دنیای اقتصاد: تنها دو هفته پس از اعلام رسمی تشکیل فراکسیون مناطق ترک‌نشین در مجلس، کردزبان‌های پارلمان نیز دست به کار شدند و فراکسیونی با این نام رونمایی کردند. همایون هاشمی نماینده مردم میاندوآب با اعلام اینکه قرار است در مجلس فراکسیون کُردزبان‌ها تشکیل شود، به «ایسنا» گفت: نمایندگان کُردزبان در مجلس خواستار تشکیل این فراکسیون شده‌اند تا حقوقی که متعلق به دیگر زبان‌هاست برای کُردها هم لحاظ شود. به نظر می‌رسد ادامه روند تشکیل فراکسیون‌های قومیتی در مجلس دهم می‌تواند به یکی از موضوعات حاشیه‌ای این مجلس تبدیل شود.

این موضوع با واکنش مشاور علی لاریجانی نیز روبه‌رو شده است؛ منصور حقیقت‌پور مشاور رئیس مجلس بر این باور است که نمایندگان در تشکیل فراکسیون ترک‌نشین اشتباه کرده‌اند و بسیار شتابزده در این راستا وارد عمل شده‌اند. اوخطاب به خبرگزاری میزان تاکید کرد که نمایندگان در فهم تشکیل فراکسیون ترک‌نشین‌ها خوب عمل نکردند و این فراکسیون دوام نخواهد آورد. دو روز پیش هم ‎۱۷۰ تاریخ‌نگار در واکنش به تاسیس فراکسیون ترک‌زبانان، به علی لاریجانی نامه ‎ نوشتند و درباره آسیب‎های ناشی از تشکیل فراکسیون‎های قومی و زبانی اظهار نگرانی کردند.

طرحی برای ساماندهی فراکسیون‌ها

با این همه دیروز اکبر رنجبرزاده، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره شکایت برخی از نمایندگان درباره شکل‌گیری فراکسیون ترک‌زبانان به هیات رئیسه مجلس، اعلام کرد که اعضای هیات رئیسه در بحث فراکسیون‌ها نظراتی دارند و ممکن است در بحث شکل‌گیری فراکسیون‌ها چارچوب‌های مشخصی را تعیین کنند. او همچنین از احتمال ساماندهی فراکسیون‌ها خبر داد.

نظر مطهری درباره انتقادهای حقوق بشری به ایران

در خبری دیگر از پارلمان، علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس با اشاره به مسائل مطرح شده درباره بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران به نگرانی‌های ایجاد شده در این‌باره اشاره و تاکید کرد: نگرانی که در این خصوص وجود دارد، در مورد احتمال دخالت آنها در موضوع حقوق بشر است. بحث حقوق بشر دو بخش دارد؛ یک بخش مربوط به احکام اسلام است که قابل‌بحث نیست و برای آنها هم قابل فهم نیست. بخش دوم مربوط به امور مشترک بشری است که ربطی به یک ایدئولوژی خاص ندارد. نایب رئیس مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» با تاکید بر اینکه در این بخش ممکن است اروپایی‌ها انتقادهایی نسبت به رعایت حقوق بشر در ایران داشته باشند که به اعتقاد من برخی از آنها درست است، گفت: ما باید انتقادهای حقوق بشری درست را بپذیریم. ضمن اینکه ما نیز باید رعایت حقوق بشر در اروپا را مرتبا رصد کنیم. چون در اروپا هم موارد نقض حقوق بشر خیلی زیاد است. بنابراین رصد حقوق بشر باید رفتاری دوطرفه باشد؛ به این معنی که همان طور که آنها ما را رصد می‌کنند، ما هم آنها را رصد و اعتراض‌های خود را اعلام کنیم. آنچه اهمیت دارد این است که اگر انتقاد درستی وجود دارد، ما باید قبول کنیم و لجاجت نداشته باشیم. نماینده مردم تهران با بیان اینکه نباید از بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران ترسی داشته باشیم، تاکید کرد: حکومتی که پایگاه مردمی خوبی دارد، از ایجاد این دفترها نباید نگران باشد. مطهری در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی‌اش از مذاکرات حقوق بشری در بروکسل که با حضور تیم وزارت خارجه و قوه قضائیه برگزار شده است، چیست، عنوان کرد: ما اختلاف مبانی در بحث حقوق بشر با دنیای غرب داریم. آنجا که اختلاف مبانی داریم، قابل حل نیست؛ البته ما آماده بحث هستیم و می‌توانیم این مبانی را برای طرف مقابل توضیح دهیم. اتفاقا این موضوع می‌تواند فرصتی برای تبلیغ اسلام میان غربی‌ها باشد.