دنیای اقتصاد: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا «فرمان اجرایی برقراری وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران» را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد. این فرمان برای نخستین بار در روز ۱۴ فوریه سال ۱۹۷۹ (۲۴ آبان سال ۱۳۵۸) از سوی رئیس‌جمهوری وقت ایالات‌متحده امضا شد و از آن زمان، هر ساله تمدید شده است. اوباما روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به روسای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا یادآور شده است که طبق قانون وضعیت اضطراری ملی، فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری در سالروز آن فرمان به‌طور خودکار ملغی می‌شود مگر اینکه ظرف ۹۰ روز پیش از این تاریخ، رئیس‌جمهوری تصمیم خود به تمدید این فرمان را در روزنامه رسمی فدرال منتشر کند و نیت خود را در نامه‌هایی به اطلاع کنگره برساند. با ارسال نامه‌های باراک اوباما به کنگره، فرمان وضعیت اضطراری در مورد ایران پس از روز ۱۴ نوامبر سال ۲۰۱۶ نیز همچنان نافذ خواهد بود.

به گزارش «ایسنا» به نقل از واشنگتن اگزمینر، باراک اوباما با تاکید بر اینکه با وجود دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران روابط ما ( آمریکا) با این کشور به حالت عادی بازنگشته است، گفت ضروری است تا شرایط کنونی حفظ شود. او در این نامه نوشت: «روابط ما با ایران به حالت نرمال بازنگشته است و روند اجرای توافقات با ایران (الجزایر) از سال ۱۹۸۱ در جریان است. به همین دلیل من معتقد هستم که ادامه وضعیت اضطراری علیه ایران ضروری است.» شرایط اضطراری، اختیارات غیرمعمول زیادی مثل ضبط اموال، احضار اعضای گاردملی و استخدام و اخراج افسرهای نظامی را در اختیار رئیس‌جمهور آمریکا قرار می‌دهد. حالت شرایط اضطراری همچنین پایه و اساس بیشتر تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای دیگر را شکل می‌دهد. جیمی کارتر، رئیس‌جمهور آمریکا پس از انقلاب اسلامی ایران با صدور دو فرمان اجرایی وضعیت شرایط اضطراری علیه ایران را اعلام کرد.

تمدید ۱۰ساله قانون تحریم‌های ایران

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در یادداشتی نوشت که وقتی کنگره اواخر ماه جاری میلادی به واشنگتن بازگردد تا بن‌بست مربوط به بودجه و لایحه مهم سیاست دفاعی را مهار کند، یک مورد دیگر را نیز در برنامه کار خود دارد و آن تمدید ۱۰ ساله تحریم‌های ایران است. به گزارش خبرگزاری فارس، این گزارش با این مقدمه ادامه داد: در پایان سال جاری میلادی، قانون تحریم‌های ایران (ISA) منقضی می‌شود. با این قانون است که نظام تحریم‌های کنونی آمریکا علیه ایران که به اعتقاد نمایندگان کنگره ضروری است تا واشنگتن بتواند در صورت سرپیچی ایران از مفاد برجام، اقدامات تنبیهی علیه تهران را خیلی فوری بازگرداند، حفظ می‌شود. با این‌حال واشنگتن‌پست ادامه داد کاخ سفید نگران است که اگر نمایندگان کنگره بیش از حد برای تجدید و احتمالا تشدید تحریم‌های ایران تلاش کنند، تهران این‌گونه اقدامات را سرپیچی آمریکا از برجام تلقی کرده و در نتیجه مجددا سایت‌های هسته‌ای خود را راه‌اندازی کند.