حذف واسطه‌ها در روابط تجاری تهران و جاکارتا

دنیای اقتصاد: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته در دیدار با «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهوری اندونزی، اعلام کرد: ایران از توسعه و ارتقای سطح روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی با اندونزی استقبال کرده و آمادگی ‌دارد نیازهای اندونزی را به‌ویژه در حوزه انرژی تامین کند.‌او همچنین در این دیدار بر اجرای توافقات دو کشور در حوزه تقویت روابط بانکی، سرمایه‌گذاری و تعرفه‌های ترجیحی به‌عنوان گامی مهم در ایجاد جهش در روابط اقتصادی تاکید کرد.

«جوکو ویدودو» رئیس‌جمهوری اندونزی عصر سه‌شنبه در صدر هیاتی بلندپایه برای مذاکره با مقامات بلندپایه ایران، وارد تهران شد.

پیش از این حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در اول اردیبهشت سال ۱۳۹۴ به‌منظور شرکت در شصتمین سالگرد تاسیس کنفرانس کشورهای آسیایی - آفریقایی سفری به جاکارتا داشت. روحانی در این سفر ضمن حضور و سخنرانی در این کنفرانس با رئیس‌جمهوری اندونزی دیدار و از وی برای سفر به ایران دعوت کرد. همچنین در مهر و دی‌ماه سال ۱۳۹۴ «رتنو‌مرسودی» وزیر خارجه اندونزی دو بار به ایران سفر و با وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهوری ایران دیدار و رایزنی کرد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در اسفند ۱۳۹۴ در نخستین سفر دوره‌ای خود به منطقه جنوب شرق آسیا و به‌منظور شرکت در اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری‌های اسلامی با موضوع فلسطین سفری به جاکارتا داشت و در این سفر با مقامات اندونزی نیز دیدار و درخصوص روابط دوجانبه به رایزنی پرداخت. پیش از این در اسفند ۹۲ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سفر به جاکارتا و دیدار با «مارتی ناتالیگاوا» وزیر امور خارجه وقت اندونزی به بررسی مناسبات دو کشور پرداخته بود.

در واقع هر چند دوکشور در سال‌های گذشته نیز ارتباطات ویژه‌ای با یکدیگر داشته‌اند، اما حجم رفت‌و‌آمدها میان مقامات دو کشور در دولت یازدهم گسترش چشمگیری داشته است.به گزارش خبرگزاری فارس، در سال ۲۰۰۶ حجم روابط تجاری ایران و اندونزی ۴۰۴ میلیون دلار بود که پس از تبادل هیات‌های متعدد بین دو کشور، روابط اقتصادی فی‌مابین روند صعودی طی کرد؛ به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۱ حجم روابط تجاری به حدود ۲ میلیارد دلار رسید و اندونزی در این سال تبدیل به نخستین مقصد صادراتی کشورمان در منطقه جنوب شرق آسیا و آسه‌آن و هفتمین مقصد صادراتی کالاهای ایران در آسیا شد.اما با تشدید تحریم‌ها علیه ایران در سال ۲۰۱۲، بازرگانان دو کشور با مشکلات فزاینده‌ای مواجه شدند که بر اثر آن روند ارتقای روابط متوقف و سیر نزولی حجم روابط آغاز شد؛ به‌طوری‌که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به کمتر از نیم میلیارد دلار در سال رسیده است. دلیل اصلی این موضوع تشدید تحریم‌های بانکی و بروز مشکلات متعدد در انتقال پول بین دو کشور و تحریم محصولات پتروشیمی ایران و عدم بیمه کشتی‌های نفتکش به مقصد اندونزی بوده است.

امضای 8 سند همکاری میان بخش خصوصی

به هر ترتیب «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهوری اندونزی روز سه‌شنبه پس از پایان سفرش به هند، برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایران وارد تهران شد و روز گذشته از سوی حسن روحانی رئیس‌جمهوری در مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدآباد مورد استقبال قرار گرفت.

رئیس‌جمهوری اندونزی را در این سفر «ایریانا جوکووی» همسر وی، «ناسوتین» وزیر ارشد هماهنگی امور اقتصادی دولت، «پراتیکنو» دبیر دولت و «توماس تریکاسیح» رئیس شورای هماهنگی سرمایه‌گذاری اندونزی و چند وزیر و مقام دیگر بلندپایه دولت، در سفر به ایران همراهی می‌کنند. پس ازپایان مراسم استقبال رسمی، روسای‌جمهوری دو کشور وارد محل مذاکرات دوجانبه شدند و ۴ یادداشت تفاهم و موافقت‌نامه همکاری امضا کردند.موافقت‌نامه معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری، موافقتنامه استرداد مجرمان بین دو کشور، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه برق و انرژی‌های تجدیدپذیر و نیز یادداشت تفاهم همکاری برای تشویق سرمایه‌گذاری، چهار سند همکاری بود که در حضور روسای‌جمهور دو کشور و در راستای تحکیم همکاری‌های دوجانبه به امضا ‌رسید. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، همزمان بخش خصوصی ایران و اندونزی نیز برای تعمیق مناسبات خود ۸ سند همکاری امضا کردند.

آمادگی برای تامین انرژی اندونزی

پس از امضای چهار سند همکاری میان تهران و جاکارتا، رئیس‌جمهوری در جمع خبرنگاران باتاکید بر اهمیت روابط بین ایران و اندونزی به‌عنوان کشور اسلامی مهم در شرق آسیا گفت: باید در دوره پسابرجام روند همکاری‌ها با توجه به امکانات گسترده دو کشور، شتاب بیشتری بگیرد.رئیس‌جمهوری، همچنین حذف واسطه‌ها در روابط تجاری دو کشور را از جمله تصمیمات روسای‌جمهوری دو کشور ذکر کرد. روحانی در ادامه افزود: قرار است طی دو ماه آینده هیاتی از اندونزی راهی تهران شود تا همه توافقات این سفر و آنچه در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور مورد توافق قرار گرفته، پیگیری شود تا به این ترتیب روابط دو کشور دوست و مسلمان در همه زمینه‌ها بیش از پیش گسترش یابد. رئیس‌جمهوری همچنین گفت: روابط بانکی زیربنای مهمی برای توسعه روابط تهران - جاکارتا است. به گزارش «ایسنا» روحانی در نشست هیات‌های عالی‌رتبه ایران و اندونزی گفت: شرکت‌های ایرانی، آماده حضور فعال‌تر در اندونزی ‌هستند‌. رئیس‌جمهوری همچنین آمادگی ایران را برای تامین انرژی اندونزی اعلام کرد.

تاسیس پالایشگاه در جاوه شرقی

جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی نیز با اشاره به توافق خرید بیش از ۵۰۰ هزار متریک تن گاز مایع از جمهوری‌اسلامی ایران، اظهار کرد: ما همچنین توافق کردیم جمهوری اسلامی ایران در زمینه ایجاد و تاسیس پالایشگاه در جاوه شرقی سرمایه‌گذاری کند. ویدودو همچنین با تاکید بر تلاش کشورش برای توسعه روابط بانکی دو کشور، اظهار کرد: اندونزی به‌‌دنبال تهیه چارچوبی برای روابط گسترده بانکی با ایران است و مصمم هستیم روابط بانکی دو کشور را ‌توسعه دهیم.‌