نیاز به دیپلماسی اقتصادی داریم

دنیای اقتصاد: محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در یک برنامه تلویزیونی به تشریح دستاوردهای تیم دیپلماسی اقتصادی کشور در سفر اخیر به دو کشور سوئیس و سوئد پرداخت. محمد نهاوندیان چهارشنبه هفته گذشته به‌منظور دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری سوئیس و بانکداران این کشور برای بررسی راهکارهای توسعه روابط بانکی و همکاری‌های مالی و پولی به برن پایتخت سوئیس سفر کرد. او پس ازآن برای دیدار برای دیدار و گفت‌وگو با اعضای شورای بین‌الملل صنایع سوئد که از بزرگ‌ترین سازمان‌های اقتصادی سوئد و متشکل از ۱۵ شرکت، بانک و نهاد مالی بزرگ است به استکهلم رفت. سفر محمد نهاوندیان و تیم همراهش به سوئیس از سه منظر با توجه به دوران پسابرجام و ارتباطات بانکی با کشورهای اروپایی حائز اهمیت بود.

ایجاد اطمینان در بانکداران سوئیسی برای تقویت ارتباطات بانکی، حفظ وضعیت موجود در ارتباط با این کشور و در نهایت حفظ و تحکیم برجام از طریق کانال سوئیس از مهم‌ترین محورهای این سفر به شمار می‌رفت. در همین ارتباط دوشنبه شب محمد نهاوندیان در گفت‌وگوی ویژه خبری دستاوردهای این سفر را تشریح کرد. به گزارش «ایسنا» نهاوندیان در این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه سفر مذکور برای متقاعد کردن بانک‌ها به روابط بیشتر با کشورمان انجام شد، گفت: مسوولان بانک‌های سوئیس به محل اقامت سفیر ما در سوئیس آمدند و جزئیات کار بانکی و موارد عمومی مطرح شد. خوب است بدانیم در ۱۱ ماه پس از اجرایی شدن برجام و حتی قبل از آن، در توافق موقت هسته‌ای، همکاری خوبی با سوئیس داشته و ۸ میلیارد دلار عملیات بانکی با این کشور داشتیم. با توجه به جایگاه سوئیس به‌عنوان یک مرکز بانکی بین‌المللی، کارها باید به سمت فاینانس پروژه‌ها سمت و سو یابد.

نهاوندیان با اشاره به اینکه مشکل گذشته ما تحریم بود، گفت: خیلی‌ها می‌خواستند کار کنند، ولی به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، اروپا و شورای امنیت نمی‌توانستند با ما همکاری کنند. این مانع برداشته شده ولی بانک‌های سوئیسی سابقه ۱۵ ساله جریمه توسط آمریکا را دارند. از قدیم معروف بوده بانک‌های سوئیس جزیره امن هستند. از ۱۵ سال پیش انواع مقررات و جریمه‌های سنگین روی بانک‌های سوئیس به خصوص دو بانک بزرگش اعمال شده. آنها می‌گویند ۱۱۰ بانک سوئیس درگیر سیاست ارعاب و تهدید آمریکا شده‌اند. در کنار این مقررات که اصل آن، بحث فرار مالیاتی از دولت آمریکا بوده، حتی یک مدیرعامل بانک را در ایتالیا دستگیر کردند و به آمریکا بردند. در مورد تحریم‌ها هم سیاست ارعاب و تهدید، بانک‌های سوئیسی را خیلی محتاط کرده بود. در گفت‌وگوی اخیر فرصتی شد تا برجام تشریح شود. تبیین اینکه نه تنها شرکت‌ها و بانک‌های آمریکا حتی وابستگان آنها هم می‌توانند براساس برجام با ایران کار کنند. تبیین این مطالب مفید بود. علاوه‌بر این، راهکار مشخصی پیشنهاد شد.

پیشنهاد تشکیل گروه کاری بین سیستم بانکی

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه بانک‌های ما از تحریم ضربه خورده‌اند و در به‌روز بودن صنعت بانکداری در مبادلات جهانی عقبند، گفت: ما پیشنهاد مشخصی به سوئیسی‌ها دادیم. گفتیم بانک‌های ما علاقه‌مند هستند در سوئیس شعبه بزنند. شما با شعب بانکی ما در سوئیس که مشکل ندارید. آنها گفتند ما با این بانک‌ها هیچ مشکلی نداریم. او با بیان اینکه از این پیشنهاد ایران خیلی استقبال شد، گفت: مقامات سوئیس گفتند با نظر مساعد، این پیشنهاد قابل عمل را دنبال می‌کنیم. این پیشنهاد برای بانک‌های ما هم راه میانبر بود. در کنار این هم پیشنهاد شد درباره مسائل بین بانک‌ها که سوالاتی وجود دارد، در جلسات سیاسی بحث نشود، بلکه رابطه نزدیک از طریق گروه کاری بین سیستم بانکی ایران و سوئیس ایجاد شود. از این پیشنهاد هم خیلی استقبال شد و بانک مرکزی اعلام آمادگی کرد تا بشود سرعت تغییر شرایط و مناسبات بانکی را بالا ببریم.

نگرانی‌های اروپا از انتخاب ترامپ

نهاوندیان به بخش دیگری از نگرانی‌های اروپا از انتخاب ترامپ اشاره کرد و گفت: اروپایی‌ها نگرانی‌های جدی‌ای از انتخابات آمریکا دارند. نگرانی اول آنها امنیتی است. بحث‌هایی که درباره ناتو و مسوولیت‌های سنتی آمریکا درباره امنیت اروپا شده، نگرانی‌های جدی را به‌دنبال دارد. بازارهای جهانی تحت‌الشعاع این موضوع است. برای چین و اروپا خیلی مهم است. اگر این تصویر درست باشد که این آغاز جریان راست افراطی در آمریکا است، آثار نگران‌کننده در سایر کشورها هم دارد.

انگیزه اروپا برای کار با ایران

او در ادامه گفت: مساله ایران برای اروپایی‌ها یک فرصت بوده. الان انگیزه شان برای همکاری با ایران بیشتر است ولی ما باید شرایط مساعد موجود را هرچه سریع‌تر به قرارداد و توافق تبدیل کنیم تا این قراردادها فاصله اروپا را با تصمیمات ضدایرانی آمریکا بیشتر کند. نهاوندیان افزود: احتمال اینکه در آینده اروپا با آمریکا همراهی کند، بسیار کمتر از گذشته است که برای دیپلماسی اقتصادی ما فرصت مهمی است. او در مورد سفر به سوئد نیز گفت: الان کار بانکی بین شرکای سوئد و ایران برقرار است. صحبت از گسترش کار بانکی بود. پیشنهاد سوئیس را آنجا هم تکرار کردیم که بانک‌های ما شعبه در آنجا بزنند. بانکی مرکزی هم در چند کشور اروپایی حساب‌هایی را باز کرده. در سوئد هم قرار شد کارهای آن انجام شود.

نیاز به دیپلماسی فعال اقتصادی

نهاوندیان با تاکید بر اینکه آمریکا باید متعهد به برجام باشد، گفت: ما نباید امید به آمریکا داشته باشیم، گفت: ما در کنار دیپلماسی سیاسی، دیپلماسی فعال اقتصادی هم نیاز داریم.