دنیای اقتصاد: اعضای هیات‌رئیسه فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس موسوم به «امید» پنج‌شنبه به دیدار رئیس‌جمهوری در نهاد ریاست‌جمهوری رفتند؛ دیداری که می‌توان یکی از ثمرات آن را تصمیم به تشکیل کمیته مشترک میان فراکسیون امید و دولت عنوان کرد.

فراکسیون امیدی‌ها که پیش از ورود به مجلس دهم با حضور در فهرست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، موضع مثبت خود را در قبال دولت حسن روحانی اعلام کردند، پیش از دیدار روز پنج‌شنبه با رئیس‌جمهوری، در نخستین بزنگاه تعامل مجلس دهم با دولت، نقش مثبت خود در این زمینه را به‌خوبی ایفا کردند. اعضای هیات‌رئیسه این فراکسیون در دیدار روز پنج‌شنبه خود با رئیس‌جمهوری هم در راستای تعامل با دولت تشکیل کمیته مشترکی میان فراکسیون امید و دولت را پیشنهاد دادند. براساس آنچه محمود صادقی نماینده تهران درباره محتوای این دیدار به «ایلنا» گفته، پیشنهاد تشکیل این کمیته مشترک میان فراکسیون امید و دولت برای تقویت همکاری دولت و مجلس ازسوی محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید به رئیس‌جمهوری صورت گرفت. او همچنین از استقبال رئیس‌جمهوری از این پیشنهاد خبر داد.

به گواه اظهارات نمایندگان حاضر در این جلسه، تعامل بین مجلس و دولت، مهم‌ترین موضوع مطرح شده میان نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و حسن روحانی بوده است. بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس نیز علاوه‌بر محمود صادقی، بر تاکید حاضران این جلسه به تعامل بین مجلس و دولت تاکید کرد. او همچنین گفت که در دیدار هیات‌رئیسه فراکسیون امید با رئیس‌جمهور ابراز امیدواری شد که همه اعتدالیون و غیرافراطیون و نمایندگان همسو کنار هم جمع شوند. در اولین واکنش‌ها به این دیدار، حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری نیز در صفحه توییتر خود این دیدار را نشانی از همدلی، همزبانی و همراهی مجلس و دولت ارزیابی کرد.

استقبال روحانی از پیشنهاد عارف

به گفته محمود صادقی، حسن روحانی نیز در این دیدار ابراز امیدواری کرد با گسترش و تقویت تعامل مجلس و دولت، دولت او بتواند در تحقق وعده‌های خود موفق‌تر شود. رئیس‌جمهوری همچنین در این دیدار تاکید کرد که رای مجلس به سه وزیر پیشنهادی دولت نشان داد که این مجلس با مشی اعتدالی با دولت تعامل دارد. صادقی همچنین ادامه داد: رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه تاثیر مثبت این رای اعتماد در داخل باعث افزایش امید شده و در عرصه سیاست خارجی هم تاثیرات خوبی داشته است، گفت: این رای اعتماد مجلس، به دنیا نشان داد دولت و مجلس می‌توانند به‌خوبی با یکدیگر کار کنند، به عبارت دیگر این رای اعتماد به تقویت جایگاه بین‌المللی دولت کمک کرد.

بهرام پارسایی نیز در تشریح اظهارات رئیس‌جمهوری در این دیدار گفت: روحانی تاکید کرد که این رای اعتماد نشان داد عقلانیت بر مجلس حاکم است و منافع ملی مدنظر مجلس قرار دارد و مسائل حاشیه‌ای که برخی به دنبال بهره‌برداری از آن هستند، جایگاهی ندارد. در این دیدار علاوه‌بر حسن روحانی، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، محمدعلی نجفی، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و مرتضی بانک یکی از مشاوران روحانی نیز حضور داشتند.

محمود صادقی نماینده تهران نیز در ادامه گفت‌وگوی خود با «ایلنا» درباره اظهارات رئیس‌جمهوری در دیدار با اعضای فراکسیون امید گفت: روحانی در سخنان خود تاکید کرد که ما زمانی این دولت را تحویل گرفتیم که کشور در شرایط بحرانی قرار داشت و امیدی به حل مساله هسته‌ای وجود نداشت برای همین هم اولویت خود را حل این مساله و خروج کشور از تحریم قرار دادیم. به گفته این نماینده مردم تهران، رئیس‌جمهوری تاکید کرد که در زمینه اقتصادی هم ابتدا ایجاد ثبات و سپس خروج از رکود در دستور کار دولت قرار داشت. روحانی به آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار در زمینه شاخص‌های رشد اقتصادی و تورم اشاره و ابراز امیدواری کرد تا پایان کار دولت یازدهم شاهد نرخ رشد بیشتری باشیم.

حقوق شهروندی عملیاتی می‌شود

صادقی همچنین در تشریح اظهارات رئیس‌جمهوری در دیدار با نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس گفت: روحانی همچنین اعلام کرد موضوع حقوق شهروندی از ابتدای آذرماه عملیاتی می‌شود و بحث حقوق شهروندی در ماه‌های آینده با شتاب بیشتری از سوی دولت دنبال خواهد شد.

نگرانی روحانی از الحاقیه‌ها به برنامه ششم

به گفته این نماینده تهران، روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مسائل برنامه ششم رئیس‌جمهور از برخی الحاقیه‌های خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی ابراز نگرانی کرد و گفت: اگر این الحاقیه‌ها در عمل بدون هماهنگی با دولت انجام شود، دولت هم قادر به اجرای آن نخواهد بود زیرا بار مالی بالایی به دولت تحمیل می‌کند. روحانی همچنین تاکید کرد که با توجه به نظر رهبری و نقدهای موجود، قرار است لایحه برنامه ششم کامل‌تر شود.

از سوی دیگر محمود صادقی تاکید کرد که به صورت تلویحی از اظهارات روحانی می‌شد احتمال ترمیم کابینه در حوزه اقتصادی را هم احساس کرد. همزمان فاطمه سعیدی نماینده تهران نیز با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور در این دیدار گفت: روحانی بیان کرد که هدف همه ما نجات کشور است و ما به سمت رونق اقتصادی حرکت می‌کنیم. نمی‌گویم رسیده‌ایم اما جهت‌گیری به آن سمت است. همچنین بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید تاکید کرد: رئیس‌جمهور همچنین در این دیدار گفت امیدوارم چتر امید در مجلس گسترده و حداکثری باشد و همه اعتدالیون و غیرافراطیون و نمایندگان همسو کنار هم جمع شوند.

گلایه عارف از اتهام به اصلاح‌طلبان

از سوی دیگر رئیس فراکسیون امید در دیداری دیگر، این بار با جمعی از نمایندگان ادوار مجلس، با یادآوری نقش اصلاح طلبان در وقایع مهم انقلاب ازجمله حرکت تاریخی ۱۳ آبان گفت: عده‌ای که خود در مبارزات انقلاب نقشی نداشتند اکنون اصلاح‌طلبانی را که در بطن مهم‌ترین حوادث انقلاب بودند متهم به سازشکاری با غرب می‌کنند ولی اگر زمانی بنا به مصلحت برخی ناگفته‌ها گفته شود مشخص می‌شود چه کسانی انقلابی و چه کسانی سازشکار بودند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مصادره کردن ارزش‌های نظام اسلامی از سوی یک جریان سیاسی را خطرناک برشمرد و گفت: اصلاح‌طلبان در عمل نشان دادند انحصارطلب نیستند و آماده گفت‌وگو و تعامل با جریان‌های مختلف سیاسی داخل نظام با حفظ هویت اصلاح‌طلبی هستند اما عده‌ای دائما در کشور بر آتش تفرقه می‌دمند و حیاتشان در دعواهای حیدری و نعمتی است. او با بیان اینکه سرمایه اصلی اصلاح‌طلبان مردم هستند، تاکید کرد: تجربه تاریخی به ما می‌آموزد که هر جا همگرایی و همدلی بین اصلاح‌طلبان وجود داشت به پیروزی دست یافتیم که نمونه اخیر آن نقش‌آفرینی فراکسیون امید در رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی بود.