دنیای اقتصاد: سخنگوی قوه‌قضائیه با بیان اینکه هنوز گزارشی در مورد حقوق‌های نجومی به این قوه گزارش نشده است، گفت: دولت اعلام کرده در حال بررسی موضوع حقوق‌های نجومی است و دیوان محاسبات نیز برای ارائه گزارش تکمیلی این موضوع تا پایان آبان‌ماه مهلت خواسته است. به گزارش «ایرنا» غلامحسین محسنی‌اژه‌ای روز گذشته در یکصد و چهارمین نشست خبری درخصوص حقوق‌های نجومی گفت: چند ماه از این قضیه گذشته و مردم انتظار دارند نظام اقدام درخوری انجام دهد؛ اگر جرمی واقع شده قوه‌قضائیه باید وارد شود. او اظهار کرد: قوه‌قضائیه منتظر است بررسی‌ها تمام شود، اما تا امروز گزارشی به قوه‌قضائیه نیامده است.

محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: دیوان محاسبات وارد عمل شد و گزارش خوبی هم در مجلس مطرح کرد؛ دیوان محاسبات اعلام کرده که گزارش تکمیلی تا آخر آبان ارائه می‌شود و از دستگاه قضا خواسته است تا پایان آبان صبر کند. او ادامه داد: تا به امروز از دیوان محاسبات اعلام جرمی به قوه‌قضائیه گزارش نشده است؛ دادستان کل کشور ماموریت پیدا کرد موضوع را از جنبه‌های مختلف بررسی و اعلام کند که این گزارش به دادستان تهران ارائه خواهد شد؛ سازمان بازرسی نیز مواردی را برای دادستان تهران ارسال و از ناحیه دادستان تهران به برخی دستگاه‌ها نامه‌نگاری شد تا فهرست و گزارش را اعلام کنند. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، سخنگوی قوه‌قضائیه از تشکیل پرونده برای ۵ تا ۶ مدیر نجومی‌بگیر با گزارش سازمان اطلاعات سپاه و همچنین چند تن از مدیران با گزارش سازمان بازرسی کل کشور خبر داد. اژه‌ای افزود: این گزارش‌ها به شعبه بازپرسی ارجاع شده و فعلا در مقام احضار و رسیدگی هستند.

رسیدگی بدون اغماض به پرونده شهرداری

در ادامه این نشست خبری، سخنگوی قوه‌قضائیه اعلام کرد که دستگاه قضا به پرونده املاک شهرداری بدون هیچ اغماضی و براساس ضوابط قانونی رسیدگی می‌کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسنی‌اژه‌ای گفت: درباره این پرونده، بازرسی کل کشور وارد شده بود و در حال بررسی موضوع بود و هنوز گزارش تمام نشده بود که این گزارش ناتمام و نیمه‌کاره را برخی افراد منتشر کردند و پخش و انتشار سند محرمانه جرم است. سخنگوی قوه‌قضائیه ادامه داد: در این پرونده با افشای فساد برخورد نشده بلکه با انتشار سند محرمانه برخورد شده که مساله جانبی بود و کار دنبال شد. اژه‌ای با بیان اینکه مساله شهرداری دنبال می‌شود، افزود: دادستانی تهران منتظر است اسناد سازمان بازرسی کل کشور را نیز دریافت کند و پس از آن طبعا به مواردی که جرم واقع شده بدون هیچ اغماضی و با دقت هرچه لازم‌تر و سرعت بیشتر به موضوع رسیدگی می‌شود. وی ادامه داد: از همین جا از آقای جعفری‌ دولت‌آبادی دادستان تهران درخواست دارم پرونده را با دقت و سرعت پیگیری کند و اگر هر فرد و شخصیتی جرمی مرتکب شده بود باضوابط قانونی و بدون اغماض بررسی شود.

توضیح در مورد سخنان رئیس قوه‌قضائیه

محسنی‌اژه‌ای در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد سخنان اخیر رئیس قوه‌قضائیه در مورد فشار بر مطبوعات گفت: اگر همه ما ملتزم به قانون باشیم قطعا به نفع همه است. نباید این‌طور باشد که اگر جایی قانون به نفع ما بود آن را بچسبیم، ولی اگر در جای دیگر همان قانون به ضرر ما شد شکایت کنیم یا اینکه قانون ابلاغ شود، اما عمل نکنید یا تفسیری داشته باشیم که به ضرر دیگری یا نفع خودمان باشد. به گزارش خبرگزاری فارس، او تصریح کرد: اگر نشریه‌ای، سایتی، دیجیتال یا مکتوب جرمی مرتکب شود علیه هر کسی که باشد مدعی‌العموم باید وارد شود بدون توجه به اینکه آن نشریه یا خبرگزاری وابسته به کجاست یا علیه چه کسی است.

اژه‌ای ادامه داد: اخیرا سایتی مطلبی علیه دولت نوشته بود که وزارت اطلاعات وارد شد و آن فرد دستگیر و بازداشت شد که البته یکی دو روز پیش با قرار وثیقه آزاد شده است. بنابراین هر مطلبی اگر علیه دولت، مجلس یا قوه‌قضائیه باشد، اگر جرم باشد دستگاه قضایی باید آن را تعقیب کند.

پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان

اژه‌ای درباره صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه فساد مالی متوجه دست‌اندرکاران صندوق و هم دست‌اندرکاران بانک سرمایه، برخی مشتریان و دلالان بانک است، افزود: این بانک در این مدت ١٠ سال، ١٢هزار میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کرده که هشت هزار میلیارد تومان آن معوقات بانکی است. به گزارش «ایرنا» معاون اول قوه‌قضائیه تاکید کرد به کسانی که تسهیلات دادند در ازای این تسهیلات، تسهیلات‌دهندگان منفعت شخصی بردند و تسهیلات‌گیرندگان بدون مقررات تسهیلات دریافت کردند. به گفته وی، بین دریافت‌کننده و ارائه‌کننده تسهیلات و کارشناس، ربایی صورت گرفته و کارشناس سند را بیش از حد قیمت زده و بیش از پنج برابر قیمت کارشناسی کرده است. اژه‌ای درباره متهمان گفت: برخی متهمان در این پرونده بازداشت و برخی هم با قرار وثیقه آزاد شده‌اند؛ تعدادی هم هنوز به دادگاه احضار نشده و ممکن است احضار شوند.

پرونده پزشک تبریزی

در ادامه این نشست خبری سخنگوی قوه‌قضائیه در مورد پرونده پزشک تبریزی با بیان اینکه این پزشک اکنون به اتهام قتل بازداشت است، گفت: او اعتراف کرده که غذا نذری نبوده و به دروغ خود اعتراف کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، او با اشاره به اینکه مطلبی مبنی‌بر جنون پزشک مطرح نشده، گفت: سم موجود در بدن فوتی‌ها در باقیمانده غذا وجود داشته است.

پرونده بابک زنجانی و مرتضوی

به گزارش «ایسنا» محسنی‌اژه‌ای در مورد پرونده بابک زنجانی با بیان اینکه تا این لحظه وثیقه لازم برای بابک زنجانی ارائه نشده است، گفت: اگر کسی می‌خواهد وثیقه بگذارد باید به قوه‌قضائیه مراجعه کند. تا الان هم وثیقه‌ای اعم از پول نقد و ملک به میزانی که در پرونده بوده، ارائه نشده است. سخنگوی قوه‌قضائیه درخصوص اعتراض سعید مرتضوی به حکمش نیز گفت: اطلاعی ندارم که مرتضوی به حکم خود اعتراض کرده یا خیر، اما قطعا اعتراض می‌کند؛ زیرا هنوز ۲۰ روز مهلت آنها به اتمام نرسیده است. به گزارش «ایرنا» محسنی‌اژه‌ای درباره بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران نیز گفت: در این زمینه باید کاملا دقت کرد تا کاری انجام ندهیم که بعدا موجب پشیمانی ما بشود.