دنیای اقتصاد: خبرگزاری رویترز در خبری فوری اعلام کرد باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا گفته هر طرحی را که باعث تخریب اجرای توافق هسته‌ای شود امضا نخواهد کرد. هنوز جزئیات بیشتری درباره سخنان اوباما منتشر نشده است. به گزارش «ایرنا» باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا بارها و به ویژه در واپسین روزهای حضور در کاخ سفید درخصوص پیامدهای نقض برجام به مخالفان آن به‌خصوص دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری تازه این کشور هشدار داده است. خبر اخیر درباره صدور مجوز از سوی خرانه داری آمریکا برای فروش ۱۰۶ فروند هواپیمای ایرباس به ایران نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود؛ اقدامی که گفته می‌شود در جهت تحکیم چفت و بست‌های برجام در روزهای پایانی دولت اوباما به انجام می‌رسد. هفته گذشته مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه مانع تراشی در مسیر اجرای برجام، طرح منع فروش هواپیما به ایران را تصویب کرد. این طرح برای اجرایی شدن نیاز به تایید سنا و امضای رئیس‌جمهوری دارد. باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده است، در صورت تصویب این طرح در کنگره آن را وتو خواهد کرد.

سیاست مرتبط با ایران را به ترامپ واگذار کنید

از سوی دیگر جمعی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس‌جمهور کشورشان خواستند تا از هر تلاشی برای تقویت روابط تجاری میان ایران و آمریکا پرهیز کند. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری هیل وابسته به کنگره آمریکا،‌ پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان، کوین مک کارتی رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به باراک اوباما رئیس‌جمهور کنونی کشورشان از وی خواستند تا بیش از این اقدامی برای افزایش سرمایه‌گذاری بین‌المللی در ایران انجام ندهد. این رهبران جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا به اوباما گفتند که سیاست در قبال ایران را به ترامپ واگذار کند. در این نامه آمده است که رئیس‌جمهور اوباما باید فرصت ارزیابی سیاست مرتبط با ایران را به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب بدهد و از وضع و اجرای اقدامات بیشتر که می‌تواند توانایی دولت بعدی برای تعیین سیاست‌هایش را پیچیده کند، بپرهیزد. بر اساس این گزارش، رهبران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان همچنین از اوباما خواسته‌اند تا تمدید قانون تحریم‌های ایران را که قانون‌گذاران به تازگی آن را به تصویب رسانده‌اند، امضا کند. این مصوبه قرار است به زودی در مجلس سنا مورد بررسی قرار گیرد. مجلس نمایندگان آمریکا از ماه سپتامبر تاکنون چند طرح را علیه ایران به تصویب رسانده‌ است؛ از جمله منع فروش هواپیما به ایران، ممنوعیت پرداخت پول نقد به ایران و الزام وزارت خزانه‌داری برای ارائه گزارش درباره اموال و دارایی‌های دولت و مقامات نظامی ایران.

هشدار دوباره کاخ سفید

همزمان سخنگوی کاخ سفید با اشاره به تصویب تمدید قانون تحریم‌های ایران در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «ما پای قانونی را امضا نخواهیم کرد که توانایی جامعه بین‌الملل را برای ادامه اجرای موفقیت‌آمیز توافق هسته‌ای تضعیف می‌کند.» به گزارش «ایسنا» جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت آمریکا تدابیر جدیدی برای تقویت توافق هسته‌ای با ایران به منظور خنثی کردن هرگونه اقدام دولت ترامپ برای ابطال توافق در نظر دارد؛ گفت: «من در حال حاضر نمی‌توانم درباره اقدام خاصی صحبت کنم اما آنچه می‌توانم تایید کنم این است که اقداماتی که ما برای اجرایی‌کردن این توافق انجام داده‌ایم، فرآیندی نسبتا طولانی داشته است. از این‌رو، پیش‌بینی می‌کنم هیچ اقدامی صورت نگیرد که پس از انتخابات و صرفا ناشی از پیروزی ترامپ باشد.» براساس گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، ارنست در پاسخ به این سوال که آیا اطمینان دارند که تیم ترامپ نقش روسیه و چین را به خوبی درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ درک می‌کند، گفت: «شما باید این سوال و اینکه آیا آنها این موضوع را درک می‌کنند یا نه، از خودشان بپرسید. بدیهی است که ما می‌دانیم توافقی که حاصل شد، نمی‌توانست بدون نقش سازنده روسیه و چین موفقیت‌آمیز باشد. من مطمئنم که اگر از آنها و دولت‌های‌شان در این باره سوال کنید آنگاه دولت‌های آنها نیز این موضوع را تایید خواهند کرد که از منافعی که جامعه بین‌الملل از اجرای موفق این توافق کسب کرده، خوشحال و راضی هستند.» در ادامه سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره اقدام پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور اوباما و درخواست از وی برای اینکه هیچ اقدامی انجام ندهد که منجر به محدود شدن توانایی رئیس‌جمهور بعدی در قبال سیاست‌های مربوط به ایران شود، مدعی شد: «من در حال حاضر نمی‌توانم اظهارنظری در این باره داشته باشم. آنچه می‌توانم بگویم این است که این دولت از بیستم ژانویه تاکنون به تمامی تعهدات خود درباره توافق با ایران عمل کرده است. این موضوع از دستیابی ایران به توانایی تسلیحاتی هسته‌ای جلوگیری کرده است. در حقیقت، این توانایی ایران به دلیل توافقی که آمریکا به همراه نزدیک‌ترین متحدانش بر سر آن مذاکره کرد، به شکل قابل‌توجهی به عقب رانده شده است.»

توافق هسته‌ای ماهیت بین‌المللی چندجانبه دارد

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اقدام وزارت خزانه‌داری این کشور برای اعطای مجوز فروش هواپیماهای مسافربری ایرباس به ایران گفت: «ما در حال اجرای تعهدات‌مان طبق توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ هستیم. به گزارش «ایسنا» جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به سوالی درباره اقدام وزارت خزانه‌داری برای فراهم کردن شرایط فروش هواپیماهای شرکت ایرباس به ایران گفت: «برای کسب جزئیات بیشتر درباره این مجوز باید به وزارت خزانه‌داری رجوع کنید اما آنچه می‌توانم بگویم این است که این اقدام ارتباط تنگاتنگ با تعهدات، ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دارد. این تصمیمات بخشی از روند طبیعی اجرای توافق هسته‌ای است که هفته‌ها روی آن کار شده است.» براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، کربی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است دولت بعدی آمریکا، با توجه به تهدید رئیس‌جمهور منتخب برای پاره کردن برجام، این تصمیمات را نادیده بگیرد، تاکید کرد: «من نمی‌توانم و نمی‌خواهم ارزیابی درباره اینکه دولت بعدی چه کاری با توافق هسته‌ای انجام خواهد داد، داشته باشم. من تنها می‌توانم درباره کارهایی که انجام داده یا انجام خواهیم داد، صحبت کنم. ما به تعهدات‌مان پایبند خواهیم ماند و مجوز فروش ایرباس بخشی از تلاش‌های ما در این راستا است. ما هم‌چنان به‌طور بسیار قوی و محکم بر این باوریم که توافق هسته‌ای با ایران، توافقی خوب، نه تنها برای ما بلکه برای متحدان ما در منطقه و جهان و به نفع امنیت ملی ما است.»