر شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تحریم‌های کنونی و تفسیرهای مختلفی که از تعهدات دو طرف در طول مذاکرات می‌شود، گفت: «با این تجربه‌ای که الان داریم و با توجه به تحریم‌های کنونی آمریکا و بدعهدی آنها قطعا بهتر می‌توانستیم مذاکره کنیم. یکی از اقداماتی که باید جدی‌تر گرفته می‌شد شیوه نگارش برجام است تا هیچ جایی برای تفسیر و ابهام باقی نماند.» همچنین قرار است امروز یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دعوت علی‌اکبر صالحی برای دیدار یک روزه در راس هیاتی به تهران سفر کند؛ او در این سفر علاوه بر دیدار با معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی با برخی دیگر از مقامات ایران نیز ملاقات می‌کند.

نامه ظریف به موگرینی

همزمان با این تحولات وزیر امور خارجه ایران با ارسال نامه رسمی به فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، خواستار برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام برای رسیدگی به اقدام اخیر آمریکا در تمدید قانون تحریم‌های ایران شد. به گزارش «ایسنا» ظریف در این نامه با اشاره به پایبندی کامل ایران به تعهدات خود طی یک سال‌و نیم گذشته، ماهیت «متقابل» تعهدات مندرج در برجام و خصوصیت «چندجانبه بودن» این سند را یادآور شده و تاکید کرد: «حفظ تمامیت و انسجام برجام و پایداری آن مستلزم توجه همه طرف‌های برجام نسبت به تداوم اجرای مفاد آن از سوی همه اعضا است.» در عین حال محمدجواد ظریف درباره نشست اخیر هیات نظارت بر اجرای برجام گفت: «دستور ویژه رئیس‌جمهور درخصوص برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای جهت بهره‌گیری در حوزه حمل‌ونقل دریایی، با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی و پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی نتیجه نشست هیات نظارت بر اجرای برجام است.»