انتقاد جهانگیری از عدم پرداخت معوقات بانکی

دنیای اقتصاد: مراسم تودیع علی اصغر فانی و معارفه فخرالدین دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش جدید که ۱۱ آبان از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت، روز گذشته با حضوراسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. اسحاق جهانگیری در این مراسم که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، صندوق ذخیره فرهنگیان را یک بنگاه اقتصادی دارای بانک، بیمه و سرمایه‌گذاری فولاد توصیف کرد و گفت: به جامعه فرهنگیان اطمینان می‌دهم که دولت و قوه‌قضائیه از حقوق آنان در این صندوق حفاظت می‌کند.

به گزارش «ایرنا» او با بیان اینکه این روزها موضوع ذخیره فرهنگیان که بیش از ۹۰۰ هزار عضو دارد، بسیار شنیده می‌شود، افزود: با گذشت ۲۰ سال از تاسیس این صندوق، هم حجم سهامداران و هم مبالغ دریافتی در این بنگاه اقتصادی افزایش یافته و امروز این بنگاه اقتصادی دارای بانک، بیمه و شرکت سرمایه‌گذاری در بخش‌های فولاد است.معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار کرد: چنین مجموعه‌ای حتما باید دارای فکر اقتصادی سازمان یافته دقیق باشد و اساسنامه این صندوق که در روز اول نوشته شده، شاید فکر نمی‌کردند که روزی به چنین بنگاه اقتصادی بزرگی تبدیل شود.جهانگیری تصریح کرد: آموزش و پرورش باید ابتدا آسیب شناسی از نظام مدیریتی حاکم در این بنگاه داشته باشد و نظام دقیقی بر آن مستقر کند تا کنترل، حسابرسی، نظارت و پاسخگویی داشته باشد.

شکل‌گیری فساد سیستمی در بدنه نظام

جهانگیری در ادامه تاکید کرد: از ابتدای دولت یازدهم اعلام کردیم که فساد سیستمی بدی در نظام شکل گرفته و مثل موریانه در همه سطوح کشور وارد شده است؛ فرقی ندارد این فساد در دوره گذشته بوده یا در این دوره، فساد، فساد است و کسی که آلوده شده چه هم خط ما باشد یا در خط مقابل، مبارزه با این آسیب‌ها باید بدون ملاحظات صورت گیرد.معاول اول رئیس‌جمهوری گفت: در بنگاه‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله بانک سرمایه که مستقل است، تخلفاتی صورت گرفته و باید پاسخگو باشند.همچنین به گزارش «ایسنا» او با اشاره به اینکه گاهی عده‌ای موضوعی را بزرگ می‌کنند که بگویند دولت نمی‌خواهد با فساد مبارزه کند و این آدرس غلط دادن است، افزود: کسانی که تصورشان این است با این قبیل رفتارها با فساد مبارزه می‌کنند باید بدانند که این رفتارها خیانت در راه مبارزه با فساد است. البته ما نیز معتقدیم اگر فسادی بزرگ باشد باید به همان اندازه گفته شود. مثلا در مورد اینکه ۷/ ۲ میلیارد دلار از پول نفت به فردی با نام بابک زنجانی داده شد و این پول بازگردانده نشده است پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

انتقاد از عدم پرداخت معوقات بانکی

جهانگیری با اشاره به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی در کشور افزود: افرادی که در لیست معوقات بانکی هستند به دو گروه تقسیم می‌شوند، گروه اول افرادی هستند که فعال اقتصادی بوده و به‌دلیل شرایط اقتصادی نتوانستند خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند؛ این افراد خوش‌حساب بوده و مفسد نیستند و باید به آنها کمک کرد تا از این مرحله عبور کنند.او اضافه کرد: افرادی هستند که وقتی پول از بانک‌ها گرفته‌اند، وثیقه مناسب نگذاشته‌اند و بنای بازپرداخت پول را نداشتند؛ در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی لیستی تهیه و به قوه‌قضائیه اعلام شد که با این افراد برخورد کنند.معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه از میان بدهی‌های معوق بانک‌های کشور، هشت هزار میلیارد تومان بدهی معوق بانک سرمایه است، گفت: برخی با قلدری معوقات خود را به این بانک پس نمی‌دهند، ولی به آنها می‌گویم که از اینها پس خواهیم گرفت. نه دولت و نه قوه‌قضائیه ضعیف نیستند و این معوقات پس گرفته خواهد شد.به گزارش «ایسنا» معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه یک لیست ۵۷۵ نفری از افرادی که از پرداخت معوقات خود سر باز زده‌اند در اختیار رئیس قوه‌قضائیه گذاشته‌ایم، گفت: در ستاد مبارزه با مفاسد نیز موضوع مطالبات معوق را پیگیری کرده و با همکاری قوه‌قضائیه برخوردهای لازم صورت می‌گیرد و تعدادی نیز دستگیر شدند.جهانگیری در ادامه از اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان در روزهای آینده برای پاداش بازنشستگان فرهنگیان خبر داد. او همچنین خواستار پیگیری طرح رتبه‌بندی فرهنگیان ازسوی وزیر جدید آموزش و پرورش شد.همچنین به گزارش «ایسنا» او بر ضرورت تامین زندگی شرافتمندانه برای معلمان تاکید کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش را نباید هزینه جاری تلقی کنیم چون هر پولی که اینجا هزینه می‌شود به‌عنوان سرمایه کشور به حساب آمده و هیچ سرمایه‌ای بالاتر از تقویت منابع انسانی نیست.

احترام به امضای وزارت ارشاد

اسحاق جهانگیری همچنین روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه بی‌قانونی در کشور به نفع هیچ شخصی نیست، گفت: قانون باید در کشور محترم شمرده شود و امضای وزارت ارشاد برای همه از جمله قوه‌قضائیه، ائمه‌جمعه و نیرو‌های انقلابی قابل‌احترام باشد. به گزارش «ایسنا» او افزود: به آقایانی که فکر می‌کنند می‌توانند فراتر از قانون اقدامی انجام دهند، می‌گویم که حتما روزی فراخواهد رسید که خود آنها از این داستان ضرر خواهند کرد. او با اشاره به رویکرد روشن مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ گفت: برخورد مدیران فرهنگی در مواجهه با مسائل باید حکیمانه و به دور از افراط و تفریط باشد.

کتک زدن معلمان با چماق در دولت قبل

به گزارش «ایسنا» علی‌اصغر فانی، وزیر سابق آموزش و پرورش نیز ضمن مروری بر فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در سه سال اخیر توصیه‌هایی برای آینده وزارت آموزش و پرورش و وزیر جدید ارائه کرد. وزیر سابق آموزش و پرورش به تلاش برای ایجاد آرامش در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: برقراری سیاست امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی، سیاستی بود که دنبال کردیم. خاطرمان هست با چماق‌هایی که در زیرزمین وزارتخانه بود در دولت قبل معلمان تجمع کننده را زدند و به چماق به دست‌ها در همان روز ناهار دادند. او همچنین ضمن توصیه برای بهسازی و مدیریت نیروی انسانی گفت: تنها وزیری هستم که ۱۰۰ هزار پرسنل را کاهش دادم. میزان حق‌التدریس را از یک میلیون و ۵۰۰ هزار ساعت در هفته به ۹۰۰ هزار ساعت در هفته کاهش دادیم.

کنکور بلای آموزش و پرورش

فخرالدین احمد دانش‌آشتیانی نیز روز گذشته در مراسم معارفه خود در وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش گسترده و پیچیده و دچار دردهای مزمن است. از داخل و بیرون به آموزش و پرورش انتقاد دارند و نگاه انتقادی علیه همه چیز و همه در آموزش و پرورش حاکم است و ضروری است که یک تغییر نگاه و بینش ایجاد کنیم. دانش‌آشتیانی کنکور را بلای بزرگی که نصیب سیستم آموزش و پرورش شده دانست و عنوان کرد: بازار سیاه آموزش در این قسمت فعال است و به شدت از اینکه می‌بینم حتی در دبستان کتب کنکور توزیع می‌شود رنج می‌برم؛ زیرا فشار زیادی به دانش‌آموز و اولیا وارد می‌کند.