با اختلاف و انشقاق به لبه پرتگاه می‌رسیم عکس: president.ir

دنیای اقتصاد: حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته در دیدار جمعی از علما و نمایندگان اهل سنت سراسر کشور با تاکید براینکه تنوع اقوام و مذاهب نه تهدید امنیت؛ بلکه فرصتی بزرگ برای وحدت و توسعه ملی است، اظهارکرد: مبنای جمهوری اسلامی از ابتدا، پذیرش تنوع مذهبی، قومی و فرهنگی بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با اشاره به اینکه همواره در کشورهایی که دارای تنوع قومی یا مذهبی هستند، دو دیدگاه در برخورد با این مقوله حاکم بوده است، افزود: یک تفکر، تفکر اقتدارگرایانه مرکزیت بر مبنای این است که اقلیت‌ها همواره به‌عنوان مشکل و تهدید تلقی شده و به تنوع اقوام و مذاهب به‌عنوان مساله‌ای امنیتی نگریسته می‌شود. روحانی با بیان اینکه وقتی به موضوعی با نگاه امنیتی بنگریم، لوازم و تبعات خاص خودش را به همراه خواهد داشت، ادامه داد: شاید در دوره رضاخانی چنین تفکری حاکم بود که مرکزیت فلات ایران باید دارای یک قدرت برتر باشد تا بتواند کاملا‌ بر اقوام دیگر و بر مناطق مرزی تسلط قهرآمیز داشته باشد و این مبنایی است که هنوز هم برخی از کشورها به‌دنبال آن هستند.

رونمایی از منشور حقوق شهروندی

رئیس‌جمهوری نگاه به اقوام و مذاهب مختلف به‌عنوان یک فرصت و مزیت برای همزیستی مسالمت‌آمیز را مبنایی دیگر در برخورد حاکمیت با تنوع قومی و مذهبی در یک کشور برشمرد و تاکید کرد: در برخی کشورها این مبنا وجود دارد که همه اقلیت‌ها نیز باید از حقوق شهروندی برابر استفاده کنند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه باید حقوق مردم را برمبنای، حقوق شهروندی ببینیم، گفت: یکی از وعده‌هایی که از ابتدای این دولت به مردم دادم، انتشار منشور حقوق شهروندی بود که ان‌شاء‌الله در ماه جاری این کار را انجام می‌دهیم و در یک جلسه با حضور حقوقدانان کشور، از منشور حقوق شهروندی رونمایی خواهیم کرد. روحانی تاکید کرد: این منشور در سراسر کشور منتشر شده و باید مورد اجرا قرار بگیرد؛ البته در پایان این منشور هم قول دادیم که سالانه به مردم گزارش اجرای حقوق شهروندی داده و نقاط‌ ضعف و اشکالات را بیان کنیم و اگر لازم بود، سالانه این منشور تکمیل شود؛ البته لازم است بخش‌هایی از آن برای تبدیل به قانون به‌صورت لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

برنامه دولت برای استفاده از تنوع قومی

رئیس‌جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه برنامه دولت حداکثر استفاده از تنوع قومی و مذهبی برای همگرایی و تقویت وحدت ملی و غنی‌سازی فرهنگی در کشور است، افزود: بخش بزرگی از فرهنگ بزرگ و غنی ایرانی، ترکیب‌یافته اقوام و مذاهب مختلفی چون کرد، لر، ترک، بلوچ و عرب است. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه اسلامی و ایرانی بودن انقلاب اسلامی به همه مذاهب و اقوام ایرانی تعلق دارد، گفت: مشکلاتی که امروز در کشور وجود دارد، مشکلات شیعه، سنی، یهودی و مسیحی و ادیان مختلف نیست، بلکه مشکل همه ایرانی‌هاست.

مهم‌ترین مسائل عمومی کشور

روحانی جذب سرمایه و فناوری، مبارزه با بیکاری و ایجاد اشتغال، مهار تورم، کمبود منابع آبی و مسائل زیست محیطی را به‌عنوان مهم‌ترین مسائل عمومی کشور برشمرد و اظهار کرد: مشکلات به محض وقوع فارغ از مذهب و قومیت و نوع شغل دامن‌گیر همگان خواهد شد و باید همه دست به‌دست هم بدهیم تا بتوانیم این مسائل را برطرف کنیم. رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه آثار مخرب ناامنی، دامن همه ما را می‌گیرد، افزود: وقتی تروریسم ما را تهدید می‌کند، این مشکل‌ شیعه و سنی نیست، بلکه مشکل همگانی است؛ اگر خدای ناکرده در یک جمعیتی انفجاری رخ دهد، هرکس با هر مذهبی که دارد، آسیب می‌بیند. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، روحانی افزود:وقتی دود تهران را بگیرد مسیحی، سنی و شیعه نمی‌شناسد، مشکل عمومی است. روحانی افزود: هنگامی که تهدید به سراغ کشوری می‌رود، نمی‌پرسد که این شهر مرزی یا مرکزی، شیعه است یا سنی است و هیچ بمب و موشکی وجود ندارد که به آن سفارش اعتقادی کنیم و بگوییم که چه کسی را بر مبنای اعتقاد و تفکر یا نژاد و قومیت مورد هجمه و هدف قرار بدهد. رئیس‌جمهوری همچنین گفت: خطر برای همه ماست و وحدت ما باید برای قدرت اسلام و برای قدرت ایران باشد. او ادامه داد: امروز آثار امنیت و جذب سرمایه خارجی متعلق به همه ماست؛ ما باید سرمایه جذب کرده و تکنولوژی وارد کنیم تا بتوانیم مشکل اشتغال جوانان را برطرف کنیم.

شایسته‌سالاری و شایسته گزینی

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت تدبیر و امید از ابتدا مسیر وحدت را دنبال کرده است، گفت: همواره در دولت و در جلسات خصوصی و عمومی به وزرا، معاونان، استانداران و فرمانداران تاکید کردم که اساس ما بر مبنای ویژگی‌ها و مشخصات یک شخص بوده و شایسته‌سالاری باید برای ما اصل باشد. روحانی با اشاره به اینکه ما هم در موضوع اقوام و مذاهب و هم در مساله جنسیتی مشکلاتی داریم که باید رفع شود، ادامه داد: وزیر نفت و وزیر خارجه وقتی افرادی را از اهل سنت، به‌عنوان معاون خود و سفیر ایران قرار دادند، تشویق کردم و گفتم همه وزرا افراد شایسته را بیاورند؛ مداوم به وزیر کشور بر انتصاب افراد از اقوام و مذاهب مختلف به‌عنوان فرماندار، معاون استاندار، مدیرکل‌ها، مقامات استان‌ها چه مرد و چه زن، تاکید کردم و به هر حال مبنای ما شایسته‌سالاری و شایسته گزینی است. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: اگر به‌دنبال اختلاف و انشقاق برویم، معنایش این است که از اصل اسلام و قرآن فاصله گرفته و جدا شده و به لبه پرتگاه رسیده‌ایم.