تسنیم: محمد ایرانی، مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه از انتصاب «سرپرست» برای سفارت سوریه در آینده نزدیک خبر داد. مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه در گفت‌وگویی درخصوص زمان انتصاب سفیر ایران در سوریه گفت: «به‌زودی برای دمشق «سرپرست» مشخص خواهد شد.» او افزود: «از آنجا که موضوع سفارت ایران در سوریه موضوعی حساس و مهم است برای داشتن زمان کافی به منظور تصمیم‌گیری برای چند ماه آینده در دمشق سرپرست مشخص می‌شود تا در فرصت مناسب سفیر تعیین شود.» مدیر کل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه همچنین درخصوص سفر فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و گفت‌وگوهایی که با ظریف داشت نیز گفت: «مذاکرات طرفین بیشتر درباره سوریه بود و وی قصد داشت به نمایندگی از اتحادیه اروپا موضع ایران را جویا شود.

اتحادیه اروپا قصد ورود جدی‌تر به بحران سوریه را دارد و این موضوع را به فال نیک می‌گیریم.» ایرانی همچنین درخصوص نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، سوریه و روسیه در مسکو که چندی پیش برگزار شد، افزود: «این نشست‌ها به منظور هماهنگی هر چه بیشتر برای پیشبرد امور در سوریه است و ما برای اجلاس آینده تهران را پیشنهاد داده‌ایم.»

در دیدار دیمیستورا و جابری انصاری چه گذشت؟

از سوی دیگر اخیرا استفان دیمیستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در دیدار با جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران پیرامون آخرین تحولات سیاسی و میدانی سوریه و وضعیت حلب گفت‌وگو و رایزنی کرد. به گزارش «ایسنا» دیمیستورا با اشاره به رخدادهای جدید بین‌المللی و تاثیر این رخدادها بر وضعیت سوریه، خواستار همفکری با جمهوری اسلامی ایرانی به‌عنوان یک بازیگر و شریک اصلی در طراحی راهکار برون رفت از بحران جاری در سوریه شد. نماینده دبیرکل سازمان ملل همچنین با اشاره به وضعیت پیچیده و خاص حلب، توجه همه طرف‌های ذی‌ربط برای تسریع در حل مشکلات انسانی این شهر را ضروری خواند. معاون وزیر امورخارجه ایران نیز با تشریح روند حوادث و تحولات بین‌المللی از نگاه جمهوری اسلامی ایران، بر اهمیت رایزنی‌ها در این شرایط صحه گذاشت. جابری انصاری با اشاره به عدم تحقق توقعات و پیش‌بینی‌های برخی بازیگران منطقه‌ای درخصوص نامزد پیروز در انتخابات آمریکا اظهار کرد: «جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه برنامه‌ریزی‌های خود را براساس اینکه در آمریکا چه کسی رئیس‌جمهوری می‌شود، تنظیم نکرده و این مساله را امر داخلی آمریکا تلقی کرده است.» معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه توجه به ابعاد انسانی بحران سوریه و مبارزه جدی با تروریسم را دو موضوع کلیدی و دارای اولویت برشمرد و بر ضرورت پیگیری همزمان سه مسیر سیاسی، میدانی و انسانی بحران سوریه تاکید کرد. جابری‌انصاری هرگونه راه حل موثر درخصوص وضعیت حلب را نیازمند توجه به دو مساله مهم و اساسی دانست و افزود: «باید مقدمات تجزیه حاکمیت ملی سوریه فراهم نشود و با خروج هر چه سریع‌تر گروه‌های مسلح از شرق شهر حلب، به سیاست گروگانگیری چند صد هزار شهروند سوری به دست گروه‌های تروریستی خاتمه داده شود.» در نهایت معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: «حفظ وحدت سرزمینی و حاکمیت ملی سوریه بسیار مهم است و هر سازوکاری در ارتباط با حل بحران سوریه و مدیریت شرایط حلب نباید ناقض این اصل مهم و اساسی باشد.»