دنیای اقتصاد: نشست خبری وزیر دادگستری دیروز در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد. مصطفی پورمحمدی در این نشست با تاکید بر اینکه امروز کسی نمی‌تواند در کشور ما بگوید آزادی بیان نیست، توضیح داد: زیرا هیچ خبری پنهان نمی‌ماند و هیچ کس حرفش در گلو خشک نمی‌شود و کسی نیست که حرف ناگفته داشته باشد. وزیر دادگستری در این باره گفت: ما دغدغه‌هایی داریم؛ به‌خصوص در روزهای اخیر با اعلام مواضع متفاوتی روبه‌رو شدیم و این هم بخشی از فضای رسانه‌ای کشور است و باید جواب داده شود.

به گفته پورمحمدی، ما هرچه در فضای نقد برویم مفید است و شیرین است هرچند ممکن است گاهی تلخ هم باشد و مبنای هر نوع نظر و عقیده و انتقاد باید در حیطه قانون باشد. اگر ما تسلیم قانون باشیم همه گفت‌وگوها سازنده خواهد بود. پورمحمدی در پاسخ به سوالی درباره مواجهه متفاوت دو قوه مجریه و قضائیه با رسانه‌ها نیز با بیان اینکه هر سه قوه خود را ملتزم به قانون می‌دانند، تاکید کرد: «این به معنای آن نیست که در دولت و قوه‌قضائیه ضوابط موبه‌مو اجرا می‌شود؛ ما نقص داریم. مشکلاتی که برای ما وجود دارد، بخشی ناشی از ابهام و سکوت قانونی یا تفسیرهایی است که از قانون ارائه می‌شود. باید تلاش کنیم و نظر بدهیم. ممکن است مراجعی در قوه‌قضائیه و دولت، تفاسیر مختلفی ارائه دهند. ما تابع قانون هستیم، ولی تفسیرهایی فراتر از قانون است که باید بایستیم و مقاومت کنیم. اجازه بدهید دیدگاه‌ها بیان شود و ناراحت نباشید. در جامعه باز، باید سعه‌صدر داشته باشیم و جواب بدهیم و بشنویم و اجازه بدهیم قضاوت دیگر هم به کمک بیاید.»

وزیر دادگستری با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهوری مبنی‌بر اینکه قلم‌ها را نشکنیم، گفت: «حرف حقی است و باید اجازه دهیم رسانه‌ها در راستای قانون فعالیت کنند. در هفته مطبوعات باید تلاش کنیم که دهان‌های ما در انتقاد سازنده بسته نشود و قلم‌ها را اجازه دهیم به خوبی به حرکت درآید. از حاشیه‌ها فاصله بگیریم و اصل مطلب گم نشود. باید از آزادی بیان و قلم در محدوده قانون با قدرت دفاع کنیم و این نظر رسمی من است.» پورمحمدی در ادامه این نشست خبری درباره فسادهای اداری و مالی، آنها را مشکل بزرگ امروز کشور ما و بزرگ‌ترین دشمن ما خواند و تاکید کرد: «اگر دشمن خارجی طمع می‌کند به ما به واسطه میزان فساد اداری است؛ زیرا بستر ورود دشمن را طراحی می‌کند. راه درمان و بستر اصلاح انضباط و قانون و اجرای دقیق قانون است. اگر حل نشود مجازات‌ها و بگیر و ببندها چاره‌ساز نیست. اساس همه پرونده‌های موجود عدم شفافیت و عدم نظارت است و ما در این دولت تمام تلاش‌مان را روی اصلاح بسترها گذاشتیم. ما امروز می‌بینیم که صدهزار میلیارد تومان معوقه بانکی داریم. در نظام مقابله با پولشویی خیلی کار کردیم، اما باید با انضباط کار کنیم و اگر این روند ادامه یابد نمی‌توان خوشبین بود.»

پورمحمدی همچنین درباره عملکرد ستاد مبارزه با فساد و نیز بی تفاوت شدن مردم نسبت به اعداد و ارقام و میزان فسادها گفت: بخشی از این اعداد و ارقام اعلامی، بدون پشتوانه، تحقیق و سند است. در رقابت‌های سیاسی و جناحی است که برخی اعداد و ارقام مطرح می‌شود و فضای اجتماعی را ملتهب می‌کند. این مشکل است. ولی فسادهای زیاد تا حد زیادی کنترل شده و در این تردیدی نیست. هر کسی سند و مدرکی دارد ما استقبال می‌کنیم.

املاک شهرداری

وزیر دادگستری در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا در دوره حضور شما در سازمان بازرسی، این سازمان به ماجرای املاک نجومی ورود پیدا کرده بود یا خیر، گفت: برخی از این موضوعات کار شده بود و همان موقع هم پرونده شد. برخی از جواب‌های شهرداری قانع کننده بود، برخی نبود. برخی جواب‌های شهرداری را به دادگاه فرستادیم. این پرونده آن موقع که در سازمان بازرسی بودم، مطرح نبود و این مساله‌ای بود که حالا دوستان به آن رسیده‌اند.