دنیای اقتصاد: آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در هفته انتهای آبان تورم هفتگی هفت گروه از یازده گروه مثبت اعلام شده است. بانک مرکزی گزارش شاخص بهای خرده‌فروشی را در هفته منتهی به ۲۸ آبان سال جاری منتشر کرده است. بر اساس آمارها، این هفت گروه شامل «لبنیات»، «تخم مرغ»، «حبوب»، «سبزی‌ها»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ» و «چای» است. در بین این گروه‌ها قیمت سبزیجات بیشترین رشد را طی هفته داشته که نوسانات این گروه تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی بوده است.

سبزیجات رکوددار تورم هفتگی

در بین این گروه‌ها سبزی‌ها رکورددار بیشترین رشد هفتگی بوده که تورم ماهانه آن ۴/ ۳ درصد گزارش شده است. این گروه شامل اقلامی نظیر خیار، گوجه‌فرنگی، بادنجان، کدو سبز، سیب‌زمینی، پیاز، لوبیا سبز و سبزی‌های برگی است. بهای این گروه طی ماه نیز حدود ۱۵ درصد رشد کرده است، اما نکته قابل توجه این است که با وجود افزایش قیمت در بازه زمانی هفتگی و ماهانه، قیمت آن نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۷ درصد کاهش یافته است.

بیشترین رشد هفتگی در گوجه‌فرنگی رخ داده به نحوی که طی یک هفته قیمت آن با رشد ۲۱ درصدی از ۲ هزار و ۸۰۰ تومان در کیلو به رقم ۳ هزار و ۴۰۰ تومان در کیلو رسیده است. به نظر می‌رسد کاهش دما در انتهای پاییز باعث شده عرضه این محصولات نسبت به ماه‌های قبل کمتر شود و این روند روی افزایش قیمت برخی از صیفی‌جات اثرگذار بوده است. به‌عنوان مثال قیمت گوجه‌فرنگی در ماه قبل در هر کیلو معادل با هزار و ۸۰۰ تومان بود. بنابراین طی ماه آبان ۸۷ درصد به قیمت این کالا افزوده شده است. البته این رشد قیمت به یکباره نگران‌کننده نخواهد بود، زیرا پس از اینکه عرضه این محصولات به شرایط قبلی بازگردد، به تدریج قیمت صیفی‌جات نیز کاهش خواهد یافت. اما اگر رشد قیمت‌ها در تمام محصولات به یکباره بوده و دارای الگوی مشخصی باشد، می‌تواند برای مسوولان اقتصادی یک موضوع نگران‌کننده محسوب شود.

به جز گوجه‌فرنگی، سایر نوسان کالاهای این گروه، طبیعی بوده و دایره نوسان تورم هفتگی از منفی ۵ درصد برای پیاز تا ۳/ ۳ درصد برای بادنجان تغییر ‌کرده است. سطح قیمت‌ها در گروه سبزیجات نیز به نحوی نیست که تورم بالای این گروه‌ها هزینه‌های خانوار را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. به بیان دیگر، عموم مردم نسبت به تغییرات قیمت‌های گروه سبزیجات واکنش کمتری دارند، در حالی که تغییرات قیمت برخی کالاها مانند مرغ یا گوشت، بازتاب گسترده‌تری در سطح جامعه در پی خواهد داشت.

تورم مثبت گوشت و مرغ

در هفته پایانی آبان ماه تورم هفتگی مرغ معادل ۳/ ۲ درصد اعلام شد. بهای هر کیلو مرغ حدود ۶ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده که این قیمت نسبت به مدت مشابه ماه قبل (انتهای مهر ماه) ۴/ ۳ درصد افزایش یافته است. همچنین طی یک‌سال اخیر، قیمت گوشت مرغ بیش از ۱۳ درصد افزایش یافته است. گوشت قرمز، برای گوشت مرغ یک کالای جانشین حساب می‌شود و وقتی قیمت یکی از این دو کالا افزایش می‌یابد، تقاضا برای خرید کالای دیگر رشد می‌کند. تورم گوشت قرمز، نسبت به گوشت مرغ کمتر بوده است. به نحوی که طی یک هفته تنها یک دهم درصد به قیمت‌های این گروه افزوده شده است. در بازه ماهانه تورم گوشت قرمز معادل ۶/ ۰درصد گزارش شده و سطح قیمت‌های این گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/ ۹ درصد افزایش یافته است. در گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی، تغییرات گروه گوشت قرمز با ارزیابی گوشت «گوسفند» و گوشت «گاو و گوساله» بررسی می‌شود. بهای گوشت گوسفند در هفته انتهایی آبان ماه معادل با ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان گزارش شده است. همچنین بهای گوشت گاو و گوساله معادل ۳۶هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شده است.

نوسانات مثبت گروه لبنی

در هفته مورد بررسی، تورم هفتگی گروه لبنیات نیز معادل ۵/ ۲ درصد گزارش شده است. بهای این گروه نسبت به مدت مشابه ماه قبل نیز ۵/ ۲ درصد رشد کرده است. این موضوع نشان می‌دهد تورم ماهانه این گروه تنها به دلیل افزایش قیمت هفته آخر بوده و در سه هفته نخست تغییرات قیمتی این گروه بدون نوسان قابل توجهی ثبت شده بود. قیمت‌های گروه لبنیات در بازه سالانه نیز ۷/ ۴ درصد رشد کرده است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد تورم این گروه بیشتر به دلیل گران شدن ماست پاستوریزه بوده است، زیر ا سایر کالاها مانند ماست غیرپاستوریزه، انواع پنیر، کره و شیر طی هفته تغییر قیمت قابل توجهی را پشت سرنگذاشته‌اند. بهای ماست پاستوریزه در هر کیلو به ۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده و نسبت به هفته قبل ۳۰۰ تومان رشد کرده است. همسو با گروه لبنیات، بهای تخم مرغ نیز در هفته گذشته افزایشی گزارش شده است. طی یک هفته ۶/ ۲ درصد و طی یک ماه ۶ درصد به قیمت این کالا افزوده شده است. بهای هر شانه دو کیلویی تخم مرغ معادل ۹ هزار و ۳۰۰ تومان بوده که نسبت به مدت مشابه ماه قبل حدود ۴۰۰ تومان گرانتر عرضه می‌شود.

کاهش قیمت میوه‌های تازه

در هفته انتهای آبان ماه بهای گروه میوه‌های تازه طی هفته ۵/ ۱ درصد کاهش یافته است. این روند در تغییرات ماهانه و سالانه نیز مشاهده می‌شود به نحوی که طی یک ماه اخیر ۱۰درصد از بهای میوه‌های تازه کاسته شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز ۵ درصد از سطح قیمت میوه‌ها کم شده است. بیشترین کاهش هفتگی در بین میوه‌ها متعلق به کیوی بوده که ۸/ ۸ درصد از بهای آن افت کرده است. همزمان در بازه زمانی ماهانه، پرتقال درجه یک ۳۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است. طی یک سال اخیر نیز هندوانه معادل ۳/ ۳۰ درصد ارزان‌تر شده است.

اثر نوسان فصلی در رشد بهای خوراکی‌ها